Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

De troede, de købte drømmehjemmet - det endte med at blive et sandt mareridt

I snart et år har en familie i Nibe ikke kunnet bo i deres nyindkøbte hjem, fordi det er inficeret af skimmelsvamp. Forsikringselskabet afviser at hjælpe.

Fra skurvognen i haven har Mie Lindskou udsigt til, hvad hun troede var hende og familiens drømmehus.  

Da de overtog huset for snart et år siden, var de lykkeligt uvidende om, hvad der ventede dem. De troede, de havde købt et sundt 70'er hus, som husets tilstandsrapport også gav udtryk for. 

Men huset skulle vise sig at være alt andet end sundt. Da de havde boet der i kort tid, begyndte Mie Lindskou og hendes lille datter at udvise symptomer.

- Min vejrtrækning blev besværet, og mine øjne hævede helt op, siger Mie Lindskou.

Det var, når hun vågnede om morgenen, at Mie Lindskou havde det værst, og derfor besluttede parret sig for at undersøge soveværelset nærmere. 
I hjørnet stod et indbygget skab, og da de fik det skilt ad, opdagede de, at der voksede skimmelsvamp bag ved skabet og op mod loftet.

- Først tænkte vi egentlig, at det ikke var så slemt. Det så ikke ud af så meget, så vi ville bare fjerne det, og i mellemtiden ville vi så sove i stuen, fortæller Mie Lindskou. 

Men fra det øjeblik de flyttede ud i stuen, fik hun det markant værre og hendes lille datter på tre år begyndte også at udvise symptomer.

Vi skal bare ud af det her hus, tænkte jeg

Mie Lindskou

Med tanke på, at der formentlig var mere skimmelsvamp i huset, end de kunne se med det blotte øje, fik de fat på en skurvogn, de flyttede ud i. 

Panden mod muren

Overbevist om, at deres ejerskifteforsikring ville hjælpe dem, tog de kontakt til forsikringsselskabet Frida, hvor de i forbindelse med huskøbet havde købt en udvidet ejerskifteforsikring. 

Men henvendelsen skulle blive den første af en lang række forsøg på at få forsikringsselskabet i tale. 

- Det var enormt svært, at komme i kontakt med dem. Ofte lovede de at vende tilbage, men det gjorde de aldrig, og så blev man nødt til at ringe igen og igen, fortæller Mie Lindskou. 

Efter lang tids tovtrækkeri lykkes det endelig for parret at få en taksator ud for at besigtige huset. 

Til deres store skuffelse foretog den pågældende taksator ikke nogen tests, og konklusionen efter besøget var nedslående. Der var ikke noget at bemærke, lød det. 

- Jeg kunne simpelthen ikke tro det, siger Mie Lindskou, der fortsat var overbevist om, at noget i huset ikke var, som det skulle være. 

Derfor besluttede parret sig for at tage sagen i egen hånd.

20 forskellige svampevækster

Velvidende at det ville blive en beskostelig affære tog familien kontakt til en advokat. Advokaten rådede Mie Lindskou til at opsøge sin læge for at klarlægge, hvad det var, hun reagerede på. 

Derudover rådede han dem til at få foretaget en uvildig vurdering af situationen i huset. De tog kontakt til virksomheden Dansk Skimmel, og nogle uger efter besøget modtog de en fyldestgørende rapport, og konklusionen var ikke til at tage fejl af.

Rapporten konkluderede, at forekomsten af skimmelmateriale var meget høj, og vurderingen var, at der var spredning i hele boligen. Foto: Screendump

Det var en ambivalent følelse der ramte parret, da de modtog rapporten. der konkluderede, at forekomsten af skimmelmateriale var meget høj i størstedelen af huset.

- Det var ret skræmmende at læse, hvor galt det stod til, men på en måde var det også en lettelse at blive bekræftet i, at det ikke bare var os, den var gal med, siger Mie Lindskou. 

