Nordjysk havn mangler akut millionlån for at kunne betale regninger
Foto: Jesper Christiansen TV2/Nord
Det er blandt andet forsinkelsen af olieterminalen til Stena Oil, som er årsag til havnens pressede likviditet.
Der mangler penge i kassen i Frederikshavn Havn. Så mange penge at havnen er presset til igen at gå tiggergang og bede kommunen om hjælp.
Med andre ord så vil havnen have kommunen til at stille garanti for et nyt millionlån. Det kan TV2 Nord afsløre efter at have fået aktindsigt i havnens økonomi.
Det er bare to måneder siden, at politikerne i Frederikshavn Kommune senest sagde ja til at stille garantier for et lån til Frederikshavn Havn. Dengang skulle havnen bruge 85 millioner kroner. Nu er en ny anmodning om en lånegaranti på vej. For havnen har akut brug for at låne flere penge.
Hvor stort et lån, som Frederikshavn Havn nu har brug for, er en hemmelighed, indtil byrådet har behandlet anmodningen.
Kan ikke betale regninger
De lånte penge til Frederikshavn Havn skal sikre, at havnen kan betale regningerne til at få færdiggjort byggeriet af en stor olieterminal til Stena Oil. Et ambitiøst byggeri, som er blevet flere hundrede millioner kroner dyrere end forventet og flere år forsinket.
Aftalen om at bygge det store olieterminalanlæg på havnen i Frederikshavn blev indgået tilbage i 2019 mellem Bladt Industries og Frederikshavn Havn.
Ambitionen var at bygge Nordeuropas største olieterminal til skibe. Fra olieterminalen skal der sejles brændstof ud til skibe, som sejler forbi Frederikshavn, ligesom skibe kan lægge til kaj for at bunkre.
Og Frederikshavn Havn skulle være bunkerleverandøren Stena Oils nye hovedcenter, og en lang række af selskabets aktiviteter i Gøteborg skulle flyttes til Frederikshavn.
Det er ligeledes ambitionen, at den store olieterminal kan være med til at tiltrække flere fartøjer til havnen, som enten skal serviceres eller hente og laste gods.
Udgifter uden indtægter
Det er Frederikshavn Havn, der er bygherre på projektet og som også kommer til at eje tankanlægget, mens Stena Oil er lejer af anlægget.
Det betyder, at Frederikshavn Havn frem til nu ikke har haft andet end udgifter til anlægget på grund af tre års forsinkelse på projektet. Først nu onsdag er olieterminalen langt om længe overdraget til Stena Oil, som nu kan tage terminalen i brug, og dermed sikre indtægter til Frederikshavn Havn.
- Der er ingen vej tilbage, for vi skal have terminalen bygget færdig. Det betyder likvididteten er presset, men vi har sammen med havnens ledelse en plan, siger borgmester i Frederikshavn Kommune, Birgit Stenbak Hansen (S).
Den plan indebærer blandt andet, at havnen igen er tvunget til at bede Frederikshavn Kommune om en garanti for et nyt millionlån, da man i dag ikke har penge i kassen til at betale regningerne for færdiggørelsen af olieterminalen.
Borgmester: Lån er en nødvendighed
Frederikshavn Kommune, som ejer den kommunale selvstyrehavn, er dermed endnu en gang nødt til at kautionere for lån til havnen.
Frederikshavn Havn har i dag en gæld på omkring 1,5 milliarder kroner.
Ifølge borgmesteren er en ny lånegaranti fra Frederikshavn Kommune en nødvendighed.
- Det skal man, for ellers bliver olieterminalen ikke bygget færdig, og så kan vi ikke servicere den kunde, som har bedt om, at vi bygger den her olieterminal. Vi kan jo ikke efterlade olieterminalen som et dødsbo, som den så ville være, ligesom vi så heller ikke ville kunne tjene penge på den, siger hun.
Venstre-mand er kritisk
Da byrådet i september sagde ja til at stille garanti for et lån på 85 millioner kroner til færdiggørelsen af olieterminalen, var Venstres Jens Borup kritisk overfor det.
Han stemte, da han ikke så anden udvej, men mener, at det burde have været sidste gang, kommunen stillede garantier.
- Jeg har svært ved at være med til at låne dem flere penge. Man er nødt til på et eller andet tidspunkt at sætte hælene i, siger byrådsmedlem i Frederikshavn Kommune, Jens Borup (V).
Frederikshavn Havn har selv måtte overtage ansvaret for at få terminalen bygget færdig, da man midt i byggeriet blev uenige med Bladt Industries.
Havnen opsagde aftalen, og tvisten mellem Bladt Industries og Frederikshavn Havn er endt i en voldgiftssag.
En juridisk sag, som kan blive dyr for begge parter.
- Det, som er forbandet ærgerligt, er, at den aftale om at bygge olieterminalen måtte brydes. Den er ikke færdig til tiden, og den har kostet mere, end den skulle, siger borgmester Birgit Stenbak Hansen.
- Burde bare have lejet ud
Venstres Jens Borup mener, kommunen har lavet en fejl, når man som kommunen selv har stået for opførelsen af anlægget.
- Jeg mener, det er en fejl, at vi som havn ikke bare lejer et areal ud og så lader dem, som vil lave noget på det stykke jord, lave arbejdet. Her tænker jeg på olien. Det burde have været dem, som vil sælge olie, som byggede tankene, siger Jens Borup.
Han mener, at havnen har strakt sig for langt for at få Stena Oil til at flytte deres olieterminal fra Gøteborg til Frederikshavn.
- Man har gældsat sig for dyrt, siger han.
Prisen er hemmelig - men fordoblet
Prisen for byggeriet af olieterminalen er hemmelig, men ifølge TV2 Nords oplysninger var projektet oprindeligt på omkring 200 millioner kroner.
I dag er projektet endt med at være blevet dobbelt så dyrt.
- Det er et stedbarn, som vi skal have løst, men den kommer i drift, og nu begynder vi at tjene penge på den, siger borgmesteren.
Hverken Frederikshavn Havns direktør Mikkel Seedorf Sørensen eller den tidligere bestyrelsesformand Bo Uggerhøj har ønsket at stille op til interview om havnens økonomi.
Det samme gælder for Venstres gruppeformand i byrådet og medlem af økonomiudvalget, Peter Sørensen, ligesom den konservative gruppeformand, 2. viceborgmester og kommunalt udpeget medlem af havnens bestyrelse, John Lamp Henriksen heller ikke vil udtale sig.
De henviser begge til, at borgmesteren udtaler sig om sagen på deres vegne.