Flybranchen kalder Mette Frederiksens prestigeprojekt urealistisk

Statsminister Mette Frederiksen lovede i nytårstalen 2022, at vi senest i 2025 vil kunne flyve grønt i Danmark. Men flybranchen mener ikke længere, at det er realistisk, hvis ikke staten skifter opfattelse af, hvad det vil sige at flyve grønt. Foto: Mads Claus Rasmussen - Ritzau Scanpix

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Senest i 2025 skulle vi kunne flyve grønt på en indenrigstur i Danmark. Det lovede statsministeren os i nytårstalen 2022. Men nu siger flybranchen, at målet er urealistisk.

- Senest i 2025 skal danskerne have mulighed for at flyve grønt på en indenrigsrute.

Ambitionen var klokkeklar, da statsminister Mette Frederiksen på den første dag af 2022 holdt nytårstale for danskerne.

- Lykkes vi med det. Så vil det være et grønt gennembrud. Ikke bare for Danmark. Men for hele verden, sagde Mette Frederiksen videre.

Men planerne er ikke lykkedes, og det er derfor uvist, hvornår en grøn indenrigsrute fra Aalborg til København bliver en realitet. Meldingen fra flybranchen er i dag, at man ikke når målet om en grøn indenrigsrute i løbet af i år.

- Ideen om en grøn indenrigsrute er rigtig god, men vi synes, at tidsplanen bliver for presset, siger direktør for kommunikation og bæredygtighed i SAS Mads Brandstrup.

- Det er svært at se for sig, at det skal kunne lade sig gøre, når nu vi efterhånden er et stykke inde i 2025, og når vi ved, at med den model, regeringen hidtil har holdt fast i, så er der som et minimum et års anløbstid, før man kan realisere det i praksis, siger Mathias Milling, sekretariatschef i brancheforeningen Dansk Luftfart.

Ikke sikkert at flyve på grønt brændstof

Den største udfordring for ambitionen om en grøn indenrigsrute ligger i flysikkerheden.

For selvom der rundt om i verden er lavet enkelte forsøg med at flyve på 100 procent grønt flybrændstof, så er det i dag kun tilladt at flyve med op til 50 procent bæredygtigt flybrændstof i tanken.

- Der er nogle internationale certificeringsordninger af brændstoffet, som gør, at 100 procent ikke kan lade sig gøre. Det er simpelthen ikke sikkerhedsmæssigt forsvarligt, som det er lige nu, siger Mathias Milling.

- Vores fly er simpelthen ikke godkendt til at kunne flyve med den mængde grøn brændstof, som man ønsker fra dansk side, siger Mads Brandstrup.

Kommunikationsdirektør i SAS Mads Brandstrup tror ikke længere på, at den grønne indenrigsrute kan åbne i 2025 Foto: Niels Knuth / TV 2 Kosmopol

200 millioner kan blive spildt

Den grønne indenrigsrute skal finansieres igennem den passagerafgift, der siden 1. januar er blevet pålagt alle flyrejser fra Danmark.

I alt er 800 millioner kroner øremærket den grønne indenrigsrute. Men luftfartbranchen advarer om, at mange af de penge risikerer at blive spildt på ting, der slet ikke gavner klimaet.

- Vi har faktisk regnet ud, at man risikerer at spilde op mod 25 procent af de midler, der er afsat til den grønne rute, siger Mathias Milling fra Dansk Luftfart.

Udfordringen ligger primært, i den måde man tanker fly på i dag. Det store brændstofdepot, der forsyner Københavns Lufthavn ligger på den lille ø Prøvestenen ved det nordøstlige Amager. Herfra går der underjordiske rør ud til lufthavnen, hvor der er et system, der gør det muligt for flyene at tanke direkte ved gaten via dæksler i jorden.

Vi har faktisk regnet ud, at man risikerer at spilde op mod 25 procent af de midler, der er afsat til den grønne rute.

Mathias Milling, Dansk Luftfart

Og da staten hidtil har krævet, at man følger det der kaldes dråbe-for-dråbe-princippet, hvor det grønne brændstof skal være på den flyvning man kalder grøn, så skal der etableres en helt ny måde at tanke flyene på til den grønne rute.

