Mette er ansat til at redde, hvad andre smider ud

Foto: Pia Egeberg / TV2 Nord

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Mariagerfjord Kommune har ansat en genbrugsspotter, som skal sørge for, at mere fra genbrugsstationerne får nyt liv.

Det er en drømmestilling.

Sådan omtaler 37-årige Mette Stadel Grosen fra Arden sit nye job. Et job, hun er den første, der nogensinde har haft i Mariagerfjord Kommune.

Hun har ellers prøvet lidt af hvert. Først blev hun uddannet landmand, og så har hun læst filosofi med bæredygtighed som tema. Det er da også sidstnævnte, som hun nu hver dag får løn for at arbejde med.

37-årige Mette Stadel Grosen har altid interesseret sig for bæredygtighed og klimaet. Alligevel understreger hun, at hun sagtens kan lade være med at købe genbrugsfund med hjem, når hun er på arbejde. Bag hende er stativet, hvor folk på genbrugsstationen i Hobro kan indlevere genstande til tjek hos Mette Stadel Grosen. Foto: Pia Egeberg / TV2 Nord

Hun er nemlig Mariagerfjord Kommunes første genbrugsspotter.

Men hvad er det?

- Det er en, som flytter ting opad i affalds-hierarkiet, siger Mette Stadel Grosen.

Se indslaget, hvor vi besøger Hobro Genbrugsstation og Mette Stadel Grosen her:

Finder 'guld' blandt affald

Mange af os kører nemlig på genbrugsstationen med andet end pap og haveaffald. Der bliver ofte afleveret ting, som stadig fungerer, og som kan komme andre til gode.

Og det er det 'guld', Mette Stadel Grosen er ansat til at finde og sørge for, kommer ud i Mariagerfjord Kommunes genbrugsbutik og social ansvarlige fællesskab, Resursen, hvor det kan få nyt liv - og et nyt hjem.

Meget af Mette Stadel Grosens arbejdstid går med at vurdere og prissætte de ting, hun får ind - både fra Hobro og de andre genbrugsstationer. Det kræver derfor viden om, hvad der sælger godt i butikken. - Nogle perioder sælger vi mange tallerkner, mens vi i en anden periode kan sælge mange kopper, det skrifter, siger Mette Satdel Grosen, som også har vagter i butikken, hvor hun betjener kunder. Foto: Pia Egeberg / TV2 Nord

Faktisk bliver der afleveret omkring 3,5 tons genstande hver uge i det område på Hobro Genbrugsstation, hvor folk kan stille de ting, andre måske kan bruge. Og det er kun i Hobro. Derudover bliver der indleveret et tons tøj.

- Jeg vil gerne, at så meget som muligt får nyt liv, og på den måde bliver tingenes levetid også længere, i stedet for vi hele tiden fokuserer på at købe nyt, siger Mette Stadel Grosen.

Bedre samarbejde

Mette Stadel Grosen skal dog ikke kun vurdere de genstande, folk stiller i de dertil indrettede containere på Hobro Genbrugsstation, prissætte dem og stille dem ud i Resursen. Hun skal også være bindeled mellem Resursen og kommunens fire andre genbrugsstationer.

- Tidligere var det de ansatte ude på genbrugsstationerne, som fandt ting til Resursen, som de troede, vi kunne bruge, men de ved jo ikke, hvad vi kan sælge. Vi kan derfor mærke, at samarbejdet allerede er blevet meget bedre, efter Mette er kommet til, siger Kirstin Bjørnbak Kjær, afdelingsleder i Resursen.

Der kom i alt 48 ansøgninger til stillingen som genbrugsspotter. Ifølge afdelingsleder i Resursen Kirstin Bjørnbak Kjær, kan det betyde, at flere gerne vil gøre en konkret forskel for klimaet i deres arbejdsliv. Foto: Pia Egeberg / TV2 Nord

Hver mandag besøger Mette Stadel Grosen de andre genbrugsstationer. Udover at finde ting til Resursen, skal hun også styre projekter og initiativer, så flere ting ender til genbrug frem for genanvendelse.

