Lasse lejede sommerhus gennem Novasol: Ubehagelig overraskelse kostede lægetur
Foto: Privatfoto
Lasse Tornvig føler slet ikke, at han er blevet taget seriøst af feriehusudlejeren.
Familien Tornvig havde set frem til at nyde sommerferien ved Grønhøj Strand. Men uge 28 i det lejede Novasol-sommerhus ved feriebyen Løkken udviklede sig alt andet end idyllisk.
For selvom Novasol på sin hjemmeside bryster sig af 'kvalitets-ferieboliger' og 'den bedste service til gæster', oplevede 69-årige Lasse Tornvig det stikmodsatte.
Efter få dage i sommerhuset fik både børn og børnebørn nemlig store, røde pletter.
- Så må min søn køre til lægen. Det viser sig så, da vi vender tingene i sommerhuset om, at der er væggelus i flere rum, fortæller han.
Lasse Tornvig sørgede for at dokumentere de mange væggelus i flere af udlejningshusets værelser.
- Vi finder dem faktisk i alle de værelser, vi kigger i, og det tager vi selvfølgelig billeder af, forklarer han.
Derfor pakkede familien sammen for at køre hjem og kontaktede herefter Novasol, som i første omgang ikke var særligt behjælpelige.
- Vi får at vide, at vi bare kan køre hjem, men at de ikke lige ved, hvornår de vil kigge på sagen.
- Så da vi når til Saltum, bliver vi ringet op af en sød dame, der beder os sende dokumentationen, lyder det fra Lasse Tornvig.
Den ansatte fra Novasol gav herefter Lasse Tornvig en mailadresse, som han kunne sende billederne til.
Det skyndte den skuffede sommerhuslejer sig selvfølgelig at gøre, da han og familien nåede hjem.
- Så forventer jeg jo at høre noget, men det gør jeg bare ikke, fortæller han.
Vild drejning
Efter gentagne opkald og mails til Novasol begyndte Lasse Tornvig at miste modet.
- Jeg er fuldstændig rystet over, hvordan de driver det firma. De holder bare op med at svare, og så håber de, at det går i glemmebogen. Vi vil jo egentlig bare gerne kompenseres for vores afbrudte, uddyber han.
TV2 Nord har gennem sommeren dækket lignende sager hos udlejningsfirmaet DanCenter, og netop den dækning fik Lasse Tornvig til at kontakte TV2 Nord.
Svar samme dag
Det skulle vise sig at være en god ide.
Da TV2 Nord efterfølgende kontaktede Novasol for at spørge ind til Lasse Tornvigs sag, gik der nemlig kun få timer, før telefonen ringede hos den fortvivlede kunde.
Lasse Tornvig ville få hele beløbet refunderet, var den opløftende besked nu pludselig.
- Det er utroligt, at man skal gå så langt for at få løst sagen. Det kunne de have gjort for længe siden ved en telefonopringning, lyder det efterfølgende fra Lasse Tornvig.
Novasol-direktør: Ked af deres oplevelse
TV2 Nord har fået dette skriftlige svar fra Novasols vicedirektør, Kenn Stenshøj Rasmussen, om hele sagsforløbet:
'Først og fremmest er vi rigtig kede af, at den pågældende familie ikke har haft en god oplevelse med os. Vi kommenterer af princip ikke på enkeltsager via medierne, men foretrækker at løse tingene i personlig dialog med vores gæster. Det er også tilfældet i denne sag, hvor vi har været i direkte dialog med den pågældende familie for at finde den bedst mulige løsning på den ærgerlige situation'.
'Det er yderst sjældent, at vi oplever problemer med væggelus i de feriehuse, som vi udlejer. Det er dog desværre ikke muligt at gardere sig fuldstændig imod, men hvis et hus er inficeret med væggelus, så har vi en klar procedure. Vi opfordrer gæsten til at dele eventuel dokumentation med os, ligesom vi sender en af vores egne serviceteknikere til huset. Herefter beder vi gæsten pakke sine ting og forlade huset. Parallelt med dette kontakter vi husets ejer og bestiller en skadedyrsbekæmper. Bekræfter skadedyrsbekæmperen, at der er tale om væggelus, vil gæsterne blive kompenseret med 100% af lejebeløbet. Det pågældende hus bliver desuden lukket for bookinger, indtil problemet er løst'.
'Ovenstående er også tilfældet i denne sag, hvor der er truffet beslutning om, at gæsten får fuld refundering. Det er af gode grunde en lidt længere proces, når der skal involveres en skadedyrsbekæmper. I en travl højsæson med omkring 8.000 huse, der skal gøres klar til nye gæster hver weekend, oplever vi desværre en lidt længere behandlingstid på nogle henvendelser, især når der er flere parter involveret'.