- Det lyder jo simpelt og letforståeligt, for så er den rute jo grøn, men i praksis kommer det til at betyde, at du skal etablere en selvstændig brændstofleverance, fra der hvor brændstoffet kommer ind, det skal så ud til lufthavnen, det skal over en tank, over i en ny tankbil og ud til flyet. Og det kan man hurtigt regne ud, at det kommer til at fordyre den grønne omstilling, forklarer Mathias Milling.

Samtidig forventer luftfartselskaberne, at det vil betyde, at flyene ikke kan holde ved de normale gates i lufthavnen.

- Flyene vil blive parkeret i den fjerneste ende af lufthavnen, hvor de kan blive tanket med en lastbil, og så skal passagererne køres derud i busser. Det vil jo gøre hele turen længere og meget mere besværlig for passagererne, som ikke vil få den oplevelse, man normalt forventer at skulle have ved at rejse med et indenrigsfly i Danmark, siger Mads Brandstrup fra SAS.

- Derudover kan vi risikere, hvis man er meget regelret omkring det her grønne brændstof på det enkelte fly, at flyselskaberne bliver nødt til at dedikere og afsætte specifikke fly til kun at flyve på den her rute. Og det siger sig selv, at det vil være en fordyrende omstændighed, der ikke giver nogen klimaeffekt, siger Mathias Milling.

Vil fordele det grønne brændstof på alle fly

For at undgå at skulle etablere den dyre brændstofinfrastruktur, så foreslår en samlet luftbranche, at man går væk fra dråbe-for-dråbe-princippet, og i stedet laver den grønne indenrigsrute ud fra det de kalder masse-princippet.

Her er det ikke det enkelte fly, der skal flyve grønt, der får al den grønne flybrændstof. I stedet blander man det grønne flybrændstof i den store tank på Prøvestenen, og så bliver det blandet med det almindelige flybrændstof.

Dermed bliver det grønne flybrændstof spredt ud over alle de fly, der tanker brændstof i lufthavnen.

- Det der må være det afgørende for den grønne omstilling, det er, at vi får så meget grønt brændstof i tankene som muligt, og ikke hvilken flytank, det her brændstof kommer i. Så at følge masse-princippet vil være den klart mest effektive måde at opnå nogle klimareduktioner og samtidig fortrænge noget jetfuel, siger Mathias Milling.

Sekretariatschef i Dansk Luftfart Mathias Milling mener, at staten bør sikre en dansk produktion af grøn flybrændstof. Foto: Marius Godballe/TV 2 Kosmopol

- Det gør det hele meget simplere. Det er meget mere økonomisk effektivt, og så betyder det, at vi kan lade passagerne stige ombord på flyet lige ved gaten, i stedet for, at de skal fragtes i bus ud i den fjerne ende af luften, siger Mads Brandstrup.

Transportminister Thomas Danielsen (V) har afvist at lade sig interviewe til denne historie, fordi regeringen lige nu forhandler med forligspartierne om udformningen af den grønne indenrigsrute.

I 2030 skal al indenrigsflyvning være grøn

I Rådet for grøn omstilling deler man mange af flybranchens bekymringer. Derfor rådgiver rådet regeringen til at udskyde indenrigsruten.

- Vores anbefaling er, at man dropper demonstrationsprojektet, i hvert fald indtil vi har fået grønne e-fuels, og at man så i stedet retter fokus mod at sikre, at man kan have de grønne brændstoffer klar til år 2030, hvor statsministeren jo har sat som målsætning, at al indenrigsflyvning i Danmark skal være omstillet, siger transportpolitisk chef i Rådet for grøn omstilling Jeppe Juul.

- Det, der er mest brug for lige nu, er at få kanaliseret ekstra penge ind til at få produceret de første grønne e-fuels til luftfarten. Vi har tre gode projekter i Danmark, men usikkerheden omkring at producere de nye brændstoffer er så stor, at der er brug for ekstra midler for at sikre, at projekterne kommer i gang. Og det er jo helt afgørende for, at vi kan nå det egentlige mål i Danmark, nemlig 100 procent grøn indenrigsflyvning i 2030, fortsætter han.

Staten bør sikre, at danske virksomheder kommer i gang med en storskalaproduktion af grønt flybrændstof, mener transportpolitisk chef i Rådet for Grøn omstilling Jeppe Juul. Foto: Martin Kiil - TV 2 Kosmopol

Nogenlunde samme toner lyder det fra brancheorganisationen Dansk Luftfart, der ligeledes opfordrer til, at man investerer flere af pengene fra luftfartens grønne omstilling i at sikre, at der kommer en dansk produktion af grønne flybrændstoffer.