- Vi kan allerede mærke, at Mette har sørget for at færre ting smides direkte ud, siger Kirstin Bjørnbak Kjær.

- Det er en drømmestilling at være med til at gøre en forskel for klimaet. Det at gøre noget konkret, hvor jeg hver dag kan se, at jeg flytter ting fra affald til butikken, hvor det får en chance for nyt liv, det betyder noget for mig, siger Mette Stadel Grosen.

Socialt fællesskab

Resursen er en velbesøgt genbrugsbutik, der holder til direkte på Hobro Genbrugsstation. Ifølge afdelingsleder Kirstin Bjørnbak Kjær er det for ikke at være i konkurrence med organisationer som Røde Kors og Blå Kors, at genbrugsbutikken tager penge for tingene, selvom folk afleverer det helt gratis på genbrugsstationerne.

Pengene bidrager blandt andet til Mette Stadel Grosens stilling, men også til det sociale arbejde, der sker hos Resursen, hvor folk på kanten af arbejdsmarkedet også har en plads.

- I det helt store klimaregnskab, rykker det ikke så meget med en genbrugsspotter, men det rykker noget i vores bevidsthed, siger Kirstin Bjørnbak Kjær.

'Jeg har reddet mange ting'

Selvom jobbet som genbrugsspotter er noget helt andet, end et job som landmand, så mener Mette Stadel Grosen, hun er landet det helt rigtige sted.

- Det er sjovt og spændende, og fedt at gå på arbejde og have det sjovt, samtidig med at jeg kommer hjem og har haft en god dag, hvor jeg har reddet mange ting, siger Mette Stadel Grosen.

I alt var der 48 ansøgere til stillingen som genbrugsspotter.


Tæt på AaB-boss' millionsalg: Så mange opkald skulle der til

Foto: Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix

James Gow, AaBs sportsdirektør.

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

- Hvis nogen kommer med et 'ludacris offer' (latterligt bud, red.), siger du bare: 'No way'.

Han er kun 34 år.

Han har været en del af AaB - først som teknisk chef - siden juni 2023, men nu er han sportsdirektør og dermed - sammen med Julius Nagel, den tidligere Puma-scout og nuværende rekrutteringschef - manden for bordenden.

Tidligere i januar lavede sportsdirektør James Gow sit første store millionsalg, som fremover bliver et kardinalpunkt i AaB's strategi: Millioner på kontoen og et talent, der flyver fra reden.

Denne gang Sebastian Otoa, der tog til Genoa.

Så meget 'tvang' han ud af Genoa

- De er hårde forhandlere, men vi har også lavet vores hjemmearbejde, indleder han og understreger, der er kigget på spiltype, alder, tidligere salg i samme niveau og baggrundstjek, når der skal lægges arm om millioner.

- Det er ikke kun mig. Jeg arbejder tæt sammen med Julius, og to hjerner er bedre end én i denne sammenhæng, fortsætter scouseren.

Han har været med til flere handler. Men den unge midtstopper Sebastian Otoa var første gang, transfersummen bevægede sig så højt op.

Op mod tre millioner euro.

Sebastian Otoa Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix

Mange opkald

Så højt startede Genoas bud dog ikke.

- Vi kendte til interessen længe. Så blev den konkret. Og så var der første bud, hvor jeg sagde, det var vi ikke interesserede i. Over de næste dage blev vores diskussioner mere frugtbare, forklarer sportsdirektøren og sætter tal på antallet af telefonsamtaler med italienerne:

- Ti opkald, vil jeg tro.

- Men det starter med en email, smiler han bag skægget.

Og tror man opkaldet kommer fra et ukendt nummer, som ligeså godt kunne være telefonsælger, skal man tro om:

- Vi får også informationer fra agenter om, at et bud er på vej. Så har vi muligheden for at forberede os. Så kommer buddet og så diskuterer vi det internt. Hvad er vores tilgang? Vi planlægger som regel flere steps på forhånd, så du agerer og ikke reagerer, forklarer James Gow.

