Foto: Peter Halskov / Pressefoto Region Nordjylland

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Grundejerne modtog et orienteringsbrev i årets første uger.

I alt 58 grunde i Nordjylland skal undersøges for forurening. Alle adresserne enten har eller har haft aktiviteter, som potentielt kan have forurenet jorden.

Adresserne ligger i Aalborg, Brønderslev, Frederikshavn, Mariagerfjord og Rebild Kommune.

Foto: Region Nordjylland

En potentiel forurening kan udgøre en risiko for grund- og drikkevand samt for borgere, der kan komme i kontakt med forurenet indeluft eller jord.

- Når vi laver undersøgelser, er det afgørende for os, at vi og vores rådgivere har en tæt og god dialog med grundejerne. Både i forhold til udførelsen af undersøgelsen og ikke mindst omkring resultaterne og de bekymringer, som kan opstå hos grundejerne, siger Lauge Larsen (S), formand for Udvalg for Klima, Miljø og Bæredygtig Udvikling i Region Nordjylland.

Der vil blive udtaget prøver fra jord, vand og poreluft, som bliver analyseret af eksterne laboratorier. Herefter vil resultaterne blive vurderet af regionens medarbejdere og deres rådgivere, inden politikerne i regionsrådets Udvalg for Klima, Miljø og Bæredygtig Udvikling skal prioritere forureninger med offentlig indsats, hvor der skal igangsættes yderligere tiltag.

Regionen regner med at igangsætte flere undersøgelser i løbet af 2025.

I 2024 foretog regionen 137 lignende undersøgelser, som resulterede i 13 jordforureninger, der havde brug for yderligere tiltag.


Fald i antal indbrud: Sådan ser det ud i din kommune

Genrefoto.

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

På landsplan er indbrudstallene de laveste i 50 år.

De fleste ville nok være kede af at have indbrud.

Derfor kan man glæde sig over, at indbrudstallene i Nordjylland for 2024 er faldende sammenlignet med 2023, og er de laveste siden 2021, der var et corona-år, hvor mange var hjemme.

I alt er der kommet 22 procent færre antal indbrud i 2024, og ser man helt tilbage til 2019, er antallet af indbrud i Nordjylland halveret.

Fem vigtige råd mod indbrud

1. Vær en aktiv nabohjælper

2. Tænd lys ude, og trim hækken

3. Gør det svært at bryde ind

4. Brug sikre betalingsformer, når du køber brugt

5. Ring 114 ved mistanke om indbrud

Kilder: Bo Trygt og Rigspolitiet

'Resultat af fælles indsats'

Det er Aalborg Kommune og Hjørring Kommune, der procentmæssigt har oplevet det største fald i antal indbrud, hvis man ser bort fra Læsø.

I den modsatte ende af skalaen finder man Thisted Kommune, der har oplevet en stigning i indbrud på hele 79 procent.

På landsplan er indbrudsniveauet det laveste siden 1970'erne, og mere end halveret de sidste 10 år. Det glæder Bo Trygt, der sammen med Danmarks Statistik står bag tallene.

- Det er et resultat af en fælles indsats både nationalt, regionalt og lokalt. Fra landspolitisk side arbejdes der blandt andet på et digitalt register over stjålne genstande, der skal gøre det svært for indbrudstyve og hælere at afsætte deres varer, og både kommunalt og i landets politikredse er der stor fokus på indbrudsforebyggelse, lyder det fra programchef i Bo Trygt, Britt Wendelboe.

Sådan ser det ud i din kommune

Kommune

Indbrud 2023

Indbrud 2024

Procentvis udvikling fra 2023 til 2024

Aalborg

482

287

-40 procent

Brønderslev

58

42

-28 procent

Frederikshavn

77

78

1 procent

Hjørring

105

64

-39 procent

Jammerbugt

50

49

-2 procent

Læsø

1

0

-100 procent

Mariagerfjord

90

105

17 procent

Morsø

32

28

-13 procent

Rebild

67

56

-16 procent

Thisted

33

59

79 procent

Vesthimmerland

80

75

-6 procent

I alt:

1075

843

-22 procent


Tidligere ejere har fået livstidskarantæne fra værtshus: - Noget pladder

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Nuværende ejer af A'porta har i en Facebook-gruppe fremsat anklager om de tidligere ejere Pia Adelsteen og Kim Christiansen. Nu vil de to gå rettens vej for at blive renset.

