Per skal betale 200.000 for en fejl, mens andre fiskere får lov at bryde miljøregler

Foto: Ole Jakobsen / TV 2

Fisker Per Olsen fortæller til TV 2, at han risikerer at gå konkurs på grund af den straf, som fiskerikontrollen giver ham.

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Muslingefiskere i Limfjorden fisker stadig med ulovligt store motorer, selvom styrelse lovede at rette op på den manglende kontrol i sommer.

Fiskerikontrollen ventede, da Per Olesen kom i land på sin fiskekutter på Thorup Strand i september sidste år.

Den ville gerne tjekke hans fiskenet.

Per Olsen fisker fladfisk med et net, hvor maskerne i toppen skal være minimum 14 centimeter lange, så de små fisk kan komme ud.

Fiskerikontrollen målte, at Per Olsens nye fiskenet var otte millimeter for kort.

- Det kom som et chok for mig, for jeg havde netop købt nyt net, for at det skulle være i orden, siger Per Olsen.

Det var maskerne på det her net, der var 8 mm. for korte. Foto: Ole Jakobsen / TV 2

Over for TV 2 bekræfter Cosmos Trawl i Hirtshals, at nettet var lovligt, da Per Olsen købte det, at han var i god tro, og at nettet må være krympet.

Alligevel står fiskerikontrollen nu til at opkræve mellem 150.000 og 200.000 kroner fra Per Olsen, når man regner bøde og konfiskation af net og fangst sammen.

Per Olsen fisker med Snurrevod. Det hører under kategorien skånsomt fiskeri. Ifølge ham har han ikke fanget flere fisk på grund af fejlen, da han fisker fladfisk, som alligevel ikke kan komme ud i toppen af nettet, hvor fejlen var. Foto: Ole Jakobsen / TV 2 Danmark

- Vi kan lukke butikken på grund af det. Og jeg hæfter personligt i virksomheden, så det er da både hus og alting, som det i værste konsekvens kan gå ud over, siger Per Olsen.

Han synes, beløbet er ”rystende højt”. Især når man ser på, hvordan fiskerikontrollen, som hører under Fiskeristyrelsen, behandler andre fiskere:

- Det er vildt uretfærdigt, at vi nærmest skal miste livet økonomisk, og at de andre bare kan fiske videre, som om der ikke var sket noget.

- Ikke ens for alle

Per Olsen henviser til muslingefiskerne i Limfjorden.

Selvom Fiskeristyrelsen gentagende gange er blevet advaret om, at flere muslingeskibe har ulovligt store motorer, så fisker skibene stadig i dag, uden at nogen skrider ind.

Fiskeriet er ifølge flere forskere medvirkende til, at Limfjorden er et af de områder, som er hårdest ramt af iltsvind.

Ifølge forskere fra Københavns Universitet og Aarhus Universitet - blandt andre Stiig Markager - er muslingefiskeriet med til at skabe iltsvind. DTU Aqua mener ikke, at muslingefiskeriet har en nævneværdig indvirkning på iltsvind. Foto: Bent Yde Jørgensen / Chibal Film

Senest bragte TV 2 i foråret 2024 en række historier, hvor eksperter på baggrund af TV 2s research vurderede, at 11 ud af 30 muslingeskibe i Limfjorden havde en ulovligt stor motor.

Efterfølgende anerkendte Fiskeristyrelsen, at man ikke havde kontrolleret motorerne, som man burde, og at man skulle have ført sager mod tre fiskere, som var blevet taget med for meget motorkraft.

I juni lovede Fiskeristyrelsens direktør, Kenneth Joensen, at styrelsen efter TV 2s afsløringer nu ville rette op på den manglende kontrol af de ulovlige motorer:

- Nu starter vi op med at lave kontroller på ny, sagde Kenneth Joensen til TV 2.

Videoen her viser, hvordan det ser ud, når en muslingeskraber rammer havbunden i Limfjorden. Der er begrænsninger på motorens størrelse i muslingefiskeriet, så man ikke kan bruge for tunge redskaber, som påvirker havbunden mere.

Alligevel har minimum seks af skibene fisket muslinger i Limfjorden i den seneste måned – med de selvsamme motorer, som altså er ulovligt store.

TV 2 kan ikke sige noget om, hvorvidt skibene har brugt den ulovlige ekstra motorkraft i fiskeriet, men det er ulovligt bare at have den store motor på skibet.

