Dårligste resultat i ti år: Nordjyske elever læser dårligt
Foto: FrontRead
Nye læseresultater viser de dårligste resultater i Region Nordjylland i mere end et årti.
Det står skidt til med læseevnen hos de nordjyske 9. klasser.
For med et karaktergennemsnit på 5,3 i læseprøven hos dette års afgangselever har man nemlig ramt det laveste niveau i mere end ti år. Det viser tal fra Børne- og Undervisningsministeriets statistikbank.
Og regeringens forslag om at ansætte flere læsevejledere løser ikke problemet. Det mener formand for Landsforeningen for Læsepædagoger, Thomas Als.
- De nuværende læsevejledere mangler ikke nye kolleger – de mangler tid og ressourcer til at udføre deres arbejde ordentligt. På nogle skoler afsættes der kun to til tre timer om ugen til læsevejlederens opgaver. Det er langt fra tilstrækkeligt til at give elever og lærere den nødvendige støtte i læseundervisningen, siger han og tilføjer:
- Selvom behovene kan variere fra skole til skole, bør der som minimum afsættes en tredjedel af læsevejledernes arbejdstid til kerneopgaver. På den måde vil vejlederne bedre kunne planlægge målrettede læseindsatser, samarbejde med lærere og yde den nødvendige støtte til elever med læseudfordringer.
Han bliver bakket op af Mathilde Mikkelsen, der er lærigsansvarlig hos FrontRead, der en digital læsetræningsplatform. Hun er ofte i dialog med Region Nordjyllands læsevejleder.
- Ressourcemanglen skaber mærkbar frustration blandt læsevejlederne. Ud over at de savner mere tid til opgaverne, oplever vi også, at mængden af tid, der afsættes til læsevejledningsopgaver, varierer markant. Det afspejler en grundlæggende mangel på klare standarder for, hvad der kræves for at udføre opgaven som læsevejleder godt, forklarer hun.