- Det er sgu da ærgerligt. Det er jo et dejligt sted.

Ordene kommer fra Pia Adelsteen, der nu må nøjes med at kigge ind ad vinduerne på den restaurant, som hun og hendes mand Kim Christiansen har været ejere af i mere end et årti.

Der står jo, jeg har råbt af nogle medarbejdere, og det er jo i hvert fald usandt

Kim Christiansen, tidligere ejer, A'porta

For tidligere på året skiftede A'porta ejer, og den nye ejer, Sandra-Elizabeth Sabillon Madrid, har givet de to tidligere ejere - og tidligere folketingspolitikere for Dansk Folkeparti - livstidskarantæne fra stedet.

- Det karantæneværk er noget pladder. Altså, jeg har jo ikke noget specielt behov for at komme på A'porta - jeg kan komme alle mulig andre steder. Så det er jo slået stort op, men selvfølgelig synes jeg, der er irriterende, og jeg synes, det er umodent, lyder det fra Kim Christiansen om sagen.

'I strid med sandheden'

Den nuværende ejer mener, at Kim Christiansen og Pia Adelsteen er bestemmende, utilbørlige, nærige og nærtagende.

Men det er løgn, lyder det fra Kim Christiansen.

- Det er fuldstændig lodret i strid med sandheden.

Det er i et opslag på Facebook, at de to tidligere folketingspolitikere bliver beskyldt for at blande sig i driften, true med Fødevarestyrelsen og råbe ad medarbejderne.

Er der en flig af sandhed i noget af det, som står i det her Facebook-opslag?

- Nej, det er der simpelthen ikke, indleder Pia Adelsteen og bliver afbrudt af Kim Christiansen:

- Jo, jeg har råbt højt. Men der står jo, jeg har råbt ad nogle medarbejdere, og det er jo i hvert fald usandt.

Vil gå rettens vej

Anklagerne er blevet delt i grupper på Facebook med 10.000 medlemmer, og det ærgrer de to tidligere ejere.

- Kim og jeg er selvfølgelig kede af det, fordi det er vores nærområde - vi bor her, siger Pia Adelsteen.

Se hele indslaget her.

Nu vil parret så have bevist deres uskyld, og de er parate til at gå rettens vej.

- Det irriterer os, og derfor har jeg også overgivet til min advokat, fordi jeg vil bede ham om at kigge det her igennem. Jeg synes jo, at der er en masse injurierende i det, hun skriver.

TV2 Nord forsøgt at få en kommentar fra den nuværende ejer af A'porta, men uden held.


Foto: Per Frank Paulsen / TV2 Nord

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Ingen er kommet til skade ved branden.

Lidt før klokken 20 mandag aften rykkede Skagen Redningsstation med fuld fart ud til en kutter, der 18 sømil ud for Skagen var brudt i brand.

Ombord var en enkelt mand, der dog slap uden skrammer, da han blev reddet fra båden af en anden kutter, der var i nærheden af branden. Det var manden selv som anmeldte branden.

Redningsbåden, der var rykket ud, holdt sig standby et stykke fra den brændende kutter, da man vurderede, at der var risiko for en eksplosion.

Foto: Per Frank Paulsen / TV2 Nord
Foto: Per Frank Paulsen / TV2 Nord
Foto: Per Frank Paulsen / TV2 Nord
Foto: Per Frank Paulsen / TV2 Nord

Brand ikke slukket endnu

Efter et stykke tid døde flammerne lidt ud, og man tilkaldte derefter en større redningsbåd, Lars Kruse, der skulle se, om den kunne slukke branden.