Fisker svarer på kritik

Et af de skibe som ifølge TV 2s research fortsat sejler med en ulovlig stor motor er Magrethe P, som TV 2 også viser et billede af i denne artikel.

Skibet er ejet af Peter Skou Dalsgaard, som har skrevet følgende svar til TV 2:

- Jeg ved ikke, hvorfor TV2 siger, at min motor er ulovlig stor. Jeg har købt mit fartøj i 2018 med denne Volvo-motor installeret. Jeg fik de papirer med på motoren, som den var og stadig er registreret med i Søfartsstyrelsen. Her står den til at yde 130 kW, hvilket naturligvis er indenfor reglerne. Der er aldrig blevet justeret ved min motors ydelse, og den er aldrig blevet kontrolleret af myndighederne, men de er mere end velkomne. Jeg har intet at skjule, skriver Peter Skou Dalsgaard.

TV 2 har fået aktindisgt i motordokumenterne om motoren i Magrethe P. På baggrund af motorens unikke serienummer, som er motorens id-nummer, så har Volvo oplyst at motoren er produceret til at yde 298 kilowatt. En motor i Limfjorden må maksimalt være produceret til at yde 130 kilowatt fra fabrikken.

Volvofabrikken afviser i øvrigt at de motordokumenter, som motoren er registreret med, stammer fra dem.

Der kan være flere skibe med ulovlige motorer, som stadig fisker, men efter TV 2s afsløring har GPS-senderen, som skibene skal have tændt, været slukket på flere skibe.

Dermed bliver skibenes færden ikke registreret på hjemmesiden Marinetraffic.com. Her fremgår det, når GPS-senderen ikke er tændt.

Billedet her er fra tirsdag. Det viser en af de muslingeskibe, som ifølge TV 2s research fortsat fisker med en ulovlig stor motor. De store plamager i havoverfladen er havbund, som er trukket op af muslingeskraberen. Foto: Johnni Isaksen / TV 2

Per Olsen forstår ikke, hvorfor Fiskeristyrelsen stadig ikke griber ind:

- Loven er ikke ens for alle åbenbart.

Det går for langsomt, vurderer eksperter

Statsrevisorerne gav tidligere på ugen skarp kritik af Fiskeristyrelsens manglende håndhævelse af loven på området. De fremhævede blandt andet, at den manglende kontrol kan have haft konsekvenser for havmiljøet i Limfjorden.

Fiskeristyrelsen havde også givet forkerte oplysninger til Folketinget om kontrollen med motorkraft, slog Statsrevisorerne fast.

To eksperter i forvaltningsret kritiserer nu styrelsen for, at den ni måneder efter TV 2’s afsløringer stadig ikke har grebet ind overfor fiskeskibe med ulovlige motorer.

- Samlet set er der ingen tvivl om, at Fiskeristyrelsen har reageret for langsomt, siger Sten Bønsing, der er professor på Aalborg Universitet.

Professor Frederik Waage pointerer, at Fiskeristyrelsen skal have tid til at sikre fiskernes retssikkerhed. Det handler blandt andet om eventuel partshøring af fiskerne:

- Men det synes at være præget af en ret stor grad af træghed og langsommelighed på trods af, at vi har at gøre med en ret alvorlig overtrædelse, siger Frederik Waage, der er professor på Syddansk Universitet.

Tirsdag fiskede skibet Magrethe P. Det har en motor, som ifølge TV 2s research er ulovlig stor. Foto: Johnni Isaksen / TV 2

Per Olsen fra Thorup Strand sidder i bestyrelsen i Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri. Foreningens medlemmer er i et konkurrenceforhold med muslingefiskerne i Limfjorden, og foreningen har flere gange forsøgt at gøre Fiskeristyrelsen opmærksom på problemet med de ulovligt store motorer.

Direktør i foreningen David Lange har siddet til møder med Fiskeristyrelsen, hvor han har forklaret problematikken i detaljer.

- Fiskeristyrelsen er før blevet kritiseret for at være for tæt på erhvervslivet, og vi frygter, at det stadig er tilfældet, når det tilsyneladende er så svært for dem at håndhæve loven. Det virker som om, det er bevidst, siger David Lange.

Han henviser til, at Kammeradvokaten i 2018 vurderede, at Fiskeristyrelsen havde været for ”imødekommende” over for erhvervslivet.

