Ny flyafgift kan få alvorlige konsekvenser for Aalborg Lufthavn
Både Aalborg Lufthavn og Dansk Industri er mod en ny og forhøjet flyafgift. Det bliver på bekostning af de regionale lufthavne, lyder det.
Regeringen vil indføre en flyafgift på gennemsnitligt 100 kroner for en retur-billet på en indenrigsflyvning. Det er en del af planerne for den grønne omstilling.
Men det vil betyde færre passagerer og have store konsekvenser for Aalborg Lufthavn, lyder kritikken.
I hvert fald ser lufthavnsdirektøren i Aalborg Lufthavn, Niels Hemmingsen, store problemer med foreslaget.
- Vi frygter selvfølgelig som lufthavn en nedgang, men jeg tænker også, at for den generelle mobilitet mellem landsdelene bliver problematisk. Måske vil det betyde 10-12 procents nedgang i rejseaktiviteten, siger han.
Dansk Industri sadler om
Dansk Industri har tidligere været fortaler for en flyafgift. Blandt andet da den tidligere regering foreslog en afgift på 13 kroner, hvor hele flyafgiften skulle bruges på reinvesteringer i grøn luftfart.
- Den afgift er gået fra 13 til 100 kroner og nu går pengene til noget helt andet. Det vil få nogle konsekvenser – særligt for de regionale lufthavne, så jeg synes ikke, at det regeringen foreslår er særligt fornuftigt, lyder det fra Karsten Lauritzen, der er formand for Dansk Industri.
Lufthavnsdirektøren i Aalborg har selv en idé til, hvordan man kan lave en afgift mere overkommelig for de rejsende.
- Det er fint nok at indføre en afgift, men det er dens størrelse, vi gerne vil diskutere. Det andet er samtidig at sikre, at det provenu, der kommer, er med til at sikre fremtiden inden for grøn luftfart.
TV2 Nord har talt med formanden for Folketingets transportudvalg, Rasmus Prehn (S) og spurgte, hvad hans reaktion er på udmeldingen fra Aalborg Lufthavn om, at de forventer en nedgang på 10 procent på indenrigsflytrafikken.
- Det vil jeg gerne have beregnet en ekstra gang og se, hvordan det er i virkeligheden, men set i lyset af de meget voldsomme klimaforandringer, der er, så er vi nok nødt til at indstille os på, at vi skal tænke os om en ekstra gang, lyder det fra Rasmus Prehn.
Han tilføjer, at pengene fra afgiften bruges målrettet til at sætte turbo på den grønne omstilling.