Rapporten fandt tyve forskellige svampvækster, og tests hos Mie Lindskous praktiserende læge fastslog, at det med overvejende sansynlighed var en af disse, der gjorde hende syg. 

Med rapporten i hånden forsøgte de endnu en gang at komme igennem til forsikringsselskabet, men det skulle blive til endnu en slem skuffelse.

Ord mod ord

I forbindelse med de forskellige tests, der var blevet lavet i huset, var der blevet lavet to små huller. Et i en væg og et i loftet. 

Da forsikringsselskabet endnu engang afviser at hjæpe familien, kommer disse to huller til at spille en helt central rolle.

Et uddrag af afslaget fra Frida. Foto: Screendump

- En sådan indeklimamåling skulle være foretaget inden, man havde lavet destruktive indgreb/åbninger, for at kunne give et billede af indeklimaets belastning ved overtagelsestidspunktet. Grundet de, af jer allerede etablerede åbninger ind i konstruktionerne, har det ikke været muligt at lave en repræsentativ luftmåling. Det må forventes, at spredningen af skimmel til beboelsen er steget markant netop på grund af de åbninger, der er blevet lavet, skriver Frida blandt andet i afslaget. 

 I et halvt år havde de kæmpet for at få forsikringsselskabet til at tage deres henvendelser seriøst. Nu hvor de havde flere rapporter, der sort på hvidt kortlægger, at huset var inficeret med skimmelsvamp, så fik de at vide, at de selv var skyld i problemerne. 

Da familien læste afgørelsen, kunne de nærmest ikke tro, hvad der stod.

- For at vær ærlig, så begyndte vi faktisk at grine. Det er jo bare så latterligt, siger Mie Lindskou.

Rapporterne kommer endda med vurderingerne af, hvorfor skimlen er opstået. 

Blandt andet er udtrækket fra emhætten ikke blevet tilsluttet korrekt efter, huset fik skiftet tag i 2019. Det betyder, at al damp fra emhætten, er blevet udledt direkte op på loftet og ud i isoleringen. 

Anker afgørelsen

Familien har anket forsikringsselskabets afgørelse men sådan en sag tager tid, og efter at have boet til leje i 10 måneder, har familien ikke mere tid. 

- Vi kan ikke blive ved med at leve sådan her, siger Mie Lindskou, og kigger rundt i den lille skurvogn. Vi har heller ikke råd. Hvem har egentlig råd til at købe et hus for så at have ekstra udgifter på 8000-9000 kroner om måneden til ekstra husleje? 

Derfor er de nu gået i gang med at renovere huset - til en start bliver det for egen regning. De har forsøgt at indgå et forlig med forsikringsselskabet, men også det, har de afvist. 

Tilbage står de frustrerede og med ubesvarede spørgsmål. 

- Hvorfor skal man overhovedet tegne en efjerskifteforsikring, hvis de alligevel ikke dækker? Det sidste år har været så uendelig hårdt. Vi havde ikke stået på benene endnu, hvis det ikke var for vores gode venner, kollegaer og familie, slutter Mie Lindskou. 

Forsikringsselskabet Frida har ikke ønsket at medvirke i TV2 Nords indslag, men i et skriftligt svar skriver de:

- Vi har naturligvis forståelse for, at det er en ærgerlig situation for vores kunde, men sagen er fra vores side færdigbehandlet efter gældende vilkår og praksis. Som også oplyst til vores kunde kan vores afgørelse påklages til Ankenævnet for Forsikring, hvis afgørelser vi følger. 


'Du' så lort': Skoleelever viser hadbeskeder frem

6.A med en række beskeder fra de sociale medier.

Skoleelever lærer at passe på sig selv på de sociale medier.

'Fuck I er klamme' og 'luder' er bare nogle af de udtryk, som børn og unge kan støde på på de sociale medier.

Derfor har Vesthimmerlands Kommune i denne uge sat fokus på børn, unge og sociale medier med kampagnen '#værtjekketpånettet'.