Fiskeristyrelsen afviser over for TV 2, at den på nogen måde skulle holde hånden over ulovligt fiskeri.

Bedrageri af de danske myndigheder

Fiskeskibet Morten-Thomas er et eksempel på et skib, som ifølge eksperter har en ulovlig motor, men som alligevel får lov til at fiske videre, uden at Fiskeristyrelsen griber ind.

På billedet her fisker Morten-Thomas d. 28 oktober sidste år. Ifølge Marinetraffic fiskede skibet senest i går . Foto: Johnni Isaksen / TV 2

Morten-Thomas blev kontrolleret i september 2022 af virksomheden RDA Shiptech på vegne Fiskeristyrelsen.

RDA Shiptech konkluderede, at motoren var ulovlig, fordi man kunne skrue motorkraften op til mere end det lovlige. Firmaet konkluderede også, at ejeren af skibet, Jan Møller, forsøgte at ”bedrage de danske myndigheder”.

Fiskeren Jan Møller oplyser i dag gennem Danmarks Fiskeriforening, at han ikke har ændret sin motor. Der findes heller ikke dokumenter i hverken Søfartsstyrelsen eller Fiskeristyrelsen om, at motoren skulle være blevet lovliggjort siden september 2022.

Sagen undrer professor i forvaltningsret Sten Bønsing:

- Det lyder mærkeligt, at man ikke er gået videre med sagen. Hvis Fiskeristyrelsen er blevet gjort opmærksom på ulovligheder, så skal den selvfølgelig forfølge sagen, siger Sten Bønsing.

Styrelsen: Det er producenternes skyld

Direkte forespurgt om motoren i Morten-Thomas forklarer Fiskeristyrelsen i en mail til TV 2, at ”arbejdet pågår” med at lave en ”gennemgang” for at undersøge, om der er tale om ulovligt store motorer.

Til et møde i Folketinget i december blev Fiskeristyrelsen spurgt, hvorfor de ulovlige skibe stadig fiskede.

Fiskeriordfører fra Enhedslisten, Søren Egge Rasmussen, var til stede på mødet:

- Vi fik at vide, at det var svært at få oplysninger ud af motorproducenterne, fortæller Søren Egge Rasmussen.

Fiskeriordfører Søren Egge Rasmussen fra Enhedslisten var til mødet med Fiskeristyrelsen, hvor han fik at vide, at det var motorproducenternes skyld, at Fiskeristyrelsen endnu ikke havde grebet ind overfor ulovlige motorer i fiskeriet. Foto: Ole Jakobsen / TV 2

Kristian Bøgsted, som er fiskeriordfører for Danmarksdemokraterne, var ligeledes til stede på mødet. Han bekræfter, at det var den besked, som politikerne fik.

Fiskeristyrelsen forklarede altså til Folketinget, at styrelsen ikke kunne få de oplysninger om motorerne, som styrelsen havde brug for i sin undersøgelse

TV 2 har fået aktindsigt i Fiskeristyrelsens korrespondance med motorproducenterne, og den tegner et noget andet billede, vurderer Søren Egge Rasmussen:

- Det var ikke et korrekt svar, vi fik fra styrelsen. Et korrekt svar havde været, at styrelsen selv havde nølet med at kontakte motorproducenterne, siger Søren Egge Rasmussen.

Kristian Bøgsted er enig:

- Der er noget, der tyder på, at det ikke er en korrekt oplysning, at det er motorproducenterne, som nøler.

- Ret enkelt

Politikerne henviser til, at der gik over fire måneder fra, at Fiskeristyrelsen sagde, at den ville lave en undersøgelse, til at den rent faktisk kontaktede motorproducenterne 5. november 2024.

Det fremgår af aktindsigten, som TV 2 har fået.

Derudover fremgår det også, at Fiskeristyrelsen ikke har spurgt direkte til de konkrete motorer, som sejler i Limfjorden. Ligesom styrelsen ikke har henvendt sig til nogle af de danske leverandører, som rent faktisk har oplysningerne om de motorer, som styrelsen undersøger.

Da TV 2 sidste år dokumenterede, at 11 skibe i Limfjorden havde en ulovlig stor motor, så dokumenterede TV 2 det ved at kontakte både leverandører og motorproducenter med de konkrete id-numre på motorerne i Limfjorden.

På den måde var det muligt at få oplyst, om motoren var fremstillet til at yde mere end 130 kilowatt, som er grænsen i Limfjorden.

