Flere venter forgæves og ruter sløjfes - samtidig mangler busfirma folk
Foto: Jesper Lange, TV2/Nord
Mens flere afgange skal spares væk, er busselskabet NT ude at lede efter chauffører.
Der er en logisk forklaring på paradokset, lyder det fra NT.
For få dage siden var der foldede hænder fra busselskaberne.
Et møde med transportministeren, og Danske Regioner og Kommunernes Landsforening, der ejer busselskaberne, blandt andet nordjyske NT, skulle hjælpe på de nuværende problemer.
For få passagerer og for høje brændstofpriser betyder, at hver femte rute risikerer at blive droppet i Nordjylland.
Og så sent som fredag kunne TV2 Nord fortælle, at op mod 100 frustrerede gymnasieelever på Hasseris Gymnasium i Aalborg kommer for sent, fordi busserne enten ikke kører rettidigt. Eller slet ikke kører.
Derfor kan det virke paradoksalt, at Tide Bus, der sidste år vandt en milliardkontrakt på buskørslen i Aalborg, står og mangler chauffører.
Fik 125 millioner - mangler endnu mere
Det er der nu en helt naturlig forklaring på, siger Rikke Trads, HR-chef hos Tide Bus.
- Det er jo lidt af et paradoks, midt i krig og inflation, men når vi søger, er det simpelthen fordi vi mangler chauffører, forklarer hun.
NT er ejet af Region Nordjylland og de 11 nordjyske kommuner.
Formand og medlem af Aalborg Byråd, Søren Kusk (S) ærgrede sig forleden over at det 'kun' blev til 125 millioner kroner i ekstra coronakompensation.
Der mangler dog stadig godt 175 millioner.
Det er penge, der skulle dække passagermanglen ovenpå corona, hvor busserne tøffede næsten tomme rundt, samt de galopperende benzinpriser.
Hårdtarbejdende chauffører
Ellers må de mange nordjyder, der er afhængige af busserne, vinke farvel til op mod tyve procent af ruterne.
Rikke Trads fra Tide Bus kalder det en 'ond spiral'.
- Men når vi ansætter, så er det fordi vi mangler hænder.
Der er nemlig alt for få folk i servicebranchen, og det betyder, at selvom der er udsigt til færre afgange, rovdriftes der stadig på de chauffører, som lige nu kører vejene tynde for Tide.
- Vi er meget taknemmelige overfor vores nuværende chaufførers arbejdskraft, de har været loyale og samvittighedsfulde, siger Rikke Trads.
Problemet har betydet aflyste afgange - og derfor er det lige nu og her, der skal flere chauffører til.
- Gennemsnitsalderen på vores chauffører er 55 år, og vi har derfor fokus på, hvordan vi - også på længere sigt - fastholder og tiltrækker buschauffører, og hvordan vi kan få fat i de unge.
– Lige nu hedder det mere ’hvordan kan vi få fat i nogen’? siger HR-chefen, der derfor var blandt de første til at kontakte Danish Crown i Sæby, der for nylig blev ramt af en stor fyringsrunde.
Samtidig samarbejder Tide med 3F for at få nye chauffører bag rattene.