Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

"Alt for få passagerer" - Togstrækning tørster efter at blive brugt

Togstrækningen mellem Aalborg Station og Aalborg Lufthavn er knap to år gammel. Men passagererne er endnu ikke dukket op.

Et ungt par med et par mørke kufferter rullende efter sig skridter hastigt mod toget foran Aalborg Lufthavn.

Selvom onsdagens regnfulde vejr holder de fleste indedøre, er billedet af togpassagerflowet ved lufthavnen ikke helt ved siden af.

For med forbehold for færre tog i weekenderne viser TV2 Nords beregninger ud fra Trafikstyrelsens tal, at der på seks måneder har været 1,2 passagerer, der er steget på hvert tog med afgang fra Aalborg Lufthavn.

Et skud i tågen

Det er nu knap to år siden, at skinnerne på strækningen mellem Aalborg Station og Aalborg Lufthavn for første gang blev taget i brug. 

Den nordjyske politiker Rasmus Prehn (S) mener, at forskellige parter bør sætte sig ned og lægge en plan for, hvordan man får flere passagerer med på strækningen. Foto: Nanna Malou Rasmussen / TV2 Nord

Først var det ene og alene DSB, der kørte strækningen, og det blot en gang i timen.

Fra midten af december sidste år blev Nordjyske Jernbaner sat til også at køre strækningen en gang i timen, indtil DSB endeligt overtager strækningen med en halv times mellemrum mellem afgangene fra 2025. 

Men hvor den nordjyske politiker Rasmus Prehn (S) kæmpede for at gøre togstrækningen til en realitet og i 2007 skød på et minimum på 1000 passagerer dagligt, er det langt fra virkeligheden for den relativt nye strækning.

To år efter jernbanens jomfrukørsel ligger tallet snarere på 1000 passagerer månedligt.

Tallene for både DSB og Nordjyske Jernbaners antal påstigere fra Aalborg Lufthavn har på en periode på seks måneder været stigene. Foto: TV2 Nord / Trafikstyrelsen

Selvom togstrækningen kostede 300 millioner kroner at bygge, er det pengene værd, mener formand for folketingets transportudvalg, Rasmus Prehn (S).

– Når man så ser tallene nu og her, så virker det goddag mand, økseskaft, hvad har de egentligt gang i fra politisk side, det er alt for dyrt, siger han og fortsætter:

- Men potentielt set er der altså en kæmpe mulighed for at få det her op at køre, hvor mange flere tager toget i kombination med flyet, og så vil det jo være en kæmpe succes.

En større indsats på området

Det store spørgsmål er så, hvem der egentligt står med ansvaret for, at der kommer flere passagerer med på den dyre strækning. 

Her er svaret fra den nordjyske politiker, at det er en kombination af flere ting.

- Det er jo klart, at vi fra politisk side har et ansvar i forhold til at sikre, at rammerne er der. Men så er det jo også flyselskaberne, det er lufthavnen, det er DSB, der kører på strækningen og det er Nordjyske Jernbaner, der kører på strækningen, siger han.

Direktør for Nordjyske Jernbaner, Martin Storm Madsen, er tilfreds med ruten til og fra lufthavnen, selvom han gerne så, at der kom flere passagerer med ombord på togene her.

Stiller man så selvsamme spørgsmål til sidstnævnte, Nordjyske Jernbaner, om deres plan for at få flere med på togstrækningen, er svaret for deres vedkommende enkelt.

– Vores ansvar er jo primært, at vi skal gøre det, vi er gode til, nemlig at køre tog til tiden. Og så er det klart, at der jo også er en opgave med at synliggøre muligheden for at køre til lufthavnen. Men vi fokuserer primært på vores opgave med at køre derud.

Selvom det ikke er høje billetindtægter, der tikker ind på ruten, er der ifølge regionen ikke en dyr regning for nordjyderne isoleret set. 

Selvom Nordjyske Jernbaner er regionalt ejet, giver aftalen med Transportministeriet ikke minusser på regionskontoen, oplyser sekretariatet ved Region Nordjylland til TV2 Nord.

Det er fremtiden, at vi kombinerer fly med tog

Rasmus Prehn, formand for folketingets transportudvalg (S)

Derfor er det heller ikke en problemstilling, der som sådan påvirker Nordjyske Jernbaner. Her lægger direktøren blot vægt på, at det går udover jernbaneselskabets motivation og stolthed, at de må køre strækningen uden at have mange at sætte af og samle op.

Men det er blot et spørgsmål om tid, før det vrimler med passagerer i togene til og fra Aalborg Lufthavn, lyder det fra formand for folketingets transportudvalg, Rasmus Prehn.