Det her er en ulovlig motor i et muslingeskib i Limfjorden. Den er af mærket Scania. Ved hjælp af motorens id-nummer kunne TV 2 kunne Scania-leverandøren i Danmark oplyse TV 2, at motoren var fremstillet til at ude 221 kilowatt. Foto: Simon Steensen / TV 2

I Fiskeristyrelsens korrespondance med motorfabrikanten Scania fremgår det, at Scania direkte har bedt styrelsen om at sende de konkrete motornumre, så Scania kunne give de præcise oplysninger.

Den forespørgsel kom fra Scania 25. november 2024. Ifølge aktindsigten, som TV 2 fik 16. januar 2025, så har Fiskeristyrelsen endnu ikke sendt motorernes id-numre til Scania.

TV 2 har forelagt indholdet af korrespondancen for Frederik Waage:

- Det kan undre, at man ikke er nået længere med noget, som synes at være ret enkelt at undersøge, siger Frederik Waage.

Styrelse vil ikke gribe ind på grund af undersøgelse

Efter at TV 2 flere gange har spurgt Fiskeristyrelsen til, hvorfor den ikke har bedt motorproducenterne om oplysninger på de konkrete motorer, så har styrelsen nu sendt de konkrete id-numre på motorerne til producenterne.

Det fortæller direktør i styrelsen, Kenneth Joensen, fredag i et interview med TV 2.

Han oplyser, at grunden til, at processen tager lang tid, er fordi, at det kræver grundighed, og der er retssikkerhedsmæssige hensyn, når man ikke har håndhævet en regel i 20 år.

Fiskeskibet Morten Thomas, som ifølge en kontrolrapport fra september 2022 har en ulovlig stor motor. Rapporten konkluderer direkte at skibet ikke bør betragtes som lovligt til fiskeri. På trods af det har det fisket lige siden. Foto: Johnni Isaksen / TV 2

TV 2 forsøgte også at få svar på, hvorfor styrelsen ikke griber ind over for fiskeskibet Morten-Thomas, som allerede er blevet undersøgt med den konklusion, at det fiskede ulovligt:

- Jeg synes, det er vigtigt at sige, at vi er ved at undersøge samtlige 56 fartøjer på det område, siger Kenneth Joensen.

Nu har I jo allerede undersøgt den. Der ligger en rapport, og der er en konklusion. Hvorfor kan I så ikke skride ind over for den?

- Nu er det, fordi det her ikke drejer sig om én, men samtlige 56 fiskefartøjer, der har tilladelse til at fiske efter muslinger.

Så hvis man har fået at vide, at der er en fisker, som laver noget ulovligt, så skal man ikke skride ind over for den fisker, fordi der muligvis også er andre?

- Vi har fået nogle oplysninger fra en udenlandsk kontrollant, som vi havde til at hjælpe os for nogle år siden, og de oplysninger indgår også som en del af den undersøgelse af samtlige 56 fartøjer, som vi er i gang med at lave, siger Kenneth Joensen.

Fiskeristyrelsen har et mere uddybende svar i en faktaboks nederst i denne artikel.

- Der har hersket alt for meget usikkerhed, siger fiskerne

Loven skal være lige for alle, og den skal overholdes. Det skriver direktør for Danmarks Fiskeriforening, som blandt andet organiserer muslingefiskerne i Limfjorden.

Han peger på beretningen fra Rigsrevisionen:

- Rapporten tegner et billede af et frygtelig rodet forløb, og der har hersket alt for meget usikkerhed om reglerne og den rigtige fortolkning af dem. Generelt har fiskerne fulgt de anvisninger, de har fået, skriver direktør Kenn Schau Fischer.

For at komme usikkerheden til livs har Danmarks Fiskeriforening foreslået en løsning, hvor man live-monitorerer den motorkraft, som fiskerne bruger. På den måde vil der ikke herske tvivl om, at fiskerne ikke bruger for meget motorkraft.

Fisker Per Olsen håber, at det fiskerikontrollen vil genoverveje hans sag. Foto: Ole Jakobsen / TV 2

Han peger på beretningen fra Rigsrevisionen:

- Rapporten tegner et billede af et frygtelig rodet forløb, og der har hersket alt for meget usikkerhed om reglerne og den rigtige fortolkning af dem. Generelt har fiskerne fulgt de anvisninger, de har fået, skriver direktør Kenn Schau Fischer.