Det er man dog ikke helt lykkedes med endnu, fortæller politikommissær hos Nordjyllands Politi i Frederikshavn, Peter Skovbak.

- Man har slæbt båden i havn, så den ligger nu til kaj i Skagen, og lige nu er der stadig en voldsom røgudvikling i gang. Lige nu regner vi med, at branden først bliver slukket over middag, fortæller han.

Derefter skal man undersøge båden i håb om at kunne fastslå en brandårsag.


Rådmand reagerer på nedslående ministersvar i støjkonflikt

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Minister vil ikke komme kommune til undsætning i støjkonflikt - men det er Vejdirektoratet, der har lavet fejlvurderinger af trafikken, siger rådmand.

Det er Vejdirektoratet, der har lavet vurderingerne, og nu vil de have andre til at løse problemet med de kommende støjgener i Sofiendal Enge, den tredje Limfjordsforbindelse kan medføre.

Sådan kan kritikken fra rådmand for By og Land i Aalborg Kommune, Jan Nymark Rose Thaysen (V), opsummeres.

For da Aalborg Kommune vedtog lokalplanerne i området Sofiendal Enge, var der ingen støjkonflikt ud fra det data og materiale, der var tilgængeligt.

- Vi bruger jo det gældende plangrundlag. Det er jo de mest opdaterede data, der ligger på det område, og det var en VVM fra 2011, og det er jo den støjkonsekvensrapport, vi tager udgangspunkt i, lyder det fra rådmanden i TV2 Nords debatprogram 'Duellen'.

Mandag lød det ellers i et skriftligt svar til TV2 Nord fra transportminister Thomas Danielsen (V), at Aalborg Kommune udmærket godt vidste, at der ville komme støj ved Sofiendal Enge i forbindelse med den kommende Egholm-motorvej - og at det derfor er kommunens problem.

'Vejstøj er et alvorligt problem, som vi bruger mange ressourcer på at bekæmpe. Når en kommune vælger at bygge tæt på en motorvej, som de ved kommer til at støje, så er det også kommunens opgave at sørge for støjbekæmpelse i det nye boligområde.'

Men den opfattelse deler rådmanden absolut ikke.

- Vi sørger for, at der ikke dengang er en støjkonflikt, fordi vi forholder os til de tal, der er tilgængelige på det tidspunktm siger Jan Nymark Rose Thaysen.

Se hele debatten i 'Duellen' her:

Der skal findes en løsning

Baggrunden for problemet er Sofiendal Enge, der ligger i den sydlige del af Aalborg. En del af byggeriet ligger nemlig helt tæt på strækningen, hvor motorvejen til den tredje Limfjordsforbindelse kommer til at gå, og beboerne i forreste række kan se frem til støj over grænseværdien på 58 decibel.

Men at Aalborg Kommune ikke vidste, at der ville komme en støjproblematik, giver SF ikke meget for.

- Helt tilbage i 2017 advarede SF jo faktisk omkring den her sag. Og der besluttede man sig jo for at gøre det. Der var faktisk et kommuneplantillæg og en lokalplan for bebyggelser i det her område, selvom man godt vidste dengang, at det var bebyggelser, der lå i en afstand af 150 meter fra selve byggelinjen. Så allerede der har Aalborg Kommune været klar over, at der var noget, der var problematisk inde i det her, lyder det fra byrådsmedlem Peter Larsen (SF).

Men uanset hvem og hvad, der har skylden, skal der findes en løsning.

- Vi har ved sidste budgetforhandling også sat lidt penge af til at få støjværn netop ud fra, at vi ville bruge dem, hvor behovet var størst. Og den analyse venter jeg på, at vi får lavet. Men jeg synes ikke, vi skal opgive det her omkring, at det er staten, der også skal være med til at løse det her, siger Jan Nymark Rose Thaysen (V).


Søren er rystet: Trafikken stiger med 211 procent i parcelhuskvarter

privat billede

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

- Kommunen skulle have forholdt sig til konsekvenser og udgifter før anlægsloven, men det har de ikke gjort, lyder det.

