Hobro er centrum for brintteknologi
Det går stærkt i Nordjyllands brintteknologicentrum, hvor flere virksomheder udvider.
Brintteknologien er i rivende udvikling, og i Hobro er der tale om et erhvervseventyr. Byen er hjemsted for en række virksomheder, der beskæftiger sig med brint. Det er herfra, at Aalborgs nye brintbussers vigtigste komponenter er leveret.
I Hobro har den canadiske koncern Ballard sit europæiske hovedsæde. Virksomheden har bygget brændselsceller i mere end ti år, og de har en vigtig finger med i spillet om de aalborgensiske brintbusser.
- Vi leverer brændselsceller, og vi servicerer busserne, og så er vi koordinator på europæisk projekt, hvor Aalborgs busser indgår, fortæller Kristina Fløche, direktør for forretningsudvikling, Ballard Europe.
De europæiske busforsøg tegner allerede godt for Aalborg-busserne.
- De længst kørende busser har kørt i ti år i London og har slået alle vores egne forventninger og rekorder i forhold til levetider og holdbarheder på de her brændselsceller, siger hun.
Brint skaber job og vækst i kommunen
Det er ikke kun Ballard, der er med fremme i bríntbussen. Hobro er hjemsted for brintanlægget HyBalance og organisationen Hydrogen Valley, som favner en lang række virksomheder, der beskæftiger sig med det, man kalder power-to-x, altså at lave strøm om til for eksempel brint, så man kan lagre energien længere og bedre udnytte sol- og vindenergi.
- Det startede vi med længe inden, det blev hot. Vi startede helt tilbage i 2007. Vi har siden da, med en masse støtte fra kommunen og Region Nordjylland, udviklet det her kompetencecenter, fortæller Søren Bjerregaard Pedersen, der er direktør ved Hydrogen Valley.
At man så brintlyset tidligt, har betalt sig. I dag er teknologien i vækst, og det giver gevinster for Hobro og Mariagerfjord Kommune.
- Det betyder en masse arbejdspladser og investeringer. Vi har hentet trecifret millionstøtte hjem i støttepuljer til at få lavet alle de her udviklingsprojekter. Og nu kan man se, at mange af de virksomheder, der er her i bygningen, de efterspørger flere lokaler, fordi de vokser, siger han.
Priserne begynder at blive konkurrencedygtige
Brintteknologien spiller en vigtig rolle i den grønne omstilling, og selv om de tre første danske brintbusser først lige har ramt de nordjyske veje, kan det gå stærkt med at få endnu flere skibe og køretøjer til at køre på brint.
- Det er jo ligesom, da man startede med at køre på diesel og benzin. Hvis ikke der var en tank på hvert hjørne, så var det svært at gå ud og investere i det, men lige så snart det er der, så begynder investeringsviljen også at komme, siger Søren Bjerregaard Pedersen.
- Det er stadig en lidt dyr teknologi, og nu hvor vi ser, at flere byer køber brintbusser og køber flere af dem, begynder vi at kunne se, at priserne for alvor går ned og begynder at blive konkurrencedygtige med de andre hybrider og miljøvenlige løsninger, forklarer Kristina Fløche.