For at komme usikkerheden til livs har Danmarks Fiskeriforening foreslået en løsning, hvor man live-monitorerer den motorkraft, som fiskerne bruger. På den måde vil der ikke herske tvivl om, at fiskerne ikke bruger for meget motorkraft.

Uddybende svar fra Fiskeristyrelsen

Fiskeristyrelsens direktør Kenneth Joensen har sendt følgende uddybende svar på mail:

- Det her område er ikke blevet kontrolleret i 20 år. Det har været et stort arbejde at finde ud af, hvordan vi griber undersøgelsen an. Hvad er det for nogle oplysninger, vi selv ligger inde med, hvilke oplysninger kan vi finde hos andre myndigheder fx Søfartsstyrelsen, og hvilke oplysninger er vi nødt til at finde andre steder fra?

- Det har taget tid. Jeg er selv utålmodig og ville gerne have afsluttet denne her undersøgelse. Men det er også vigtigt for mig, at vi som myndighed overholder de formelle spilleregler, der gælder for en myndighed som os - og at vi laver sådan undersøgelse så grundigt, som det er nødvendigt.

- Det her drejer sig om rigtige mennesker, rigtige fiskere, og i sidste ende kan det jo betyde at i en sag som det her, tager vi brødet ud af munden på folk. Hvis vi skal til det, må vi selvfølgelig gøre det. Men vi er nødt til at gøre det efter at vi har lavet et grundigt forarbejde og en grundig undersøgelse, hvor også retssikkerhedsmæssige hensyn er blevet varetaget behørigt.


Foto: Viggo Hjort Kohberg / Seerfoto

Arkivfoto.

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Mandagen bliver både våd og blæssende det meste af dagen.

Dog vil vinden være særlig hård fra morgenstunden og til middagstid, samtidig med at der vil komme en del regn.

I løbet af eftermiddagen vil det dog igen klare op, og vinden vil aftage.

Se hele vejrudsigten herunder:

Er du nysgerrig på, hvordan vejret bliver i din kommune, så kan du også spørge Solvej Vindblæs her:

Vejret tre timer frem
Vejret senere

Foto: Jeanett Cecilie Jørgensen / TV2 Nord

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Drømmer du om at blive den nye Thomas Vinterberg, Lars Von Trier, Charlotte Bruus Christensen eller Susanne Bier?

Så er FilmMaskinen et godt sted at starte.

- Jeg vidste allerede fra en ret ung alder, at jeg elskede film. Altså jeg elskede at se film og nørde film. Jeg tror, at det var der, jeg vidste, at jeg skilte mig ud, siger Summer Anderson, førsteårselev på FilmMaskinen.

Hvert år optages 16 unge mellem 17 og 25 år der tilfælles har interessen for at lave film og drømmer om en fremtid i branchen.

- Jeg har virkelig fundet nogen her, som jeg har noget til fælles med, siger Selma Sól Leifs, 3. års elev på FilmMaskinen.

Igennem 14 workshops bliver de studerende skarpe på alt det, der skal til for at udvikle kortfilmsproduktion.

- Jeg håber på at kunne få noget afklaring i forhold til, hvad jeg ønsker at arbejde med i den her branche, siger Frei Kjær, førsteårselev på FilmMaskinen.

Min helt store drøm er at blive instruktør. Hvad er det, man plejer at sige 'man sigter efter stjernerne og ser, hvor man lander'

Summer Anderson, elev på FilmMaskinen

Et fællesskab om en fælles drøm

- Det vigtigste er, at de har lyst til at indgå i et fællesskab, fordi ingen filmproduktion kan blive til af en person, siger Mads Palm Jensen, underviser og mentor på FilmMaskinen.

Som elev på FilmMaskinen er der ikke krav til, at du fra dag et har evnerne til at producere noget som helst, men lysten derimod.

- Dem der vil det her og som har evnen til at tænke kreativt, det er dem, vi vil have, siger Mads Palm Jensen.

Forløbet starter hvert år i januar og munder til sidst ud i, at alle eleverne har haft hænderne i bolledejen i deres egen kortfilmsproduktion. Kortfilmene vises i november til en gallapremiere i Palads biografen i Frederikshavn.

- Mange elever finder deres kald på uddannelsen, og får det med sig, at de tror mere på egne evner, siger Mads Palm Jensen.