Første tilbud vendte han tommelfingeren ned.

Det stoppede dog ikke Genoa:

- Når først du får tilbuddet og afviser, og du derefter får et opkald og en ny email, så går du i gang med de reelle forhandlinger, hvilket vi også gjorde i Sebastian Otoas tilfælde.

Se et længere portræt af karismatiske Gow her:

'Mit job er ikke at være særlig sød'

Det endte dog med en aftale og Roskilde-drengen, der i AaB blev U21-landsholdsspiller, røg til Italien.

Andre gange behøver det dog ikke ende så lykkeligt.

- Hvis nogen er way off med en spiller, så gør vi ikke noget. Sidste år havde vi en, der bød en femtedel eller en sjettedel af, hvad target-prisen var. Vi sagde bare nej. Hvis nogen er så langt væk, er vi ikke interesseret.

Er der nogen gensidig respekt i den sammenhæng?

- Meget.

- Men selvfølgelig, mit job er ikke at være særlig sød. Og deres er det samme. Jeg lader jo ikke mine spillere gå gratis. Jeg skal have den maksimale pris for AaB, og betyder det, jeg skal lægge mig ud med nogen og have et skænderi, er jeg resolut.

Kan du skifte i sådan en forhandling mellem good cop og bad cop?

- Haha! Ja, jeg har en forfærdelig side også. Den kommer ikke frem så ofte. Men selvfølgelig. I fodbold skal du lave meget svære beslutninger hele tiden. Jeg er aldrig bange for at tage et hårdt valg eller pisse nogen af. Det er jeg ligeglad med, lyder det bombastisk fra scouseren, der kommer med en præcis analyse af fodboldverdenen:

- Du kan heller ikke lade det påvirke dig. Du skal tænke over, hvad der er bedst for klubben. I den sammenhæng skal du nogle gange være the bad guy. Men det er fint, slutter han.

Noget tyder på, at good-cop, bad-cop-Gow har været i gang igen.

I øjeblikket er den svenske stjerne Melker Widell til afsluttende forhandlinger om et skifte.

Men det er lykkedes James Gow at strikke en millionaftale sammen, der sender Widell til AaB på leje i det alt-afgørende forår.

Også Julius Nagel (tv) indtager en nøglerolle i kontraktforhandlinger. Foto: Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix

Kasser med grus skal hjælpe lastbiler i glat føre - men er det nok?

Foto: Per Frank Paulsen / TV2 Nord

Gruskasse ved Øster Uttrup Vej.

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Vognmand håber, flere gruskasser sættes op i Nordjylland.

Hjælp til selvhjælp.

Det er filosofien bag de 41 gruskasser, Vejdirektoratet som et forsøg har sat op ved motorvejsafkørsler i hele landet.

Tanken er, at grusblandingen i kasserne kan hjælpe lastbiler, der sætter sig fast på frakørselsramperne, når temperaturen når under frysepunktet.

Fire af dem er placeret i Nordjylland ved frakørslerne ved Øster Uttrup Vej og ved Aalborg Øst.

Her står gruskasserne

I kasserne er en blanding af grus og salt, der kan give bedre vejgreb, når chaufførerne selv spreder det under deres trækkende hjul.

17 af gruskasserne står ved afkørsler i Jylland på disse placeringer:

  • < 24 > Øster Uttrup Vej Sydgående

  • < 24 > Øster Uttrup Vej Nordgående

  • < 26 > Aalborg Ø Nordgående

  • < 26 > Aalborg Ø Sydgående

  • < 47 > Tilst Nordgående

  • < 47 > Tilst Sydgående

  • < 3 > Viby Østgående

  • < 59 > Fredericia S Vestgående

  • < 59 > Fredericia S Østgående

  • < 60 >Vejle N Nordgående

  • < 60 >Vejle N Sydgående

  • < 61a > Vejle C Nordgående

  • < 61a > Vejle C Sydgående

  • < 63 > Bramdrupdam Østgående

  • < 63 > Bramdrupdam Vestgående

  • < 65a > Kolding S Nordgående

  • < 65a > Kolding S Sydgående

Derudover står 6 gruskasser ved afkørsler på Fyn, mens 18 er placeret på Sjælland. Se resten her.

