Den er god nok: Virksomhed søger chauffører til førerløse busser
Foto: TV2 Nord
Virksomhed bag førerløse busser søger lige nu chauffører til deres førerløse busser. Selvom det lyder mystisk, er der en mening bag.
Man kan fristes til at tro, at der er tale om en forsinket aprilsnar. Men den er god nok. Firmaet bag dén førerløse bus, der er planer om snart at indsætte i Aalborg, søger buschauffører.
Det er jo et godt spørgsmål. Men her i starten skal vi lige sørge for, at det hele kører optimalt.
Torben Nyman, Operatør, Autonomous Mobility.
I dag forsøgte Autonomous Mobility, virksomheden bag de førerløse busser, at lægge billet ind hos ledige buschauffører på en job- og rekrutteringsmesse i Nørresundby.
Chaufførerne skal dog i første omgang ikke køre bussen men bare være ombord. Som en slags tryghedsskabende foranstaltning.
- Det går simpelthen ud på at byde folk velkommen i bussen og fortælle lidt om bussen. Fortælle om, hvordan den kører og holde øje med ting ude på ruten, forklarer Torben Nyman, operatør hos Autonomous Mobility.
Styringen kan overtages i særlige situationer
Rikke Tersted fra Spentrup var en af de besøgende på dagens job- og rekrutteringsmesse i Nørresundby, og hun kunne sagtens se sig selv i det anderledes chaufførjob.
- Jeg synes, at det er enormt spændende. Det er en videreudvikling af det at være ganske almindelig buschauffør, siger Rikke Tersted fra Spentrup.
Den førerløse bus blev første gang vist frem ved DGI's Landsstævne i Aalborg i 2017, og planen er, at den rigtigt skal tages i brug på Astrupstien i Aalborg Øst senere på året.
Selvom bussen er førerløs, kan chaufføren ende med at skulle overtage styrringen. Men kun i særlige tilfælde.
- Der kan være nogle situationer, hvor man overtager styringen. Eksempelvis hvis der på ruten er placeret et objekt. Der kan bussen endnu ikke overhale objektet, blev det forklaret på Autonomous Mobilitys stand på messen.
Fyrerseddel når busserne kan selv?
Torben Nyman fra Autonomous Mobility erkender da også, at det kan lyde en smule mystisk, at der søges chauffører til de førerløse busser.
- Det er jo et godt spørgsmål. Men her i starten skal vi lige sørge for, at det hele kører optimalt, og så skal man lige være med i starten, forklarer han.
Og så kan det måske lyde som om, at man bliver arbejdsløs igen, når de førerløse busser er fuldt indfaset. Men sådan bliver det ikke, ifølge operatøren.
- Ikke sådan lige umiddelbart. Planen er den, at man så skal sidde på sådan et kontor, hvor man overvåger driften, forklarer Torben Nyman.
Transportminister Ole Birk Olesen mangler at skrive under på en en endelig bekendtgørelse før den førerløse bus - med chauffør - kommer ud at køre i Aalborg Øst.