- Vi forsøger at lære børn og deres forældre, hvordan man begår sig bedst på de sociale medier, forklarer SSP-ungeteammedarbejder Tina Frost Petersen, mens hun er i gang med at styre en konkurrence for elever på Gedsted Skole.

SSP-ungeteamet er på besøg med deres kampagnemateriale, der skal få eleverne til at sætte ord på de oplevelser, de har på nettet. Mange unge bruger de sociale medier hver eneste dag, og for mange er det den vigtigste sociale kommunikation.

Tina Frost Petersen mener, at udelukkelse af fællesskaber er det hyppigste problem blandt unge.

- Det, vi oftest oplever som et problem, er udelukkelse. Altså at en ung holdes udenfor et fællesskab på de sociale medier. De er jo online 24-7, så de opdager meget let, hvis der foregår noget i en gruppe, og de ikke får lov til at deltage, forklarer Tina Frost Petersen.

Se indslaget her:

Kender til hadbeskeder

Den problematik kender eleverne fra 6.A på Aars Skole godt. De deltager i #værtjekketpånettets videokonkurrence, og mens de filmer en video om hadbeskeder, har de alligevel tid til at fortælle om deres egne oplevelser:

- Det er for eksempel, hvis der er nogen, som holdes uden for en Snapchat-gruppe, forklarer Andreas Stiller Jonasen, der er elev i 6. klasse, og han bakkes op af klassekammeraten Dicte Klitgaard Nielsen:

- Hvis man nu spiller et onlinespil med nogle andre, som man ikke kender, og de så pludseligt begynder at skrive grimme ting til en, 'du' så lort' og den slags. Det tror jeg alle i klassen har oplevet, forklarer hun.

SSP-ungeteamet på besøg på Gedsted skole

Begge elever fortæller, at det har været rart at have undervisning med fokus på onlinetilstedeværelse - også selvom Dictes forældre ikke har ladet hende oprette sociale profiler endnu.

- Her kunne jeg jo godt sige, at de var nogle dumme forældre, men jeg ved godt, at de gør det for at passe på mig, siger hun.


Lukning af fabrik løser udfordring hos konkurrent

Foto: Outline Vinduer

Fire medarbejdere er indtil videre skiftet fra den ene dørproducent i området til den anden.

I slutningen af august blev det meldt ud, at den dørproducent Jeld-Wen til nytår lukker sin fabrik i Løgstør efter 43 år. Det drager vindues- og dørfirmaet Outline Vinduer i Farsø nu nytte af.

De har nemlig indtil videre overtaget fire af de cirka 150 medarbejdere hos Jeld-Wen, som står til at miste deres job som følge af fabrikslukningen. Det fortæller Outline Vinduer i en pressemeddelelse.

- Jeld-Wen har været meget proaktive i forhold til at hjælpe folk videre, og det er virkelig glædeligt at se, når virksomheder gør en indsats som denne for at afhjælpe en ellers trist situation med produktionslukning. Vi har via deres jobmatch også været i kontakt med mange flere potentielle nye medarbejdere, som vi godt kunne være klar til at ansætte, så snart højsæsonen begynder igen, siger fabrikschef i Outline Vinduer, Michael Hejlesen.

Svære at finde

Gitte Jensen fra Vilsted er en af de medarbejdere, der er skiftet til den konkurrerende vindues- og dørproducent. Hun var i lære som maskinsnedker hos Jeld-Wen og får nu mulighed for at fortsætte sin uddannelse hos Outline Vinduer.

- Det var selvfølgelig en rigtig ærgerlig nyhed, da vi fik at vide, at vi ikke længere kunne arbejde ved Jeld-Wen, som ellers har været en god arbejds- og læreplads. Men virksomheden gør heldigvis meget for at få folk i job, og jeg er selv utrolig glad for at være kommet så hurtigt videre, siger hun og fortsætter:

- Jeg bor med min mand og tre børn, og derfor havde jeg heller ikke råd til at være arbejdsløs - og jeg nåede da også at overveje, om jeg kunne risikere at skulle droppe ud af uddannelsen. Heldigvis har Outline været meget fleksible i forhold til at finde en god løsning, siger Gitte Jensen.

