Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Hvem stoler Minkkommissionen på? Nu får vi svaret

Afhøringerne sluttede 8. april. Snart vil det vise sig, hvem kommissionen stoler på, og hvem der skal have kritik.

I april kunne Minkkommissionen kalde afhøringerne for afsluttet og gå til tasterne for at forfatte den beretning, der 30. juni vil vurdere forløbet omkring minksagen.

Kommissionen har blandt andet skullet vurdere, om regeringen vidste, at lovgrundlaget ikke var på plads, da minkavlerne fik besked på at aflive alle deres mink – og da statsministeren tre dage efter pressemødet personligt fortalte formanden for Danske Minkavlere, Tage Pedersen, at minkavlerne skulle fortsætte aflivningerne.

I afhøringerne kom der imidlertid intet frem, der beviser netop det.

Til gengæld kom der flere modstridende vidneforklaringer, og det blev tydeligt, at beslutningen om at aflive alle mink blev truffet så hurtigt, at der ikke var tid til den nødvendige forberedelse.

Her er syv centrale spørgsmål, som kommissionen de seneste måneder har skullet tage stilling til:

Foto: TV 2

Jeg kan simpelthen ikke huske det

Mogens Jensen

1) Mogens Jensens hullede forklaring

Mogens Jensen er sagens helt centrale minister.

Minksagen kostede ham ministerposten, og han blev hurtigt symbolet på det kaos, der herskede i Fødevareministeriet i de afgørende dage i november 2020.

Den tidligere fødevareminister kunne ikke huske særlig meget, da han blev afhørt. Én ting var han dog ikke i tvivl om: Han fik først besked om den manglende lovhjemmel, da han modtog en mail med en række talepunkter fra en ministersekretær lørdag 7. november klokken 18.31.

Flere udtalelser, dokumenter og en sms fra Mogens Jensen selv peger dog på, at han kan have vidst det tidligere.

Mens sagen rullede og skabte store overskrifter i medierne, sendte statsminister Mette Frederiksen 9. november en sms til Mogens Jensen for at høre, hvornår han fandt ud af, at der manglende lovhjemmel.

"Jeg kan ikke på stående fod sige præcis hvornår, men jeg mener, at det var torsdag", svarede han.

Mogens Jensens eget bud var altså umiddelbart torsdag 5. november. Det er blevet bakket op af andre forklaringer.

Blandt andet viser en mail sendt 10. november, at afdelingschef i Fødevareministeriet, Tejs Binderup, foreslog ministeren at gå til medierne og sige, at han blev klar over den manglende hjemmel 5. november.

Samme dag blev også nævnt i et udkast til et presseberedskab til Mogens Jensen. Ministerens daværende rådgiver, Søren Andersen, ændrede efterfølgende dagen til fredag, og til sidst rettede Mogens Jensen selv i citatet, så det var "sidst på ugen", at han fik besked.

Kontorchef i Fødevareministeriet, Paolo Drostby, har i en mail forklaret, at ministeren formentlig blev orienteret "mundtligt" om den manglende hjemmel. Det afviser Mogens Jensen dog.

- Jeg ville kunne huske, hvis jeg mundtligt var blevet orienteret om, at der manglende lovhjemmel, sagde han under sin afhøring.

Datoerne er helt afgørende i spørgsmålet om, hvorvidt regeringen bevidst brød loven. Hvis Mogens Jensen vidste, at der manglede lovhjemmel tidligere end 7. november, kunne han have standset aflivningerne. Han kunne have stoppet det første brev til minkavlerne og de opkald, som politiet gik i gang med 6. november.

Hvor stort var den daværende ministers ansvar for, at minkavlerne blev sat i gang med at aflive, inden lovgivningen var på plads? Stoler kommissionen på hans forklaring?

Foto: TV 2

I bliver nødt til at stole på mig. Jeg er landets statsminister

Mette Frederiksen

2) De slettede sms’er

Først afslørede B.T., at stabschef i Statsministeriet, Martin Justesen, havde slettet sine sms’er fra de afgørende dage i november 2020. Kort efter kom det frem, at statsministeren, departementschef Barbara Bertelsen, departementsråd Pelle Pape og departementschef i Justitsministeriet Johan Legarth også havde slettet sms’er.

