Småbyer nyder stor gavn af frivilligbus - og der kan blive mange flere af dem i fremtiden
Trafikselskaber har flere bud på, hvordan mobiliteten i landområderne styrkes.
Det er dyrt og besværligt at drive den kollektive trafik i landområderne, men samtidig er busser og flextrafik for mange den eneste mulighed for at komme af sted hjemmefra. Fire trafikselskaber er nu gået sammen om fire forslag, der skal give mere fleksible transportløsninger, der samtidig kan betale sig.
De fire forslag
- Samkørsel i private biler med rejsekortet som betalingsmiddel
- Fleksible busruter med mindre busser, der kun kører når de bliver bestilt af en borger
- Friviiligbussen, hvor trafikselskabet stiller en minibus til rådighed, som køres af frivillige i et lokalsamfund
- Trafikknudepunkter, hvor den kollektive trafik mødes med delecykler, samkørselspladser, ladestander og så videre
Ordningen med en frivilligbus er der allerede rigtig gode erfaringer med. Havbakkebussen har de sidste fire år sørget for fleksibel transport for de godt 3000 indbyggere i Øster Hurup, Als, Veddum, Skelund og Helberskov
- Folk rigtig glade for det. Det gælder både, når de skal på weekendtur med familien, eller når de eksempelvis skal hente børn i børnehaven, siger Ole Bressendorf, der er bestyrelsesformand i Havbakkedistriktets mobilitetsforening.
Trafikselskaber lader sig inspirere
Indbyggere, sommerhusejere eller folk med beskæftigelse i området kan booke en af de to minibusser i op til otte dage. Busserne har 350 faste brugere og kørte sidste år med 1000 passagerer. Og den fleksible transport har ifølge Ole Bressendorf stor betydning, da busruterne efterhånden lukker en efter en.
Havbakkebussen er ét af de pilotprojekter, NT og tre andre trafikselskaber har ladet sig inspirere af i de nye forslag til, hvordan den kollektive trafiks fremtid skal se ud i landområderne.
- Den dag ildsjælene ikke er der, så har vi udfordringen, og så er der ikke nogen til at drive det videre, og det er der, vi som trafikselskab gerne vil have mulighed for at gå ind i sådan noget, så det her kan blive mere bæredygtigt, siger underdirektør hos NT Nicolai Sørensen.
Et andet af trafikselskabernes forslag er at kombinere rejseplanens stoppesteder med privat samkørsel - betalt via rejsekortet.
Dét forslag er der delte meninger om.
Se bare indslaget herunder:
Uanset hvordan fremtiden ser ud i den kollektive trafik, hører det snart fortiden til at køre med tomme busser.
- Som økonomien er, og den måde man fra politisk side også er nødsaget til at prioritere ressorcerne på, jamen så giver det ikke mening at køre rundt i meget store busser, hvor der er ganske få passagerer. Her kan de nye løsninger gå ind at levere et andet og nogle gange bedre produkt, siger Nicolai Sørensen.
Cirka 31 millioner gange om året stiger nordjyder på en bus eller et tog. Forslagene fra trafikselskaberne kan kun blive til virkelighed, hvis der er politisk vilje til det. Det skal et ekspertudvalg nedsat af regeringen snart kigge på.