Outline Vinduers fabrikschef glæder sig - trods de ærgerlige omstændigheder - over, at han har fået to maskinsnedkerlærlinge mere i produktionen.

- Vi oplever til tider, at vi skal kæmpe en del for at få maskinsnedkere og maskinsnedkerlærlinge, og det er vigtige kompetencer for os at have i huset. Derfor glæder vi os også meget over, at vi nu - udover de to lærlinge, vi allerede har - kan tilføje to mere til produktionen. De er allerede kommet rigtig godt fra start, siger Michael Hejlesen.


Borgerservice til Sæby-patienter uden MitID: - Ring på onsdag

Foto: Google Maps, grafik af Mie Leonora Heiberg

Patienter uden MitId kommer bagest i køen til at vælge læge, lyder bekymringen fra pårørende. Men borgerservice har løsning klar.

- Det er under al kritik.

Sådan lyder det prompte fra Christina Jensen. Hendes 79-årige far Kaj Jensen er én af de patienter, der er tilknyttet Lægehuset Sæbygårdvej i Sæby, og som onsdag i næste uge skal søge læge på ny.

Problemet er, at hendes far er fritaget for MitID.

- Han har ikke prædikatet som senil, men han er tæt på. Så han har brug for min hjælp, siger datteren.

Hun frygter derfor, at han og flere andre som ham bliver tilsidesat, når der 27. november klokken 9.00 åbnes op for, at lægehusets cirka 4850 patienter får mulighed for at søge ny eller eksisterende læge.

Det sker, fordi lægehuset på grund af lægemangel reducerer antallet af patienter til 4000. Patient-pladserne vil blive fordelt efter 'først til mølle'-princippet.

- Så kommer alle dem uden MitID bag i køen. De er jo fuldstændig på Herrens mark de her mennesker. Der er mange rigtig svage mennesker, som ikke kan få samme hjælp, som jeg kan give min far, siger Christina Jensen.

Og det kan i værste fald betyde, at hendes far komme til at få langt til læge og skal have hjælp med transport, lyder bekymringen.

Kan ringe ind

Men det maner chef for Center for Kultur og Borgerservice i Frederikshavn Kommune, Steen Lindgaard, til jorden. De patienter, der er frataget for MitID, kan nemlig ringe ind og ordne sagen.

- Alle patienter i lægehuset har modtaget information fra Region Nordjylland om, at man kan kontakte kommunen telefonisk, hvis man ikke er i stand til at lave lægeskift digitalt, skriver han i en mail til TV2 Nord.

Sådan gør Sæbygårdvej-patienter uden MitID:

  • Ring til Borgerservice på kommunens hovednummer 98 45 50 00, 27. november mellem 9.00-12.00. Det er ikke muligt at lave lægeskiftet før.

  • Efter klokken 12.00 kan du ringe til den digitale hotline, der er åben til klokken 20.

  • Pårørende har mulighed for hjælpe telefonisk. Borgerservice skal dog sikre, at den som skal skifte læge er indforstået. For eksempel ved at der er oprettet en fuldmagt – enten skriftligt eller digitalt.

  • Hav dit sygesikringsbevis klar, når du ringer.

Har ikke fået besked

Det er gode nyheder for Christina Jensen, der ellers har fået flere forskellige ting at vide, når hun har ringet til kommunens borgerservice om sagen.

Her fik hun i første omgang at vide, at hendes far skulle møde fysisk op på borgerservice i Sæby 28. november, altså dagen efter, der var åbnet digitalt op for lægesøgningen.

I anden omgang har hun dog også fået at vide, at hun kan få håndteret hendes fars lægevalg over telefonen 27. november.

