Pengene er fundet til at holde havn i live, men nødvendig tilladelse udebliver
Gjøl Havn kan blive svær at sejle til, hvis ikke tilladelse kommer i hus.
Pengene er sikret, men om bådene igen i år kan sejle til og fra havnene i Gjøl, Attrup og Haverslev, er endnu ikke afklaret.
Torsdag blev der nemlig afsat yderligere 2,5 millioner kroner til oprensning af sejlrenderne ved de tre havne på et møde i kommunalbestyrelsen i Jammerbugt Kommune.
Hvert forår har Jammerbugt Kommune gravet sejlrenden fri for det sand, strømmen har flyttet rundt i løbet af vinteren. Sandet bliver klappet et andet sted i fjorden, hvilket kræver en klappetilladelse fra Miljøstyrelsen.
Klapning
Klapning er, når man graver havbund fra havne og sejlrender op, og dumper det på havet.
Man klapper, når havne og sejlrender sander til og gør det svært eller umuligt for skibsfart at kunne komme til.
Klappetilladelser gælder i fem år ad gangen.
Kilde: Miljø- og Ligestillingsministeriet
Dyrere end tidligere
Og allerede nu skaber en manglende klappetilladelse problemer ved en af de tre havne. Nemlig på Gjøl, hvor tilladelsen udløb ved udgangen af 2024. På havnene i Haverslev og i Attrup gælder tilladelserne nogle måneder endnu.
TV2 Nord har tidligere kunnet fortælle, hvordan den usikre situation ved Gjøl Havn skabte bekymring.
- Der er selvfølgelig vand i sejlrenden, men under overfladen er der knap en meters dybde, og det betyder, at almindelige sejlbåde, som typisk stikker mellem halvanden og to meter dybt, ikke kan komme ind og ud af Gjøl Havn, sagde Camilla Andersen, formand for Gjøl Sejlklub til TV2 Nord i december 2024.
Ændrede regler for oprensning har gjort processen omkring oprensning mere kompliceret og dyrere end tidligere år. Hidtil har en oprensning af sejlrenden kostet 400.000 kroner per havn, men den udgift forventes at stige.
Derfor besluttede Jammerbugt Kommunes kommunalbestyrelse torsdag at gennemføre en tillægsbevilling på 2,5 millioner kroner.
Udfordringen ved klapning og årsagen til, at det kræver en miljøtilladelse, er, at havbundsmaterialet kan være forurenet med tungmetaller og andre miljøfarlige forurenende stoffer.
Nogle af de stoffer er forbudt at anvende i dag, men ligger på havbunden fra tidligere år. Særligt havbundsmaterialet i havne er i risiko for forurening, og når det graves op og flyttes, skaber det et midlertidigt øget iltforbrug i området, hvor sandet dumpes.
- Det er fint, at man fra Miljøstyrelsens side er blevet mere restriktiv med, hvad der lægges tilbage ud i Limfjorden. Sedimentet fra sejlrenderne i alle tre Limfjordshavne i Jammerbugt Kommune får dog karakteren 'ren' og det burde derfor ikke være så svært at finde placeringer til det, siger Lisbet Emmery (S), der er næstformand for Teknik- og Miljøudvalget i Jammerbugt Kommune i en pressemeddelelse.
Hvad så nu?
Da klappetilladelsen endnu ikke er udløbet for Haverslev og Attrup er forårets oprensning i gang, og det er derfor muligt for skibe at komme til og fra havene uden risiko for at støde på grund.
Anderledes ser det dog ud ved havnen i Gjøl. Her arbejdes der på alternative oprensningsmetoder, så skibene også her kan komme til og fra. Kommunalbestyrelsen forventer derfor, at en del af de afsatte millioner skal bruges til ekstraomkostningerne ved oprensningen i Gjøl Havn.
De resterende penge står klar på kontoen, hvis de nye klappetilladelser falder på plads.