- Vi kan skubbe på en reel grøn omstilling af luftfartsbranchen, hvis staten går ind og sikrer, at der kommer en dansk produktion af grønne flybrændstoffer. De mulige producenter siger, at de kan levere brændstoffer, der kan dække mere end bare den danske indenrigstrafik i 2030, hvis de får garantier nu, siger Mathias Milling, sekretariatschef i Dansk Luftfart.

- Det er vores anbefaling, at man stopper op og kigger på, om det er så vigtigt for os at levere på en skåltale med en grøn rute fra 2025, eller om det er de reelle klimaeffekter og den grønne omstilling, der betyder mest. Der er ingen tvivl om, at man vil kunne få mere klimaeffekt for pengene, hvis man ændrer tilgangen, siger Mathias Milling.

Concito: Brug ikke grøn strøm på flybrændstof

I den grønne tænketank Concito advarer man dog om, at det ikke nødvendigvis gavner klimaet, at producere og flyve med grønt flybrændstof.

- Nettoeffekten kan være, at det faktisk bliver værre for klimaet, og det er derfor, at vi anbefaler at lade omstillingen af luftfarten vente, indtil vi har den rigtige løsning og ressourcer nok, siger programchef for fremtidens mobilitet i Concito Søren Have.

Det kan risikere at have en negativ klimaeffekt, hvis man satser på en grøn produktion af flybrændstoffer, advarer programchef i Concito Søren Have. Foto: Niels Knuth / TV 2 Kosmopol

Brændstoffet skal nemlig produceres gennem power-to-x-teknologi, og derved skal det bruge en masse grøn strøm. Og den strøm er der brug for til mange andre projekter, hvor klimaeffekten per brugt kilowatt er større.

- Det kræver enormt meget grøn strøm at producere den mængde flybrændstof, der er brug for, og den strøm skal jo komme et sted fra, og vi har stadigvæk ikke nok grøn strøm, og det kan jo risikere at betyde, at strøm går fra projekter, hvor vi får mere klimaeffekt for indsatsen, siger Søren Have.

Han fremhæver, at klimaeffekten eksempelvis er større, hvis man bruger den grønne strøm mere direkte ved elektrificereing af transportbranchen, altså eksempelvis på elbiler og ellastbiler eller ved at producere grøn gødning.

- Når man har fokus på grøn indenrigsflyvning, så burde man hellere, givet den teknologiudvikling der er inden for elektrificering, fokusere mere på at se, hvor langt man ville kunne nå ved at introducere elfly i stedet for bare at udskifte brændstoffet med noget andet, slutter Søren Have fra Concito.


Foto: Ib Wiliam Christensen

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Den nordjyske succestræner kan jobbe fra hjemmet i Vodskov.

Jacob Friis er netop præsenteret som finsk fodboldlandstræner. Men han kommer primært til at opholde sig i Nordjylland.

Det kom lidt som en overraskelse og så alligevel ikke.

- De har valgt blandt så mange, og at det så lige blev mig, det er jeg da enormt stolt og ydmyg over, fortæller han.

Sådan lyder det fra den nordjyske succestræner, Jacob Friis, der i starten af ugen blev præsenteret som ny cheftræner for det finske A-landshold.

Og den nordjyske beskedenhed er ikke til at tage fejl af.

- Det er jo ikke sådan, jeg render rundt og klapper mig selv på skulderen hver dag, så det er jo nok menneskelig natur, at det er rart at blive bekræftet i, at noget af det, man gør, ikke er helt skidt.

Jacob Friis har tidligere været cheftræner i AaB og Viborg. Han har senest fungeret som assistenttræner i den tyske Bundesligaklub Augsburg. Men selvom trænergerningen snart i stedet foregår i Finland, flytter ham og familien hjem til Nordjylland.

Nærmere bestemt Vodskov.

- Jeg elsker fodbold og er privilegeret over at leve af at være fodboldtræner. Men det, der er endnu vigtigere, er, at familien har det godt og trives, siger Jacob Friis.

Hør hvad han fortæller om det nye job her:

TV2 Nord talte fredag med Jacob Friis over FaceTime.

Savnet hjem

Han og familien har nu boet 15 måneder i Tyskland. Fodboldtrænerens tre børn på henholdsvis 6, 9 og 11 år har i mellemtiden gået på international skole.