Men der skal flere til, lyder det fra direktør hos Vendelbo Spedition i Hjørring, Jesper Bundgaard Madsen, der har 50 lastbiler, der både kører i Norge, Sverige, Finland og Danmark.

- Hvis jeg skulle være rigtig krakilsk, så skulle det være på alle motorvejsafkørsler. Jeg sidder i Hjørring C. Og der er der problemer hver gang, der er is og sne, siger han og fortsætter:

- Kommer du sydfra og skal dreje mod Hjørring C, så bliver der kø til motorvejen, fordi afkørslen går en lille smule opad og drejer 180 grader. Der er mange, der går i stå og ikke kan komme videre. Der kunne være skønt med en gruskasse.

Sådan så det ud på afkørslen i Hjørring i januar 2024. Foto: Arkivfoto/Per Frank Paulsen / TV2 Nord

Flere kan sættes op

Vejdirektoratet betegner selv tiltaget som et forsøg og understreger, at det er et supplement.

- Vi er opmærksomme på, at tiltaget ikke løser alle udfordringer - men vi håber, det kan gøre en lille forskel og være en effektiv løsning i nogle situationer. Vi kører selvfølgelig stadig ud og rydder ramper. Tiltaget er udelukkende et supplement til den normale snerydning, siger Tania Udengaard Sørensen, der er afdelingsleder i Vejdirektoratet.

Hvorfor har I placeret gruskasserne ved Aalborg Øst og Øster Uttrup Vej?

- Vi har lavet en sortering ud fra hældningen på ramperne og mængden af trafik, siger Tania Udengaard Sørensen og fortsætter:

- Så evaluerer vi på det efter vinteren og finder ud af, om der er flere, der skal sættes op. Hvis det viser sig at være en succes, er tanken at rulle det ud på nogle flere ramper.

Jesper Bundgaard Madsen peger dog på en helt anden måde at løse udfordringerne på, når det kommer til vinterkørslen med de tunge køretøjer. Nemlig strengere regler for vinterdæk og dækmønster.

- Ideen med gruskasserne er god nok, men den ændrer ikke på det faktum, at når det er frost og snevejr, så skal der vinterdæk på lastbilerne, slutter han.


Pengene er fundet til at holde havn i live, men nødvendig tilladelse udebliver

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Gjøl Havn kan blive svær at sejle til, hvis ikke tilladelse kommer i hus.

Pengene er sikret, men om bådene igen i år kan sejle til og fra havnene i Gjøl, Attrup og Haverslev, er endnu ikke afklaret.

Torsdag blev der nemlig afsat yderligere 2,5 millioner kroner til oprensning af sejlrenderne ved de tre havne på et møde i kommunalbestyrelsen i Jammerbugt Kommune.

Hvert forår har Jammerbugt Kommune gravet sejlrenden fri for det sand, strømmen har flyttet rundt i løbet af vinteren. Sandet bliver klappet et andet sted i fjorden, hvilket kræver en klappetilladelse fra Miljøstyrelsen.

Klapning

  • Klapning er, når man graver havbund fra havne og sejlrender op, og dumper det på havet.

  • Man klapper, når havne og sejlrender sander til og gør det svært eller umuligt for skibsfart at kunne komme til.

  • Klappetilladelser gælder i fem år ad gangen.

Kilde: Miljø- og Ligestillingsministeriet

Dyrere end tidligere

Og allerede nu skaber en manglende klappetilladelse problemer ved en af de tre havne. Nemlig på Gjøl, hvor tilladelsen udløb ved udgangen af 2024. På havnene i Haverslev og i Attrup gælder tilladelserne nogle måneder endnu.

TV2 Nord har tidligere kunnet fortælle, hvordan den usikre situation ved Gjøl Havn skabte bekymring.

