10.000 nordjyske skoleelever løber for lungesyge børn
Foto: Bax Lindhardt / Ritzau Scanpix
10.000 elever fra 38 nordjyske skoler skal være med til at løbe penge ind til Børnelungefonden ved dette års Team Rynkeby Skoleløb.
Skoene bliver bundet ekstra godt på 38 nordjyske folkeskoler fredag.
Fredagen står nemlig på Team Rynkeby Skoleløbet, og dette års løb er det største nogensinde.
I Nordjylland deltager 10.000 skoleelever fra 38 folkeskoler i løbet og sammen med elever fra resten af landet skal de nordjyske elever være med til at løbe penge ind til Børnelungefondens arbejde.
- Det er ganske enkelt overvældende, at så mange skoler kan se sig selv i idéen om, at børn skal løbe for børn, der er ramt af alvorlig sygdom. Det giver en helt særlig stolthed blandt eleverne, at de med en relativt begrænset indsats kan være med til at gøre en reel forskel for andre børn, siger Carl Erik Dalbøge, direktør i Team Rynkeby Fonden.
Team Rynkeby Skoleløbet afvikles under overskriften børn løber for børn, og hele idéen med løbet er at give eleverne en oplevelse af, at de kan være med til at gøre en reel forskel for børn med alvorlige sygdomme ved at gøre noget aktivt sammen med andre børn. Og i år skal forskellen gøres for lungesyge børn, som Børnelungefonden arbejder for, kan få et bedre liv med deres sygdom.
- Det betyder utrolig meget for de lungesyge børn og deres familier, at så mange børn og skoler i igen i år involverer sig i Team Rynkeby Skoleløbet, siger Børnelungefondens direktør, Anne Brandt.
- Derudover har løbet altafgørende betydning for forskningen i lungesygdomme, der rammer børn. I forbindelse med sidste års løb blev der samlet så mange penge ind, det har været muligt at igangsætte fem konkrete forskningsprojekter inden for feltet, fortsætter Anne Brandt.
I Danmark lider flere end 100.000 børn af en lungesygdom, og med Team Rynkeby Skoleløbet kommer de 10.000 nordjyske skoleelever alle til at hjælpe de lungesyge børn.
- Når vi har så mange børn med i løbet, skal det enkelte barn ikke gøre en ret stor indsats for, at det rent faktisk gør en mærkbar forskel for de børn, som det handler om, siger Carl Erik Dalbøge.