Se med, da TV2 Nord kiggede ind i maskinrummet hos FilmMaskinen

Fremtidens filmmagere

I løbet af foråret deles eleverne ud i tre grupper, hvorefter rollefordelingen skal på plads. Instruktør, manuskriptforfatter, producer og fotograf. Bare for at nævne nogle. Og der er da heller ikke nogen tvivl om, hvad de er kommet for.

- Jeg ser 100% mest frem til at være på set, siger Summer Anderson.

80% af eleverne får da også job i filmbranchen eller andre relaterede brancher, såsom gaming, reklame eller TV.

- Min helt store drøm er at blive instruktør. Hvad er det, man plejer at sige 'man sigter efter stjernerne og ser, hvor man lander', siger Summer Anderson, førsteårselev på FilmMaskinen.


Foto: Privatfoto

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Birthe Okholm, som vi har fortalt om i mere end halvandet år døde forleden - hun nåede ikke at opleve, at hendes tidligere værge blev stillet til regnskab.

- Jeg ville ønske, at Birthe kunne have oplevet, at have fået oprejsning i den her sag.

Sådan lyder det fra Jette Okholm, der er svigerinde til Birthe Okholm.

Det har også tæret på min mand Flemming og mig i al den tid, der er gået, for vi tænker jo på det hver eneste dag

Jette Okholm, svigerinde til Birthe

For efter Birthe Okholm blev slemt hjerneskadet og hjælpeløs efter en faldulykke i sin lejlighed i København, valgte hendes bror og svigerinde for snart tre år siden at få hende flyttet til et plejehjem i Aalborg.

Men Birthes tidligere værge sendte hende til Nordjylland helt uden ejendele - hendes indbo blev smidt væk - og hendes sølvtøj og porcelæn blev solgt, uden at hendes tidligere værge har kunnet gøre rede for pengene.

Derfor valgte Birthes svigerinde, Jette, at politianmelde sagen.

Nu er Birthe altså død inden sagen blev afsluttet.

- Jeg ville rigtig gerne kunne have fortalt hende, at hendes tidligere værge blev stillet til regnskab. Jeg ved ikke, om hun ville have opfattet det, men hun havde fortjent det, siger Jette Okholm, der blev værge for sin svigerinde, efter at TV2 Nord gik ind i sagen.

Politi vil fortsat vurdere sagen

Venstres retsordfører, Preben Bang Henriksen, har fulgt Birthe Okholms sag fra starten. Han er forarget over, at politiet efter næsten halvandet års efterforskning stadig ikke har afsluttet sagen 

- Det er jo ikke en sag, der er kompliceret på nogen måde at efterforske, og den er heller ikke kompliceret at vurdere, så jeg fatter simpelthen ikke, at det kan lade sig gøre, siger Preben Bang Henriksen. 

Det er Københavns Politi, der har modtaget anmeldelsen. De har ikke ønsket at stille op til interview, men har sendt et skriftligt svar til TV2 Nord. 

'Vi er kede af at høre, at den forurettede kvinde er afgået ved døden, og vi forstår godt frustrationen hos de efterladte. Københavns Politi vil dog fortsat vurdere, om der er grundlag for at rejst tiltale i sagen.

Der er ikke tale om en simpel sag, og vi har gennemført en række efterforskningsskridt, blandt andet afhøring af en række vidner og indsamling af oplysninger om de bortkomne genstande. Anklagemyndigheden skal nu vurdere, om der er grundlag for at rejse tiltale. Vi har længere sagsbehandlingstider i øjeblikket, og dem arbejder vi målrettet på at nedbringe.'

Jette Okholm håber, at der snart kommer en afslutning på sagen.

- Jeg er ked af det på Birthes vegne. Hun blev behandlet helt uværdigt af sin tidligere værge – og jeg mener det er bevist sort på hvidt, at han har solgt Birthes værdigenstande uden at kunne dokumentere, hvor pengene er endt siger Jette Okhom og fortsætter:

- Det har også tæret på min mand Flemming (Birthes bror, red.) og mig i al den tid der er gået, for vi tænker jo på det hver eneste dag, siger Jette Okholm.


Kloakmester kritiserede ny afgift: Nu svarer folketingsmedlem

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Den nye CO2-afgift, der er pålagt lastbiler på mindst 12 tons, har mødt heftig modstand siden afgiften trådte i kraft 1. januar.