Men savnet til det nordjyske har været stort.

- Vi har haft det godt i Tyskland, men når man har små børn, så vil de gerne være tæt på bedsteforældre, venner og alt det, de kender. Nu får jeg det bedste fra begge verdener, siger han.

I jobbet som finsk landstræner behøver Jacob Friis nemlig ikke at være i Finland på fuld tid.

Ifølge ham er det et moderne job, hvor mange opgaver kan varetages fra hjemmet i Vodskov.

- Jeg skal have en god fornemmelse af, hvad der sker i finsk fodbold og besøge klubberne i Finland, siger han og forsætter:

- Men en lige så stor del af arbejdet ligger i at screene de finske spillere, der spiller rundt omkring i Europa og hele verden. Det er et internationalt moderne job, hvor det er lidt underordnet, hvor man er bosat. Meget af arbejdet ligger andre steder.

Rejsedage væk fra familien kan dog ikke undgås. Så nordjyden skal have gang i lidt skema-gymnastik.

- Nu får jeg flere sammenhængende dage, hvor jeg er væk fra familien, men også flere sammenhængende dage, hvor jeg kan planlægge min tid og mine opgaver, så vi kan være sammen, lyder det fra Jacob Friis.

Jacob Friis begynder i jobbet som finsk landstræner på søndag, mens han og familien flytter til Nordjylland i slutningen af marts.


Nordjyske borgmestre er enige: Nyt værft til Forsvaret bør være her

Et nyt værft, som skal bygge fartøjer til Forsvaret, bør placeres i Frederikshavn. Det mener de nordjyske borgmestre og regionen.

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Det værft, som de næste 25 år skal bygge 55 flådefartøjer og krigsskibe til Forsvaret, skal ligge i Frederikshavn. Det mener sammenslutningen af de nordjyske borgmestre og regionen.

Hvor og hvem som skal bygge og står for det værft, som skal levere de mange skibe er endnu ikke besluttet.

Frederikshavn blev allerede sidste år nævnt, som et muligt bud på en placering, da Det Maritime Partnerskab sammen med regeringen fremlagde en rapport, som konkluderede at der bør investeres 40 milliarder kroner i byggeri af både det nye værft og de 55 fartøjer.

På havnen i Frederikshavn ligger et areal på hele 135.000 kvadratmeter tomt, og det er velegnet til placering af et værft. Frederikshavn Kommune er i gang med at få området til at opfylde kravene for et værftsbyggeri.

- Her ser vi muligheder for at lave noget, siger Frederikshavns borgmester Karsten Thomsen (S).

Ny lokalplan sendt i høring

Et enigt Økonomiudvalg i Frederikshavn Kommune besluttede onsdag at sende en ny lokalplan og kommuneplantillæg for det 135.000 m2 område i offentlig høring. Den nye lokalplan vil blandt andet tillade, at der på området må bygges i op til 50 meters højde og dermed dobbelt så højt, som den nuværende lokalplan tillader.

Den nye lokalplan vil også tillade, at der ændres på vejen i området, hvis det måtte blive nødvendigt. Dermed er den nye lokalplan tilpasset de krav, som der bliver stillet til byggeriet af et nyt værft.

- Det er i hvert fald en mulighed for, at det her område kan komme i spil til at bygge, vedligeholde og servicere flåden. Vi har alle muligheder, og vi har Orskov, der har de nødvendige kompetencer, så det ligger lige til højrebenet at udnytte det her areal, siger borgmester Karsten Thomsen (S).

Der skal investeres 40 milliarder kroner

Det Maritime Partnerskab Danmark fremlagde sammen med regeringen for snart et år siden en rapport, som konkluderede, at der skal investeres 40 milliarder i at bygge 55 flådefartøjer og krigsskibe i Danmark til søværnet, og i stedet for at skibene skal bygges ud i verden, så var vurderingen, at det fremover skal ske i Danmark.

Udover at verden er blevet et farligere sted, så er vurderingen, at Danmark i det nuværende sikkerhedsklima skal kunne klare sig selv og derfor bygge sine egne skibe og reparere dem, hvis de går i stykker.

I stedet for at være afhængig af andre lande eller fremmede fabrikker, skal det hele laves og ordnes i Danmark.

I Nordjylland er Business Region North Denmark, som er en sammenslutning af de 11 kommuners borgmestre og regionen, enige om, at et nyt orlogsværft bør placeres i Frederikshavn.