- Der er selvfølgelig vand i sejlrenden, men under overfladen er der knap en meters dybde, og det betyder, at almindelige sejlbåde, som typisk stikker mellem halvanden og to meter dybt, ikke kan komme ind og ud af Gjøl Havn, sagde Camilla Andersen, formand for Gjøl Sejlklub til TV2 Nord i december 2024.

Ændrede regler for oprensning har gjort processen omkring oprensning mere kompliceret og dyrere end tidligere år. Hidtil har en oprensning af sejlrenden kostet 400.000 kroner per havn, men den udgift forventes at stige.

Derfor besluttede Jammerbugt Kommunes kommunalbestyrelse torsdag at gennemføre en tillægsbevilling på 2,5 millioner kroner.

Udfordringen ved klapning og årsagen til, at det kræver en miljøtilladelse, er, at havbundsmaterialet kan være forurenet med tungmetaller og andre miljøfarlige forurenende stoffer.

Nogle af de stoffer er forbudt at anvende i dag, men ligger på havbunden fra tidligere år. Særligt havbundsmaterialet i havne er i risiko for forurening, og når det graves op og flyttes, skaber det et midlertidigt øget iltforbrug i området, hvor sandet dumpes.

- Det er fint, at man fra Miljøstyrelsens side er blevet mere restriktiv med, hvad der lægges tilbage ud i Limfjorden. Sedimentet fra sejlrenderne i alle tre Limfjordshavne i Jammerbugt Kommune får dog karakteren 'ren' og det burde derfor ikke være så svært at finde placeringer til det, siger Lisbet Emmery (S), der er næstformand for Teknik- og Miljøudvalget i Jammerbugt Kommune i en pressemeddelelse.

Hvad så nu?

Da klappetilladelsen endnu ikke er udløbet for Haverslev og Attrup er forårets oprensning i gang, og det er derfor muligt for skibe at komme til og fra havene uden risiko for at støde på grund.

Anderledes ser det dog ud ved havnen i Gjøl. Her arbejdes der på alternative oprensningsmetoder, så skibene også her kan komme til og fra. Kommunalbestyrelsen forventer derfor, at en del af de afsatte millioner skal bruges til ekstraomkostningerne ved oprensningen i Gjøl Havn.

De resterende penge står klar på kontoen, hvis de nye klappetilladelser falder på plads.


Politiet takker for hjælpen: Vakse borgere fik tyve stoppet på fersk gerning

Foto: Arkivfoto/Per Frank Paulsen / TV2 Nord

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

To indbrudstyve blev torsdag formiddag taget på fersk gerning efter en borgerhenvendelse.

Vakse lokale borgere var torsdag formiddag hurtige til at ringe til politiet, da en bil 'luskede' mistænkeligt rundt i Stinesminde, der er beliggende mellem Hobro og Hadsund.

Det fortæller Nordjyllands Politi i en pressemeddelelse.

- Vagtcentralen fik hurtigt dirigeret politipatruljer frem mod stedet, og vi havde allerede flere civile patruljer, som i forvejen befandt sig i området. Kollegerne forenede kræfterne, og sammen søgte de efter køretøjet i området, siger politikommissær Mikkel Brügmann fra Nordjyllands Politi.

Det viste sig, at bilen - ud over to mænd på henholdsvis 24 og 33 år - var fyldt med, hvad der viste sig at være tyvekoster i form af lamper, stole og pyntegenstande. 

- De to mænd erkendte hurtigt over for os, at de havde foretaget et indbrud i en villa i Stinesminde, og på baggrund af deres forklaring fik vi lokaliseret det hus, hvor indbruddet var sket, fortæller Mikkel Brügmann.

'Tak for det'

De to mænd, som begge er fra Østjylland, blev løsladt efter endt afhøring, men der venter begge mænd et retsligt efterspil.

- Jeg vil gerne takke de vakse borgere, der ringede til os, da de så noget mistænkeligt. Det var deres fortjeneste, at vi kunne reagere hurtigt og anholde de mistænkte mænd. Tak for det, siger politikommissæren.

Den igangværende efterforskning har siden vist, at syv hynder til stole, som blev fundet i bilen, ikke blev stjålet ved indbruddet i Stinesminde.

