Det offentlige tjener mere end en millard på p-indtægter
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Aalborg ligger på en fjerdeplads, når det kommer til p-afgift-indtægter.
Det er ikke kun vægtafgifter, forsikringer og nå ja, prisen på bilen, der er dyrt for bilisterne.
Også p-afgifter er en væsentlig faktor, både når det kommer til at betale for at parkere rundt om i byen, men så sandelig også når det kommer de kommer til at punge ud for de sure p-bøder.
Faktisk ligger Aalborg kommune på en uheldig - eller heldig afhængigt af hvem man spørger - fjerdeplads, når et kommer til, hvor mange penge det offentlige tjener på p-afgifter.
Det viser tal fra FDM.
- Kommunernes p-indtægter er kun gået én vej, og det er op. Så det har kun været et spørgsmål om tid, før de ville runde en milliard kroner. Det er rasende mange penge. Alligevel har kommunerne forsømt at investere i tilstrækkelig grad i bedre parkeringsfaciliteter.
-Det mener vi ikke, kan være rigtigt. Mange mennesker er afhængige af deres bil, og parkering er nu en gang en del af byens infrastruktur, siger chefkonsulent i FDM Dennis Lange.
Halvdelen af p-indtægterne afleveres til staten, mens der for betalingsparkering sker en modregning i kommunernes bloktilskud på alt over 320 kroner i kommunen. I dag er det kun København og Frederiksberg, der bliver modregnet.
Bloktilskud er et statsligt, økonomisk tilskud den danske stat yder til regionerne, kommunerne, samt Færøerne og Grønland.
- Om pengene går i kommunekassen eller statskassen gør i praksis ingen forskel for den enkelte bilist. FDM så dog gerne, at p-indtægterne generelt blev øremærket til gavn for bilisterne i form flere og bedre parkeringsfaciliteter og ikke som i dag, hvor de går til alt muligt andet, siger Dennis Lange.
- Reglerne er ret klare. Man må ikke indføre betalingsparkering for at tjene flere penge til kommunekassen. Uanset hvad kan vi konstatere, at parkering bliver en stadigt større udgift for bilisterne.
- Modregningen er netop indført for at motivere kommunerne til ikke at dreje på afgiftsskruen, så man kan godt sætte spørgsmålstegn ved, om ordningen er skruet rigtig sammen, når kun to kommuner i dag bliver modregnet, siger Dennis Lange.
57 kommuner har i dag parkeringskontrol og 27 har ifølge FMD betalingsparkering.
FMD har kun lavet en optælling for de kommunale parkeringsanlæg og bøder. Det vides ikke, hvad de private parkeringsselskaber tjener.