Den nye CO2-afgift er mildest talt ikke populær i lastbilbranchen. Lastbiler på mindst 12 tons skal betale 1,2 kroner per kørte kilometer. Og det koster de berørte i branchen flere millioner kroner.

Det har affødt masser af kritik, heriblandt fra kloakmester Verner H. Kristiansen, der på trods af at slippe billigere end de fleste lastbilchauffører, stadig synes, at afgiften ikke helt giver mening.

Ifølge Folketingsmedlem Per Husted (S), er den nye afgift en nødvendighed.

- Når vi kigger på det samlede regnskab, så skal transportsektoren være med til at betale den forurening, de laver, plus at de også skal være med til at betale de vejnet, som de jo også slider på, forklarer han.

Se indslaget herunder.

Ingen afgift på diesel

Et af Verner H. Kristiansens kritikpunkter er, at der er det forkerte, der bliver betalt afgift af. I stedet for antal kørte kilometer, mener han, at det er hele dieselforbruget, der skal sættes en afgift på.

For humlen er, at Verner H. Kristiansen slipper billigere end sine kollegaer, fordi hans slamsluger står stille og bruger diesel og ikke kører land og rige rundt.

- Det forurener jo fuldstændig lige så meget som ham, der fylder bilerne med papkasser og kører ned af motorvejen. Vi skal bare ikke betale for det. Det er som om, forureningen ikke er den samme, lyder det fra kloakmesteren.

Fakta kilometerafgift

  • Kilometerafgiften gælder for dieseldrevne lastbiler over 12 tons fra 1. januar 2025

  • Fra den 1. januar 2027 gælder afgiften for alle lastbiler over 3,5 tons

  • Afgiften vil i 2030 gennemsnitligt udgøre 1,2 kroner pr. kilometer

  • Afgiften vil ifølge regeringens beregninger reducere CO2-udledningen med 0,3 ton i 2025 og 0,4 ton i 2030

Kilde: Lastbil Magasinet

Men ifølge Per Husted giver det dog stadig mest mening, at afgiften er på kørslen frem for det samlede dieselforbrug.

- Det gode ved CO2-afgiften er netop at vi kan differentiere den alt efter hvor man er. Omkring de større byer har vi miljøzoner, hvor afgiften er højere. Det vil sige, lavede man det rent som en diesel afgift, så ville det faktisk være en stor ulempe for landdistrikterne og de områder hvor de kører længere, fortæller folketingsmedlemmet.


Charterturister sikrer passagerfremgang: - Jeg gider ikke Billund eller København mere

Foto: Aalborg Lufthavn

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Rejseglade nordjyder valfartede i dag til rejsefestival i Aalborg Lufthavn, men den store interesse for festivalen afspejler sig også i lufthavnens trafiktal.

For i tallene fylder charterturisterne mere og mere.

Passagertallet i Aalborg Lufthavn, der søndag danner rammen om en rejsefestival, har været stigende siden corona-tiden, men stigningen skyldes primært charterturisterne.

Mens tallet for passagerer i rutefly kun steg med knap en procent fra 2023 til 2024, så er antallet af charterturisterne steget med over syv procent i den samme periode.

Se hele indslaget her.

25 procent af Bravo Tours rejsende rejser fra Aalborg

Den tendens fortsætter i 2025, hvor blandt andet Bravo Tours øger deres brug af lufthavnen, så de i 2025 regner med at omkring 30.000 af deres rejsende vil flyve fra Aalborg Lufthavn.

Det svarer til omkring 25 procent af deres samlede gæster.

- Det er meget. Vi har aldrig været på det niveau før, siger direktør Peder Hornshøj fra Bravo Tours.

Og hvis man kigger på, hvor mange der lagde vejen forbi rejsemessen, ser det ud til, at lufthavnen også i 2025 kan sikre sig en passagerfremgang - trafikken til messen skabte i hvert fald kø på en nærliggende vej i sådan en grad, at biler stod stille.

De nordjyder TV2 Nord mødte på til rejsefestivalen, bruger da også helst Aalborg Lufthavn, når de skal på ferie.

- Jeg bruger udelukkende Aalborg Lufthavn. Jeg gider ikke Billund eller København mere. Hvis jeg ikke kan rejse fra Aalborg, så skal jeg ikke nogen steder, siger Lillian Ellinor Mathiasen fra Aalborg, der er pensionist.