- Vi har derfor mistanke om, at disse effekter kan stamme fra et andet indbrud - så hvis nogen har fået stjålet sådanne hynder, må de meget gerne kontakte os på telefon 114, siger Mikkel Brügmann, der tilføjer, at hynderne er betrukket med sort læder.


Foto: Hanstholm Havn

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Thisted Kommune og Associated Danish Ports A/S, der i forvejen driver havnene i Fredericia og Nyborg, har indgået aftale om fælles ejerskab af Hanstholm Havn.

Kontrollen over en af landsdelens vigtigste fiskerihavne rykker til Lillebælt.

Fra 1. august 2025 er Hanstholm Havn nemlig ikke længere en kommunal havn i Thisted Kommune. Den dato træder aftalen om en konsolidering mellem et af de største havneselskaber i Danmark, Associated Danish Ports A/S, og Thisted Kommune nemlig i kraft gennem selskabet Hanstholm Havn A/S.

Det oplyser parterne i en pressemeddelelse.

Associated Danish Ports A/S (ADP) bliver majoritetsejer i det nye selskab med 51 procent af aktierne mod 49 procent til Thisted Kommune. Parterne oplyser ikke, hvad prisen for handlen er, men ifølge Nordjyske har det tidligere været fremme, at et der i et udkast fra Thisted Kommune fremgik, at ADP A/S skyder 63 millioner kroner i det nye selskab, mens Thisted Kommune bidrager med 60 millioner kroner. Dog vil to af havnens ydermoler forblive kommunalt ejede med en årlig lejeindtægt på mellem fem og 15 millioner kroner.

Det er et af Thisted Kommunes helt store aktiver, men også et økonomisk smertensbarn, som kommunen nu sælger ud af.

En storstilet investering og udvidelse af havnen har ikke givet det erhvervseventyr, man havde satset på. Gælden var enorm og driften ude af balance. Det var baggrunden for, at Hanstholm Havn i januar 2023 gik fra at være en selvstyrende havn til at være en kommunal havn på grund af en presset økonomisk situation med en gæld på 630 millioner kroner og et underskud på driften.

I dag er gælden omkring 500 mio. kroner. Den er afdragsfri frem til 2028.

Ser stort potentiale

Ifølge pressemeddelelsen har samarbejdet til formål at styrke havnens samlede konkurrencekraft og udvikle potentialerne på Hanstholm Havn. 

ADP har siden dannelsen i år 2000 drevet havnene i Fredericia og Nyborg, og koncernen ser store udviklingsmuligheder og synergier i udvidelsen af sin havneportefølje.

- Hanstholm Havn har et stort potentiale for at blive en sund økonomisk havn igen. Det er en havn med en stærk identitet og mange nye forretningsmuligheder, som vi glæder os til at arbejde med. Jeg er sikker på, at det her samarbejde vil blive værdifuldt for både ADP og Thy, siger Christian Herskind, bestyrelsesformand for ADP i pressemeddelelsen.

På borgmesterkontoret i Thisted glæder Niels Jørgen Pedersen (V) sig også over aftalen. Siden havnen i januar 2023 blev kommunal, har målet været at finde en ny ejerstrategi, som både kunne sikre drift og udvikling, lyder det:

- At drive en kommunal havn giver udfordringer rent kommercielt, derfor har vi de sidste to år arbejdet målrettet mod en anden selskabsform. Det kommer nu til at ske med den nye ejerstruktur, som jeg er sikker på, bliver en succes. 

- Hanstholm Havn har en lang historie, hvor den i alle årene har været et stort aktiv for lokalområdet. Med det nye samarbejde med ADP, er jeg sikker på, vi kan accelerere udviklingen af Hanstholm Havn til gavn for hele lokalområdet, siger Niels Jørgen Pedersen i pressemeddelelsen.

Ejerne bag ADP er Fredericia og Nyborg Kommuner. Borgmestrene i de to kommuner hilser i pressemeddelelsen den nye medspiller velkommen i ADP.