- Det er fremtiden, at vi kombinerer fly med tog. I fremtiden vil vi også have meget mere grønne flyafgange, og det vil gøre, at folk med bedre samvittighed vil tage de her fly, og så vil de gerne kombinere det med tog, der også er grønt, siger han afsluttende.

Se indslaget om togstrækningen herunder.


Byrådspolitikere skal igen diskutere omstridt lydfil

Den hemmelig lydfil, hvor kommunal medarbejder instruerer i at sortere i en aktindsigt er igen på byrådets dagsorden.

Det sidste er ikke sagt i sagen om den hemmelige lydfil, der har kastet politikerne i Frederikshavn Kommune ud i et stormvejr.

For sagen er endnu engang på dagsordenen, når politikerne i Frederikshavn Kommune mødes til byrådsmøde onsdag i næste uge.

Her har SF stillet et forslag om, at der skal iværksættes en uvildig undersøgelse af kulturen og arbejdsmiljøet i den afdeling, hvorfra lydfilen stammer.

Skal være uvildig og objektiv

Det var lidt af en bombe, da TV2 Nord i oktober kunne afsløre en hemmelig lydfil, hvor en medarbejder i kommunen fortæller, at hun har fjernet og sorteret i det materiale, som pressen - og dermed offentligheden – har søgt indsigt i.

Lydoptagelserne er fra et møde på Frederikshavn Havn 18. december 2023. Her erkender medarbejderen, at vedkommende udelader oplysninger i de sagsakter, som Frederikshavn Kommune har udleveret til TV2 Nord.

Det er derfor nødvendigt at undersøge, hvorvidt det er et udtryk for en kultur, der ligefrem tilskynder til ulovlig sagsbehandling, har SF skrevet i sagsfremstillingen.

Men det skal ikke være en undersøgelse, som kommunen skal lave. Det skal ifølge SF være en ekstern part for at sikre fuld åbenhed og objektivitet.


Læsø er den eneste kommune med gratis skolemad: Nu får flere muligheden

Foto: Miriam Dalsgaard/Ritzau Scanpix

Frokostordningen på Læsø koster kommunen en halv million kroner årligt.

- Det er godt, at flere får den samme mulighed. Vi har været rigtig glade for det, lyder det fra Karsten Sandau, der er skoleleder på Læsø Skole.

I mere end et år har Læsø Skole haft en madordning, der siden dens tilblivelse har været intet mindre end en succes for både børn og voksne.

- For os betyder det jo, at der ikke er nogle elever, der går sultne rundt på gangene. Det er rigtig godt, at flere elever landet over får samme mulighed, siger Karsten Sandau.

Og nu skal mere end 20.000 børn nyde godt af det samme, efter Finansloven er faldet på plads. Her vil partierne bag den nemlig give 850 millioner kroner til en skolemadsordning. Ifølge finansminister Nicolai Wammen vil det betyde, at mere end 20.000 børn kan få skolemad som en del af en forsøgsordning.

- Bureaukrati skal være så lille en del som muligt i forhold til forsøget med mad til børn. Der skal være en eller anden evaluering af det. Der er ingen af os, der er gået ind til forhandlingerne med den ambition, at bureaukratiet skal fylde, siger Nicolai Wammen.

Om det lige er Læsøs model, der har dannet grobund for forslaget er uvist, men der er nogle råd, som han mener, skolerne bør tænke over, når de implementere ordningen.

- Det handler om at have en pragmatisk tilgang til at løse de udfordringer, der vil komme. Sørg for at handle i tide, så man kan tilpasse skemaer og arbejdstider, lyder det fra skolelederen.

Der kommer fællesskab og glade børn

Læsø Skoles gode oplevelse er noget, han håber kan give andre skoler lysten til at arbejde hårdt for madordningen.

Se inslag om skolemad på Læsø, da vi besøgte øen sidste år.

- Selvom vi er en lille skole, så sidder vi jo cirka 130 voksne og elever i samme lokale. Det skaber et fællesskab og et rum for samtaler, som ikke var muligt på samme måde før, fortæller Karsten Sandau.

Han siger samtidig, at eleverne får mere energi og koncentrationsevne, når man på den måde sikrer sig, at alle får noget at spise.

- Samtidig sørger man jo for, at vores mest fornemme opgave bliver fuldført: at der er lige muligheder for alle. I større kommuner end vores, oplever man nok, at flere børn end hos os, møder op i skole uden madpakke, det problem løser man jo, lyder det.

Skolen på Læsø overvejer i skrivende stund at udvide madordningen, så børn kan være helt madpakkefri.


Finanslov drysser millioner over vikingeborg: Nyt besøgscenter på vej

Arkivfoto

Aggersborg er også kendt for at få status som UNESCOs Verdenskulturarv sidste år.

I dag er den kommende finanslov faldet på plads, og der er nogle millioner på vej til den nordjyske kultur.