Minkkommissionen bad om at få sms’erne gendannet, men hverken politiet eller Forsvarets Efterretningstjeneste lykkedes med det. De slettede sms’er førte til massiv kritik af statsministeren, der efter pres fra støttepartierne indkaldte til et pressemøde, hvor hun forklarede, at det var departementschef Barbara Bertelsen, der havde rådet hende til at slette dem af "sikkerhedshensyn".

Den forklaring blev efterfølgende kritiseret af flere it-eksperter.

Trods sletningen fik kommissionen alligevel adgang til flere sms'er fra de ansatte i Statsministeriet. En korrespondance mellem departementschef Barbara Bertelsen og departementschef i Fødevareministeriet Henrik Studsgaard kom frem, fordi Henrik Studsgaard havde gemt sine sms'er.

Her blev det tydeligt, at Mogens Jensen ifølge Statsministeriet skulle tage hele ansvaret på sig.

- Jeres ministers eneste chance for at vende denne er imidlertid at tage den oprigtigt og helhjertet på sig, skrev Barbara Bertelsen eksempelvis til Henrik Studsgaard.

På sms-pressemødet blev Mette Frederiksen spurgt til den kontante tone mellem embedsmændene, som sms'erne afslørede. Hendes svar er siden blevet citeret flittigt:

- Der kan ryge en finke af panden. Lev med det.

Hvilken betydning tillægger kommissionen det, at sms'erne er blevet slettet? Og vil kommissionen kritisere, at det tog Statsministeriet over fire måneder, før de svarede kommissionen, at sms-beskederne var blevet slettet og derfor ikke kunne udleveres?

Foto: TV 2

Det var ikke top of mind for mig

Henrik Studsgaard, departementschef i det daværende Miljø- og Fødevareministerium

3) Embedsmændenes svigt?

Om der var lovhjemmel til at slå alle mink ihjel, var ikke "top of mind" hos ham, forklarede departementschef i Fødevareministeriet Henrik Studsgaard, da han blev afhørt.

Departementschefen vidste, at der ikke lovhjemmel til at aflive alle mink. Alligevel sagde han ikke noget – hverken på regeringens møde 3. november eller i dagene efter.

Under afhøringerne er det kommet frem, at Fødevareministeriets embedsmænd i månedsvis vidste, at en aflivning af alle mink ville kræve et nyt lovgrundlag. Den viden fik departementschef Henrik Studsgaard tilsyneladende hverken givet videre til sin minister eller andre departementschefer.

To dage efter regeringens pressemøde blev der sendt et brev ud til minkavlerne og suppleret med telefonopkald for at få gang i aflivningerne hurtigst muligt.

For Henrik Studsgaard er det særligt kritisk, at han 7. november fik statsministeren til personligt at ringe op til minkavlernes formand Tage Pedersen for at fortælle, at aflivningerne skulle fortsætte.

- Det er jo helt uholdbart, hvis departementschefen har bragt statsministeren ind i billedet her, og statsministeren ikke har fået at vide, at der mangler lovhjemmel. Det er en meget grov fejl, hvis statsministeren ikke får den oplysning, sagde juraprofessor fra Syddansk Universitet Frederik Waage, da TV 2 kunne fortælle om statsministerens samtale med minkavlernes formand.

En vurdering, der blev bakket op af professor i forvaltningsret ved Aalborg Universitet Steen Bønsing.

Da Mogens Jensen trak sig som minister, erkendte Henrik Studsgaard, at ministeriet "havde fejlet".

- Vi har ikke hjulpet dig godt nok, sagde han til ministeren.

Henrik Studsgaard fortsatte dog som departementschef i det nyoprettede Miljøministerium.

Hvilket ansvar havde den daværende departementschef for, at oplysningerne om den manglende lovhjemmel ikke kom videre fra Fødevareministeriet?

Foto: TV 2

Hvornår kommunikerer I (og lægger jer ned og ruller jer, som vi vendte)?

Barbara Bertelsen, departementschef i Statsministeriet

4) Statsministeriets nøglerolle

Ovenstående skrev Statsministeriets departementschef, Barbara Bertelsen, i en sms til departementschef i Fødevarevareministeriet Henrik Studsgaard 9. november.

Presset på regeringen var intenst, og Statsministeriet ville have Mogens Jensen til at tage ansvar for den manglende lovhjemmel, de skiftende udmeldinger og forkerte oplysninger til minkavlerne.

Igen og igen har regeringens ministre fortalt i kommissionen, at ansvaret for den manglende lovgivning lå hos Fødevareministeriet.

Statsministeren forklarede under sin afhøring, at det juridiske ansvar for en beslutning, der er truffet i regeringens koordinationsudvalg, ligger hos det fagministerium, som beslutningen hører under – igen: Fødevareministeriet.

Spørgsmålet er, om hun kan slippe afsted med den forklaring.

Det er ikke kommet frem, hvem der på regeringens afgørende møde 3. november foreslog, at alle mink skulle aflives. Det er dog sikkert, at det ikke var Mogens Jensen.

Sundhedsminister Magnus Heunicke redegjorde på mødet for, hvorfor en aflivning af alle mink var nødvendig på baggrund af den risikovurdering, som Statens Serum Institut netop var kommet med. Statsministeren spurgte flere gange, om det var nødvendigt. Konklusionen blev, at alle mink skulle aflives.

Juraprofessor fra Syddansk Universitet Frederik Waage vurderer, at ministeransvarlighedsloven forpligter alle de ministre, der har været med til at træffe beslutningen.

– Juridisk er der ikke nogen tvivl om, at hvis statsministeren er med til at træffe beslutningen, så er hun også ansvarlig. Det er fuldstændig fastlagt i loven, siger han.

Er kommissionen enig med rækken af ministre, som alle har understreget, at det juridiske ansvar alene lå i Mogens Jensens ministerie? Kan Statsministeriet tørre hele ansvaret af på Fødevareministeriet, når det er Statsministeriet, der selv beder Fødevareministeriet om at udføre en beslutning, som embedsmændene ikke får ordentlig tid til at forberede, før den bliver meldt ud og sat i værk?

Det er endnu et par af de spørgsmål, som kommissionen skal tage stilling til.

Foto: TV 2

Min vurdering var, at mødet skulle gennemføres

Mette Frederiksen

5) Bilagene, ingen læste

Op til mødet i regeringens koordinationsudvalg 3. november havde Fødevareministeriets embedsmænd forberedt to forskellige måder at håndtere den akutte minksmitte på: En dvalemodel, hvor 20 procent avlsdyr ville blive bevaret, og en anden model, der ville indebære et decideret forbud mod minkavl.

Modellerne blev beskrevet i en række dokumenter, og i to tilhørende bilag fremgik det, at begge modeller ville kræve ny lovhjemmel. Dokumenterne blev dog først sendt rundt til ministrene og deres embedsmænd nogle minutter inden mødets start.

Få nåede at skimme de primære dokumenter. Ingen nåede at læse bilagene.

Ifølge flere forklaringer indledte Mette Frederiksen mødet med at konstatere, at dokumenterne var kommet så "utilfredsstillende" sent, at ingen kunne forventes at have læst dem. De enkelte fagministre måtte derfor råbe op, hvis der var noget særligt, som resten af udvalget skulle være opmærksomme på, tilføjede hun.

Netop den manglende forberedelsestid har optaget kommissionen.

"Hvorfor foreslår du ikke en læsepause?" spurgte Minkkommissionens udspørger statsministeren under hendes afhøring.

- Det gør jeg ikke, fordi det er min klare overbevisning, at der er behov for at reagere, svarede hun.

Statsministeren fik spørgsmålet så mange gange, at hun til sidst var tydeligt irriteret.

- Jeg tror, at jeg har givet svaret tre gange nu. Min vurdering var, at mødet skulle gennemføres.

Regeringen endte med at beslutte en tredje model, som betød aflivning af alle mink og et midlertidigt forbud mod mink.

Hvordan ser kommissionen på forklaringen om, at der ikke var tid til en læsepause? Har statsministeren sat handlekraft over grundighed ved at træffe en så stor beslutning uden at sætte sig ind i det relevante materiale?

Foto: TV 2

Det ville også have været relevant, da vi afhørte Mogens Jensen, ikke?

Minkkommissionens udspørger Jakob Lund Poulsen til sundhedsminister Magnus Heunicke

6) Heunickes noter

Det kom som en stor overraskelse, da sundhedsminister Magnus Heunicke pludselig kunne fortælle, at han havde taget 13 siders håndskrevne noter under mødet i regeringens koordinationsudvalg 3. november.

Minkkommissionen fik først besked om noterne få dage inden sundhedsministerens afhøring, og det var da også en tydeligt utilfreds udspørger, der konstaterede, at noterne havde været relevante for kommissionen at få udleveret tidligere.

Ifølge noterne var det departementschef i Justitsministeriet Johan Legarth, der tidligt på det afgørende regeringsmøde tog ordet og konkluderede, at alle mink skulle aflives.

Den udlægning blev dog efterfølgende undsagt af både statsministeren og stabschef i Statsministeriet Martin Justesen. Til gengæld blev det bekræftet af departementsråd i Statsministeriet, Pelle Pape.

Magnus Heunickes noter er interessante, fordi der ikke findes andre referater fra mødet i regeringens koordinationsudvalg. Omvendt har flere vidner afvist dem.

Hvor stor betydning kommer kommissionen til at tillægge noterne?

Foto: TV 2

- I dag er jeg selvfølgelig ked af, at der ikke er et forbehold med

Tobias Berg, jurist i Rigspolitiet og forfatter til det omstridte actioncard

7) Politiets ansvar for actioncards

De fleste af Minkkommissionens afhøringer i januar har handlet om de actioncards, som 60 politiskoleelever brugte, da de skulle ringe rundt til 250 minkavlere uden for smittezonerne.

Hvis minkavlerne svarede, at de ikke frivilligt ville lade myndighederne optælle deres mink, fik de at vide, at "beslutningen er truffet. Manglende medvirken vil derfor betyde, at du ikke får mulighed for at opnå bonussen, og du kan forvente, at myndighederne så kommer og foretager tømning af besætningen alligevel".

På det tidspunkt var der ikke hjemmel til at aflive raske mink uden for zonerne, og det vidste Rigspolitiet godt.

Hverken de 60 politiskoleelever, der foretog opkaldene, eller de 250 minkavlere fik dog den oplysning.

Under afhøringerne er det kommet frem, at actioncardet med beskeden til minkavlerne blev skrevet af en jurist i Rigspolitiet på 45 minutter. Det blev godkendt af politidirektør Uffe Stormly og chef for den juridiske sektion Birgitte Buch. De beklagede begge, at der var blevet brugt en "uheldig formulering".

I hvor høj grad svigtede rigspolitichef Thorkild Fogde og de andre øverste politichefer deres ansvar ved ikke at stande aflivningen, når de nu kendte til den manglende lovhjemmel? Hvilke konsekvenser fik det, at politiskoleeleverne ringede rundt og gav forkerte oplysninger til de jyske minkavlere?

Svarene på de spørgsmål må vi forvente at få besvaret, når kommissionens beretning offentliggøres 30. juni.


Svømmehal forvandlet til 'Danmarks smukkeste juleudstilling'

Takket være 400 kilometer ståltråd, sækkevis af mos og mindst 80.000 kubikmeter vand er nedrivningsklar svømmehal i Aars forvandlet til en eventyrlig udstilling. Kom med indenfor i videoen herover.


40 år gammelt centers fremtid hænger i en meget tynd tråd

Forstanderen på Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi er skuffet over, at det ikke lykkedes de lokale folkevalgte at få centret med på finansloven.

Fremtiden for Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi i Sydthy hænger i en tynd tråd.

Centret har de seneste tre år modtaget tre millioner kroner i støtte om året, men er ikke kommet med på den finanslov, som regeringen fredag har præsenteret sammen med SF, Radikale og Enhedslisten.

Dermed er det tvivlsomt, om centret overlever.

- Nu skal bestyrelsen ind over og beslutte, hvad der skal ske, men det vil som minimum betyde en meget, meget kraftig beskæring. Uden tilskud til driften er der ikke grundlag for at have ansatte, og alle 12 er nu sagt op med udgangen af december, siger forstander Jane Kruse.

Jane Kruse er forstander på Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi. Foto: Mogens Lyngsø, TV MIDTVEST

Folkecentret har den seneste tid forsøgt at overtale Folketingets partier til at bevare støtten, og Jane Kruse udtrykker stor skuffelse over, at det ikke er lykkedes de lokale folkevalgte at sikre den fortsatte drift.