Men den besked har de altså ikke fået andre steder.

- Jeg har været forbi min fars postkasse her til morgen, der lå ikke noget, så det var heldigt, at jeg ringede igen, siger hun.

Steen Lindgaard vil ikke kommentere på den konkrete sag, men har sendt TV2 Nord det pågældende brev, borgerne skulle have modtaget fra Region Nordjylland og lægehuset. Til dem uden MitID skulle beskeden ligge i form af et fysisk brev i deres postkasse.

Brevet fra Region Nordjylland

Din nuværende lægepraksis, Lægehuset Sæbygårdvej, skal pr. 01.02.2025 have reduceret antallet af patienter. Du skal derfor vælge lægepraksis.

Lægehuset Sæbygårdvej videreføres på samme adresse

Du kan vælge mellem Lægehuset Sæbygårdvej eller en anden lægepraksis, der har åben for tilgang af patienter.

Vær opmærksom på at du gebyrfrit kan vælge lægepraksis i perioden fra og med den 27.11.2024 kl. 9.00 til og med den 17.12.2024. Valg af lægepraksis er kun gebyrfrit, hvis du vælger med virkning pr. 01.02.2025.

Du beholder din nuværende lægepraksis indtil da.

Valg af lægepraksis registreres i den rækkefølge valget foretages. Bliver Lægehuset Sæbygårdvej fyldt inden 17.12.2024, vil du ikke længere kunne tilmelde dig denne, men må vælge en anden lægepraksis med åben for tilgang af patienter.

På borger.dk/valg-af-læge kan du se, hvilke lægepraksis du kan tilmelde dig. Hjemmesiden viser dine aktuelle valgmuligheder og opdateres løbende.

Du skal vælge lægepraksis elektronisk med MitlD via borger.dk/valg-af-læge eller din kommunes hjemmeside.

Har du ikke mulighed for at vælge lægepraksis elektronisk, skal du i stedet ringe til din kommune. Valg af lægepraksis kan ikke ske ved henvendelse til regionen.

Hvis du ikke inden den 18.12.2024 har valgt lægepraksis, tildeler kommunen dig en lægepraksis.

Journal
Din journal vil automatisk blive overført til din nye lægepraksis.

Hvis du ikke ønsker din journal overdraget til din nye lægepraksis, kan du i forbindelse med dit valg af lægepraksis afkrydse i "Min læge skal ikke have overdraget journal". Din journal vil herefter blive overført til og opbevaret hos Styrelsen for Patientsikkerhed.

Sundhedskort

Dit nye sundhedskort vil blive sendt til dig med posten. Dit gamle kort skal klippes itu efter 01.02.2025.

På vegne af

Region Nordjylland

Steen Lindgaard lover samtidig, at borgerservice sidder fuldstændig klar til at hjælpe, når telefonerne åbner klokken 9.00 den 27. november.

- Frederikshavn Kommune har indsat ekstra ressourcer til at håndtere ekstraordinært mange opkald, og der er afsat ekstra ressourcer til sagsbehandlingen for de borgere, der ikke har MitID, lover han.


Minister søgte svar på miljøproblem hos nordjysk fisker

Foto: Per Frank Paulsen / TV2 Nord

Nordjysk fiskeskipper fortalte fredag fiskeriministeren om sine nye fiskeredskaber.

Fiskeskipper Johnny Pedersen fra Hirtshals har taget nye redskaber i brug for at fiske mere skånsomt, og fredag viste han teknologien frem for fiskeriminister Jacob Jensen (V), der besøgte den nordjyske havn sammen med flere andre folketingsmedlemmer.

- Jeg er rigtig interesseret i, at vi kan udvikle et godt og robust fiskeri i Danmark med de mange arbejdspladser, der følger med, men hvor vi også samtidig udvikler erhvervet på en måde, så man også passer endnu bedre på havmiljøet og havbunden, siger Jacob Jensen (V), der er minister for fødevarer, landbrug og fiskeri.