Aggersborg i Vesthimmerland får nemlig 3 millioner kroner, der er øremærket til at formidle borgens unikke historie til de besøgende.

- Aggersborg er en vigtig perle for den nordjyske historiefortælling. Med investeringen kan vi gøre den tilgængelig for endnu flere gæster – samtidig med, at vi løfter turismen i området, lyder det fra det nordjyske folketingsmedlem, Marie Bjerre (V).

Arkivfoto: Marie Bjerre er valgt til folketinget, og har sit ophav i Nordjylland. Foto: Ida Bach Holm / TV2 Nord

Ifølge Marie Bjerre var udpegningen af Aggersborg til UNESCOs Verdenskulturarv var et stort vendepunkt for Himmerland og Nordjyllands Vestkysts turisme.

- Der skal investeres i moderne formidlingsteknologier, for eksempel skal man kunne bruge sin smartphone til at vække de historiske genstande og fortællinger til live, lyder det.

Ikke de eneste, der får en indsprøjtning

Frederik IIV's Kanal i Løgstør står også til at få det samme beløb i 2025, som skal hjælpe med at reetablere det gamle anlæg.

- Jeg er naturligvis utroligt stolt over, at det er lykkedes at få projektet på næste års finanslov, så arbejdet forhåbentligt snart kan komme i gang, siger Socialdemokratiets Flemming Møller Mortensen.

Frederik VII’s kanal blev udgravet i 1856-61 for at muliggøre gennemsejling i Limfjorden.


Skinnebrud i Vendsyssel: Ingen tog på strækningen før lørdag morgen

Foto: Per Frank Paulsen / TV2 Nord

Nedbruddet forventes først at være repareret lørdag morgen.

Der kører i øjeblikket ingen tog mellem Hjørring og Frederikshavn.

Det fortæller driftschef ved Nordjyske Jernbaner, Stinne Hjorth Dalsø.

- Al togdrift er indstillet indtil i morgen, der er indsat togbusser på strækningen. Der kører to i hver retning hele tiden, fortæller driftschefen.

Årsagen er, at der er et skinnebrud et sted på strækningen mellem Tolne og Sindal.

Meldingen om skinnebruddet kom kort før klokken 08 fredag morgen, og det er formentligt udløst af de kolde temperaturer.

- Om vinteren når der kommer frost, er det ikke unormalt, at der kommer et brud på skinnerne. Vi går fra at der har været lunt til meget koldt, siger driftschefen.


Det er nøjeren! Emil og Mikkel møder mor til døde tvillinger

Emil og Mikkel Trier tror på, at der er mere mellem himmel og jord.

Youtube-tvillingerne Emil og Mikkel Trier får sig flere ubehagelige oplevelser, da de er gæster i tv-programmet ’Er der nogen?’

De sidder i et kulsort lokale på hver deres stol med ryggen mod hinanden.

Der er i en stor teatersal på Det Hem'lige Teater i Aalborg.

Der er ingen forestilling. Stolerækkerne er tomme, og der er bælgragende mørkt.

Det eneste lys er det, der er i det måleudstyr, der står foran tvillingerne Emil og Mikkel Trier.

Det registrerer ifølge spøgelsesjæger Mikkel Egelund, hvis et spøgelse eller en ånd er i nærheden.

Se tredje afsnit af 'Er der nogen?' herunder:

Flere hundrede døde

Tvillingerne Emil og Mikkel Trier, der blandt andet er kendt fra Forræder og Youtube, er taget med spøgelsesjæger Mikkel Egelund på spøgelsesjagt på Det Hem'lige Teater.

- Det er nøjern, siger tvillingerne flere gange.

Stedet var efter anden verdenskrig en flygtningelejr for tyske flygtninge.

Og i løbet af 1940'erne år døde angiveligt flere hundrede mennesker i lokalerne.

Emil Trier. Foto: Lotta Lemche/TV 2

Flere af de døde flygtninge går igen ifølge spøgelsesjæger Mikkel Egelund, blandt andre pedellen Niels, der hang sig selv på loftet, og en lille pige, der griner og græder.

Men så er der også Erna.

Mikkel Trier. Foto: Lotta Lemche/TV 2

Erna var en gravid kvinde, der ankom til stedet i marts 1945.

Hun ventede sig tvillingedrenge, som Emil og Mikkel Trier, men begge tvillinger døde under fødslen, og det gjorde Erna også.

Mikkel Egelund vil forsøge at lokke hende frem med Mikkel og Emil Trier som lokkemad.

Og måske virker det.

I hvert fald ringer dødsklokken foran Emil igen og igen i det mørke lokale. Og ingen rører ved den.

- Jeg blev faktisk født død, men blev genoplivet, fortæller Emil Trier undervejs.

Se, hvordan spøgelsesjagten går i tredje afsnit af 'Er der nogen?' herunder: