Jonas og Casper sælger brugt mærketøj: - Når tøjproduktion er sådan en kæmpe klimasynder, vil vi gerne gøre vores for at redde kloden
To unge mænd fra Sydthy sælger genbrugstøj på nettet, og det er et initiativ, der bør være flere af, mener design- og bæredygtighedsforsker.
Se godt ud med god samvittighed.
Det er sloganet, når Jonas Silkjær Hansen og Casper Næsager Nielsen lægger brugt tøj i 80’er- og 90’er-stil ud på blandt andet sociale medier som TikTok og Instagram. JC Vintage er navnet på deres fælles virksomhed, som sælger moderigtigt genbrugstøj fra Bedsted i det sydlige Thy.
- Vi er begge to meget unge, og når tøjproduktion er sådan en kæmpe klimasynder, vil vi gerne gøre vores for at redde kloden, siger Jonas Silkjær Hansen.
Jeg har store forhåbninger til de her små initiativer.
Anne Louise Bang, Forsker i design- og bæredygtighed
De startede med selv at køre rundt til lokale genbrugsbutikker hver torsdag for at opkøbe hættetrøjer, sportsjakker, t-shirts og bukser til videresalg, men de indså hurtigt, at det ikke var nok. Derfor køber de nu brugt tøj hjem fra England og Spanien.
- Efter vi er gået fuldtid, sælger vi mere og mere, så vi får cirka to kasser tøj med samlet 70-80 stykker tøj hjem om måneden, siger Jonas Silkjær Hansen.
Et skridt på vejen
Initiativer som JC Vintage er noget af det, der er brug for i modebranchen, mener Anne Louise Bang, der er forsker og underviser i design og bæredygtighed ved VIA University College. Ifølge hende er den nemlig en stor belastning for klimaet.
- Modebranchen er med til at give de her klimaforandringer. I Danmark siger man, at det måske er den fjerde eller femte mest forurenende industri, siger hun.
Det er nødvendigt, at flere end bare et par unge mænd fra Bedsted får øjnene op for genbrug af modetøj, hvis det virkelig skal nytte. Anne Louise Bang mener dog, at det kan være starten på noget større.
- Den enkelte lille brik gør ingen forskel. Det ville heller ikke gøre en forskel, hvis der kun var Tvind, der havde bygget en vindmølle engang. Men nu har vi jo en kæmpe vindmølleindustri, og det er sådan set i min optik også startet nedefra, så jeg har store forhåbninger til de her små initiativer, siger hun.
Jonas Silkjær Hansen og Casper Næsager Nielsen har også store forhåbninger til, at deres virksomhed skal køre videre i lang tid. Hvis moden skulle ændre sig, er de også klar til det.
- Det kan godt være, at det ikke er 80’er- eller 90’er-stilen, der er fed om 10 år, men så kan det være, at det er tøj fra 00’erne. Så kan man jo håbe på, at det fortsætter på den måde, siger Casper Næsager Nielsen.