- Det vil få store konsekvenser for de mange små og mellemstore virksomheder, som vi hjælper med at udvikle produkter og teste energiløsninger. Vi er også i kontakt med og hjælper mange borgere, og så det rammer det også de udenlandske ingeniørstuderende, der kommer hos os, siger Jane Kruse.

Håber, der kan findes en løsning

Folkecentret blev grundlagt i 1983 med et mål om at sætte grønne energiformer på dagsordenen. I begyndelsen handlede det meget om at udvikling af vindenergi, men siden har centret også beskæftiget sig med elbiler, biogas og solceller.

- Nu skal vi samles på mandag og se, hvordan vi kan afslutte de projekter, som vi har ansvaret for, på den bedst mulige måde.

Er der ingen muligheder for, at I kan fortsætte?

- Jeg håber meget, at der kan findes en løsning. Vi vil prøve at tage kontakt til SF og Radikale Venstre for at høre om mulighederne. Jeg kan forstå, at der skal afsættes store summer til grøn forskning, og måske kan vi komme i betragtning der, siger Jane Kruse.


Nordjysk virksomhed i front: Får første certifikat i Europa

Lige nu er Grøn Brint den eneste virksomhed, der har fået uddelt bæredygtigheds-certifikatet. Men andre er på vej.

Jens Peter Lunden har altid været foregangsmand i sit erhverv. I 1989 købte han sit første landbrug, og siden har han gjort mange tiltag for miljø og bæredygtighed.

Han er også hovedmanden bag Gårestrup EnergiØ, hvor der både ligger grisestald, biogasanlæg og vindmøllepark. Jens Peter Lundens virksomhed Grøn Brint, som også har Norwegian Hydrogen i ryggen, er også en del af energiparken.

Og det er den virksomhed der i onsdags fik den første bæredygtighedscertificering af sin slags i Europa - og muligvis i hele verden.

- Det er noget, vi har arbejdet på længe, og vi er rigtig glade for at få den, så vi kan komme i gang med at producere nogle produkter til det marked, vi er på vej ind i, siger Jens Peter Lunden.

Se indslaget her:

Adgang til tysk marked

Certificeringen er givet til Grøn Brint i forbindelse med deres arbejde med et bæredygtigt brændstof. I 2023 blev der sammen med Norwegian Hydrogen investeret i brintproduktion, som gennem biogasproduktionen i sidste ende er med til at indfange CO2 og lave metan, hvor energien er bundet i et grønt brændstof.

Og certificeringen har været nødvendig, for ellers kan brændstoffet ikke afsættes.

- Det giver adgang til de markeder, hvor man kan sælge, og certificeringen er den godkendelse, der siger, at vi har en grøn værdi at sælge, siger Jens Peter Lunden.

Lige nu er Grøn Brint den eneste europæiske virksomhed, der har certificeringen. Men forventningen er, at andre virksomheder er lige på trapperne med også at få en. Og så er næste skridt at komme ud over rampen fra Gårestrup.

- Vores eksportland er Tyskland, og de regner med at kunne tage imod fra 1. januar, og så er vi klar til business, siger Jens Peter Lunden.

Økonomi- og kvalitetschef Rasmus Hedegaard Bang viser certifikatet frem.

'Du' så lort': Skoleelever viser hadbeskeder frem

6.A med en række beskeder fra de sociale medier.

Skoleelever lærer at passe på sig selv på de sociale medier.

'Fuck I er klamme' og 'luder' er bare nogle af de udtryk, som børn og unge kan støde på på de sociale medier.

Derfor har Vesthimmerlands Kommune i denne uge sat fokus på børn, unge og sociale medier med kampagnen '#værtjekketpånettet'.

- Vi forsøger at lære børn og deres forældre, hvordan man begår sig bedst på de sociale medier, forklarer SSP-ungeteammedarbejder Tina Frost Petersen, mens hun er i gang med at styre en konkurrence for elever på Gedsted Skole.

SSP-ungeteamet er på besøg med deres kampagnemateriale, der skal få eleverne til at sætte ord på de oplevelser, de har på nettet. Mange unge bruger de sociale medier hver eneste dag, og for mange er det den vigtigste sociale kommunikation.