BRN-formand: Frederikshavn er ideelt

Formanden for Business Region North Denmark, Vesthimmerlands borgmester Per Bach Laursen (V), lagde fredag formiddag vejen forbi området på havnen, som Frederikshavn Kommune peger på, som placering for et nyt værft.

- Vi er meget optaget af, at vi får de her aktiviteter til Frederikshavn. Vi mener, at vi har et stærkt mandat. Det er jo ikke så tit, at 11 kommuner og en region kan stå sammen om noget så vigtigt som erhvervsudvikling. Vi har en speciel lokalitet her på havnen, som i øvrigt også er NATO-havn. Vi mener, at der er et kæmpe potentiale, siger Per Bach Laursen (V).

To nordjyske borgmestre på den grund på havnen, hvor de mener et nyt værft kan placeres.

Frederikshavn blev sammen med Odense sidste år nævnt, som de mest oplagte steder at placere et nyt værft.

- Vi vil gerne have landspolitikerne til at få øjnene op for Frederikshavn, siger formanden for Business Region North Denmark, Per Bach Laursen.

800 nye arbejdspladser på spil

Det anslås at koste omkring 2,4 milliarder kroner at bygge et nyt værft med industrihal på 160 meter i længden, og værftet ventes at skulle beskæftige mellem 500 og 800 mand.

- Det betyder alt, at vi her i Nordjylland står sammen, og vi har de kompetencer, som der skal til. Vi skal nok skaffe folkene, hvis vi får mulighederne for det, siger borgmester Karsten Thomsen (S).     

Når politikerne på Christiansborg har besluttet, hvor det nye værft placeres, så vil det første fartøj til søværnet kunne være klart i løbet af fire år. Sådan lød vurderingen sidste år, da planerne blev fremlagt. I Frederikshavn sætter man allerede nu ekstra fokus på at have folk klar, og derfor har kommunen netop bevilliget ekstra penge til Erhvervshus Nord til den opgave.

- Vi gør alt, hvad vi kan, for at servicere arbejdspladserne Frederikshavn Kommune, siger Karsten Thomsen.


Ny 'chef for det hele': Trænregimentet i nye hænder

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Trænregimentet i Nordjylland fik i dag ny chef.

Med ordene "Du har kommandoen" fik Michael Elsøe Frandsen tidligere i dag overrakt Trænregimentets fane, og tiltrådte da stillingen som ny chef i Forsvaret i Nordjylland.

Til kommandooverdragelsen var salen fuld af både civile og militære i uniform, baret og medaljer på brystet.

Den nye forsvarschef ser frem til de opgaver, der nu lander på hans skrivebord.

- Det betyder meget. Jeg er utroligt stolt, og jeg er også ydmyg over det. Det er en stor opgave, så jeg glæder mig rigtig meget til at komme i gang med forsvarsforlig og med opbygning. Der er rigtig mange store opgaver, der venter.

En erfaren herre

Forsvaret er ikke fremmed for Michael Elsøe Frandsen, der kommer fra en stilling ved Operationsstaben.

Tidligere har han blandt andet været stabschef ved 1. Logistikbataljon og chef for Militærpolitiet.

Han skal fremover være chef for godt 1700 medarbejdere, og mener ikke at de vil opleve de store ændringer i arbejdsgangen - til en start.

- Jeg vil sige, at jeg starter et rigtig godt sted. Det jeg er mødt ind til her ved Trænregimentet, er et godt og veldrevet regiment. Så det de kommer til at mærke på den korte bane, der er ikke store ændringer, siger Michael Elsøe Frandsen.

Trænregimentet bidrager til Hæren og Forsvaret med blandt andet logistik, forsyning, transport, sanitet, bilinspektion og militærpoliti.


Nordjyske Venstre-medlemmer sender nødråb til partitop

Foto: Foto: Henriette Maj Pedersen

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

CO2-afgiften er en alvorlig belastning, som hverken fiskerne eller vores landsdel kan bære, skriver de blandt andet i brevet.

De lokale Venstre-folk i byrådet i Frederikshavn Kommune har nu valgt at sende et brev til partitoppen, for de er bekymrede for det lokale fiskerierhverv, der er presset af den nye CO2-afgift, som Venstres politikere på Christiansborg har været med til at indføre.