Se interview med ministeren her:

Slæber ikke på bunden

Det er såkaldte flydedøre, Johnny Pedersen i de seneste måneder har haft monteret på sit fartøj HG 281 Elin, som ministeren var kommet for at se. Tidligere brugte han redskaber, der slæber langs havbunden ved fiskeri med bundtrawl, men de nye trawldøre flyder cirka en meter over havbunden.

- Jeg forventer ikke, at vi fanger mindre ved at bruge sådan nogle døre, har fiskeskipperen tidligere fortalt til TV2 Nord.

- Det er rigtig interessant at opleve, hvordan man netop udvikler på redskaber, som i mindre grad rammer havbunden, men hvor man stadigvæk kan opretholde fiskeriet. Så det vil jeg selvfølgelig tage med videre i de politiske forhandlinger, der skal ske her om kort tid, siger Jacob Jensen (V).

For Johnny Pedersen betyder overgangen til flydedøre, at han kan spare 70.000 liter brændstof om året og udlede 178 tons mindre CO2. Fiskeriministeren håber, at man i den kommende tid også kan blive klogere på de miljømæssige fordele.

- Der skal selvfølgelig være et bedre datagrundlag, men det er ikke mere nyt, end der også er nogen ude i den store udland, som allerede bruger det. Vi skal blive endnu bedre til at kende det i Danmark på danske forhold, og vide, hvor effektivt det er til at fiske, men også i forhold til at passe bedre på havbunden, siger Jacob Jensen.


Nomineret til Reality Awards: Dolken og Knaldperlen er for alvor tilbage

De to reality-konger er nomineret til Årets Comeback, med programmet 'Fedt mand - tur!'.

I sommers gjorde de to gæve nordjyder Martin Vinther og Walid Bechara comeback, da de havde premiere med TV-programmet 'Fedt mand - tur!'

Og det er bemærket i branchen. Makkerparret har nemlig sikret sig en nominering til årets Reality Awards.

- Jeg synes, det er super fedt, at vi er blevet nomineret til Årets Comeback – det er kun grineren, siger Walid om nomineringen.

Blandede følelser omkring comeback

De to reality-konger havde forskellige følelser om deres comeback. Faktisk krævede det de helt gode overtalelsesevner at få makkerparret tilbage på skærmen.

Det tog nemlig over et år at overtale dem til et TV-comeback efter knap 10 års pause fra skærmen.

- Det har fandeme været sjovt, men også nervepirrende at være tilbage. Vi har jo været gemt lidt væk under Me Too, og der var vi lidt dem, man ikke måtte lege med. Så jeg var spændt på, om folk var klar til at lege med os igen, og det er jeg da ualmindeligt taknemmelig for, at de var, siger Martin Vinther, der er bedre kendt som Dolken.

Walid havde derimod nemt ved at skulle tilbage på skærmen.

- Jeg føler faktisk ikke rigtigt, at jeg har været væk fra at lave TV, selvom jeg egentlig har været væk i 10 år, fortæller Walid, der også går under navnet Knaldperlen.

Vil have guldet med hjem

Tilrettelægger Josefine Blicher Brader, der fik idéen om at lave et program med Knaldperlen og Dolken er meget glad for, at comebacket anerkendes.

- Jeg synes, at nomineringen af Walid og Martin til Årets Comeback er meget fortjent. De er i mine øjne et legendarisk makkerpar, som er helt fantastiske på TV, og jeg er meget glad for, at de sagde ja til at lave 'Fedt mand – tur!' med os, siger hun.

De to realitystjerner synes, at modtagelsen af TV-programmet er gået over al forventning, og spår deres vinderchancer til at være gode.

- Når vi alligevel skal derover, så kan vi ligeså godt gå efter guldet, siger Dolken.

- Jeg håber, at vi vinder, siger Knaldperlen.

Du kan se 'Fedt mand - tur!' via linket her.