Tina Frost Petersen mener, at udelukkelse af fællesskaber er det hyppigste problem blandt unge.

- Det, vi oftest oplever som et problem, er udelukkelse. Altså at en ung holdes udenfor et fællesskab på de sociale medier. De er jo online 24-7, så de opdager meget let, hvis der foregår noget i en gruppe, og de ikke får lov til at deltage, forklarer Tina Frost Petersen.

Se indslaget her:

Kender til hadbeskeder

Den problematik kender eleverne fra 6.A på Aars Skole godt. De deltager i #værtjekketpånettets videokonkurrence, og mens de filmer en video om hadbeskeder, har de alligevel tid til at fortælle om deres egne oplevelser:

- Det er for eksempel, hvis der er nogen, som holdes uden for en Snapchat-gruppe, forklarer Andreas Stiller Jonasen, der er elev i 6. klasse, og han bakkes op af klassekammeraten Dicte Klitgaard Nielsen:

- Hvis man nu spiller et onlinespil med nogle andre, som man ikke kender, og de så pludseligt begynder at skrive grimme ting til en, 'du' så lort' og den slags. Det tror jeg alle i klassen har oplevet, forklarer hun.

SSP-ungeteamet på besøg på Gedsted skole

Begge elever fortæller, at det har været rart at have undervisning med fokus på onlinetilstedeværelse - også selvom Dictes forældre ikke har ladet hende oprette sociale profiler endnu.

- Her kunne jeg jo godt sige, at de var nogle dumme forældre, men jeg ved godt, at de gør det for at passe på mig, siger hun.


Lukning af fabrik løser udfordring hos konkurrent

Foto: Outline Vinduer

Fire medarbejdere er indtil videre skiftet fra den ene dørproducent i området til den anden.

I slutningen af august blev det meldt ud, at den dørproducent Jeld-Wen til nytår lukker sin fabrik i Løgstør efter 43 år. Det drager vindues- og dørfirmaet Outline Vinduer i Farsø nu nytte af.

De har nemlig indtil videre overtaget fire af de cirka 150 medarbejdere hos Jeld-Wen, som står til at miste deres job som følge af fabrikslukningen. Det fortæller Outline Vinduer i en pressemeddelelse.

- Jeld-Wen har været meget proaktive i forhold til at hjælpe folk videre, og det er virkelig glædeligt at se, når virksomheder gør en indsats som denne for at afhjælpe en ellers trist situation med produktionslukning. Vi har via deres jobmatch også været i kontakt med mange flere potentielle nye medarbejdere, som vi godt kunne være klar til at ansætte, så snart højsæsonen begynder igen, siger fabrikschef i Outline Vinduer, Michael Hejlesen.

Svære at finde

Gitte Jensen fra Vilsted er en af de medarbejdere, der er skiftet til den konkurrerende vindues- og dørproducent. Hun var i lære som maskinsnedker hos Jeld-Wen og får nu mulighed for at fortsætte sin uddannelse hos Outline Vinduer.

- Det var selvfølgelig en rigtig ærgerlig nyhed, da vi fik at vide, at vi ikke længere kunne arbejde ved Jeld-Wen, som ellers har været en god arbejds- og læreplads. Men virksomheden gør heldigvis meget for at få folk i job, og jeg er selv utrolig glad for at være kommet så hurtigt videre, siger hun og fortsætter:

- Jeg bor med min mand og tre børn, og derfor havde jeg heller ikke råd til at være arbejdsløs - og jeg nåede da også at overveje, om jeg kunne risikere at skulle droppe ud af uddannelsen. Heldigvis har Outline været meget fleksible i forhold til at finde en god løsning, siger Gitte Jensen.

Outline Vinduers fabrikschef glæder sig - trods de ærgerlige omstændigheder - over, at han har fået to maskinsnedkerlærlinge mere i produktionen.

- Vi oplever til tider, at vi skal kæmpe en del for at få maskinsnedkere og maskinsnedkerlærlinge, og det er vigtige kompetencer for os at have i huset. Derfor glæder vi os også meget over, at vi nu - udover de to lærlinge, vi allerede har - kan tilføje to mere til produktionen. De er allerede kommet rigtig godt fra start, siger Michael Hejlesen.