- Selvom det er imod Venstre-toppens beslutning, stiller jeg gerne op. Det er så stor en fejlbeslutning, at det er de nødt til at få at vide. Den gode intention med afgiften rammer skævt - for der findes ikke grønne alternativer for fiskerne, lyder det fra Jens Borup (V).

Jens Borup er medlem af byrådet i Frederikshavn Kommune, men han er også bestyrelsesformand for FF Skagen og forhenværende skipper.

Foto: Venstre

Man skal tjekke med baglandet

Venstre har jo selv været med til at indføre CO2-afgiften, hvordan forholder du dig til det?

- Jeg mener, de skulle have spurgt i baglandet, inden de gik med på aftalen. Har været i fiskeindustrien i hele mit liv. Jeg ved, hvad det betyder, når vi med afgiftens indførelse pludselig får 30 procent færre fisk, svarer han og siger desuden:

- Afgiften har ikke noget med CO2 at gøre, for det ender med at fiskerne udleder mere CO2 ved at tanke længere væk. Og afgiften betyder også at vi mister danske arbejdspladser.

Brevet er blevet afleveret til politikerne på Christiansborg denne fredag, og Jens Borup håber, at brevet kan være med til at gøre en forskel.

- Det handler også om at fortælle, at de ting de sidder og laver inde på Borgen... Sommetider skal man lige høre i baglandet. Jeg kan da godt forstå at folk derovre ikke ved noget om fiskeriet, men her hvor det er vigtigt, rammer det.


Erik fandt død kvinde på sin mark - ingen ved, hvem hun er

Foto: Natasja Fie Danielsen, TV MIDTVEST og Esben Kock Jensen, TV MIDTVEST.

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Erik Mikkelsen var ude at tjekke sin mark, da han pludselig fik øje på et lig.

En død kvinde, som ingen indtil videre kender, vækker stor undren i Istrup i Thy. 

Politiet har været ude at spørge offentligheden om hjælp til at identificere kvinden, som blev fundet onsdag eftermiddag.

Signalement

  • Kvinden beskrives som 65-75 år

  • 170 cm høj

  • Almindelig af bygning

  • Hun var iført mørkeblå jeans, en lyseblå fleece overdel med lynlås og en mørkeblå stjerne på venstre bryst samt en lys dynejakke og sorte sko af mærket Skechers.

Borgere der kan hjælpe med oplysninger om sagen, bedes ringe 114.

Det var Erik Mikkelsen, som fandt kvinden midt ude på sin mark, men oplevelsen er dog ikke noget, der påvirker ham.

- Jeg er jo 93, og jeg har oplevet noget i mit liv. Men jeg er glad ved, at det ikke var min kone, der lå der, siger han. 

Erik Mikkelsens mark ligger mellem Ove Sø og Kystvejen. Her fandt han kvinden med hovedet nede i noget vand, der har samlet sig på marken.

Erik Mikkelsen håber, at kvinden snart bliver identificeret. Foto: Natasja Fie Danielsen, TV MIDTVEST

- Der kom en bil kørende, og så vinkede jeg ham herhen. Så ringede han til politiet, og så sagde de, at vi ikke skulle røre ved hende, vi skulle lade hende ligge, fortæller han.

Erik Mikkelsen hjalp efterfølgende politiet med at få fragtet kvinden væk fra marken med sin traktor. 

TV MIDTVEST kunne tidligere fredag fortælle om Erik Mikkelsens nabo, Christina Østergaard Eriksen, der er blevet mere påvirket af situationen. 

- Jeg synes, at det er virkelig uhyggeligt at tænke på. Jeg er bare glad for, at det ikke er et barn, der har fundet hende, siger hun.  

Politi beder om hjælp

Ifølge lokalpolitiet i Thisted er der ikke noget, der tyder på en kriminel handling, men det er ikke lykkedes at identificere kvinden. 

Der er blevet lavet en obduktionsrapport, der heller ikke viste noget mistænkeligt.

Er blev kvinden fundet. Foto: Midt- og Vestjyllands Politi

Fredag fortæller politikommissær Niels Kristensen fra lokalpolitiet i Thisted, at de fortsat ikke har fundet frem til identiteten på kvinden.

Han oplyser desuden, at kvinden ikke havde id på sig, og at politiet ikke har fået noget ud af de få henvendelser, som de har modtaget indtil videre.

Der er heller ikke nogen, der har meldt kvinden savnet endnu.

Borgere der kan hjælpe med oplysninger om sagen, bedes ringe 114.