Statens myndigheder har gennem flere år undersøgt, analyseret og konkluderet på konsekvenserne af en tredje Limfjordsforbindelse. Men det har kommunen ikke.

Det mener Søren Højbjerg, der har forsøgt at finde tal, rapporter og analyser uden held.

- Jeg frygter øget støj. Jeg er bekymret for enorme kødannelser og for, hvad det betyder for trafiksikkerheden og for værdien af ejendomme.

- Vi kan se på Vejdirektoratets tal, at der kommer næsten 8000 flere biler i døgnet ved Nørholmsvej. Men Aalborg Kommune har ikke forklaret, hvad man vil gøre ved en så markant øget trafik i Hasseris. Det er en stigning på 211 procent ifølge Vejdirektoratet, siger Søren Højbjerg, der er arkitekt og bor i området.

Trafikberegninger fra Vejdirektoratet. 3. Limfjordsforbindelse. Oktober 2023. Tal for Nørholmsvej øst for 3. Limfjordsforbindelse efter etablering viser en stigning i trafikken på 211 procentpoint.

Rådmand uenig

Men rådmanden for By og Land - Jan Nymark Rose Thaysen (V) - er ikke bekymret, selvom han bekræfter, at der kommer mere trafik i Hasseris og Mølholm som følge af den tredje Limfjordsforbindelse.

- Overordnet set for Aalborg, så kommer der mindre trafik ved, at vi får den tredje Limfjordsforbindelse. For al den vest-østgående trafik om morgenen og modsat om aftenen bliver løst.

Rådmanden mener, ni ud af ti kommunaleveje bliver aflastet i forhold til trafik, men erkender, der bliver øget trafik ved Mølholmvej og Annebergvej.

- Nørholmsvej bliver bundet sammen med Mølholmsvej, så faktisk får vi en ny omfartsvej, og det vil lette trafikken på Under Lien, siger Jan Nymark Rose Thaysen (V).

Vejdirektoratet: kort over vejændringer

Mener ikke, rådmand forstår tal

Men rådmanden tager helt fejl, lyder det fra Søren Højbjerg.

- Ifølge Vejdirektoratets tal, genereres der 8300 biler på Nørholmsvej øst for den tredje Limfjordsforbindelse. Det letter ikke noget pres, så jeg forstår ikke, hvad han mener med, at der forsvinder en stor mængde trafik ud på Mølholmsvej. Det er stik mod, hvad Vejdirektoratets tal viser.

- For mig at se, er der et eller andet grundlæggende, han har misforstået, siger Søren Højbjerg og tilføjer:

- Kommunen har ikke dokumenteret, at ni ud af ti kommunale veje i Aalborg bliver aflastet med den tredje Limfjordsforbindelse. Det har jeg ikke set nogen dokumentation for. Og hvad hjælper det, hvis det betyder stigning på 211 procent for den sidste tiendedel?

Søren Højbjerg mener ikke, Aalborg Kommune har gjort sit hjemmearbejde.

- Kommunen skulle have forholdt sig til konsekvenser og udgifter før anlægsloven, men det har de ikke gjort.

Beregninger på vej

Ifølge rådmanden har man i lang tid haft gang i kommunens trafikmodel for at beregne de ændringer, der ventes i trafikken.

Og man er også i gang med at se på, hvad man vil gøre ved konsekvenserne.  

- Der vil komme en anden fordeling af trafikken. Med mere trafik på Annebergvej og Skydebanevej og det må vi ind ot styre. Vi har trafikmodellen på plads og har haft det længe, siger Jan Nymark Rose Thaysen og giver sit bud på mulige løsninger:

- Vi har haft nogle temamøder, om hvordan vi skal håndtere det her. Der skal måske trafiklys, vi tænker også på samkørselspladser og plads til Plusbussen, så folk kan sætte bilen derude (ved Mølholm, red.) og hoppe på bussen. Vi har mange greb, vi skal prøve af.