Daniel drømmer om at skabe stor klima-gevinst, men lokale stritter imod

Daniel Overgaard Pedersen drømmer om at få lov til at tredobble sin produktion af biomasse. Et projekt, som ifølge ham har store perspektiver.

Biogasanlægget i Rakkeby er ikke bare et biogasanlæg. Daniel Overgaard Pedersen og Agri Energy har nemlig også Danmarks første pyrolyseanlæg, som omdanner biogas til energi og biokul, og i biokullen kan man lagre CO2, og da kullene ikke rådner, kan den ifølge Daniel Overgaard Pedersen spredes ud på markerne.

 - Der er kæmpe perspektiver, fordi du vil kunne udvikle det i hele verdenen. Herhjemme vil man måske kunne tage 25 procent af vores CO2-udledning. Der er et stort potentiale, siger Daniel Overgaard Pedersen.

Se indslaget herover.

Han er hovedmanden bag Agri Energys biogasanlæg udenfor Rakkeby. I dag er stedet godkendt til at producere 190.000 tons biomasse om året, men ambitionerne er endnu større. Produktionen skal tredobles til at kunne producere 600.000 tons biomasse om året.

- Her er det halm, vi kører ind ude fra landmændene, forklarer Daniel Overgaard Pedersen, som TV2 Nord følger rundt på Agri Energys store område.

Halm bliver til energi

Vi er på det område, hvor lastbil efter lastbil kommer med det ene vognlæs efter det andet med halm.

- Vi blander restprodukt fra kartoffelmelsproduktion op sammen med halmen, og får det op, så det bliver ensileret, og på den måde kan vi gøre det lagerfast, og så kan vi bruge det til at lave gas ud af det, fortæller han.

En af mange lastbiler afleverer et vognlæs halm fra en landmand.

I øjeblikket svarer produktionen til 44.000 liter dieselolie i døgnet af den energi, der laves, og en udvidelse til at producere endnu mere biomasse er ifølge Daniel Overgaard Pedersen vigtig for klimaet.

- Den samlede CO2-gevinst er på 300.000 tons om året, og hvis du tager Danmarks samlede udledning i 2030, så svarer det til en procent. Hvis du skal tage det over til vindmøller, så er den største havvindmøllepark vi har, Krigers Flak. Den laver CO2-reduktion på 300.000 tons, så hvis vi skulle lave det samme med at sætte vindmøller op, så er det måske 170 store vindmøller, vi skal sætte op, siger han.

Naboer imod

Udvidelsesplanerne har været i offentlig høring, og Hjørring Kommune skal i løbet af året beslutte om, det skal være et ja eller nej til, at virksomheden må sætte gang i den store udvidelse.

En udvidelse, som møder stor modstand i lokalområdet. 71 har skrevet indsigelse og klager om både trafik og luftgener, og knap 300 har sat deres navn på en underskriftindsamling mod projektet.

- Det lugter skrækkeligt. Hvis det er biogassen, så lugter det råddent, og hvis det er pyrolysen, så lugter det på en god dag af brændt rugbrød, siger Vinni Bahr Karlsen, som bor 1500 meter fra Agri Energys anlæg.

Også byrådsmedlem i Hjørring Frode Larsen fra Dansk Folkeparti er modstander af biogasanlægget. Han har boet i området i flere år og fortæller, at han oplever store lugtgener.

- Det er så forfærdeligt. De sidste fem år har vi ikke kunnet sidde ude og grille, siger han.

Pyrolyseanlægget er det første af sin slags i Danmark. Det har kostet 220 millioner kroner, og det møder også stor lokal modstand. Beboerne frygter, at røgen fra anlægget kan være sundhedsskadelig.

Daniels klimagevinst: Indfanger CO2

Ifølge Daniel Overgaard Pedersen bliver anlægget en stor klimagevinst. Det er nemlig i processen i pyrolyseovnen, at CO2 lagres i kul og dermed giver en reduktion i den CO2, der udledes.

Daniel Overgaard Pedersen forklarer om processen i den store hal, hvor anlægget er, og hvor røg kommer op fra skorstenen.

- Her kan I se vejen igennem. Det er halmen, som vi putter ind i biogasanlægget. På bagsiden af biogassen kommer tørstoffet ud som sådan noget spagnum-lignende noget. Vi kan ikke få det til at rådne inde i biogas-tanken. Vi tager så det spagnum-lignende noget, og kører det ind i pyrolysen og tørrer og presser det i pillerne.

Det er ifølge Daniel Overgaard Pedersen i den proces, at beboerne i området oplever lugtgener. En udfordring, som han lover, at der kommer styr på.

Pillerne indeholder CO2, men hvis de spredes ud på markerne, så vil CO2’en frigives, når pillerne rådner og dermed gå op i luften igen. Derfor skal pillerne igennem pyrolyseovnen, hvor de laves om til biokul.

- Forskellen er, at det her kul ikke kan rådne. CO2 kan ikke frigives. Den kan kun gå op i atmosfæren, hvis man brænder det. Det kan ikke brændes, hvis det er gravet ned i jorden, og det er der, at klimagevinsten opstår, siger han.

Den store klimagevinst tror mange beboere i området ikke på. Derimod frygter de for, hvad der er i den luft, som de nu indånder, nu hvor anlægget er i funktion.

- Det er nærmest evangeliske toner, som kommer fra ham (red. Daniel Overgaard Pedersen), og det er som om, at det er løsningen på alle CO2-problemerne, siger Hanne Drejergaard Kjeldsen, som er en af de nærmeste naboer til Agri Energy.

Undersøger, om det er sundhedsfarligt

Miljøstyrelsen er i gang med at kortlægge, om udledningen fra pyrolysen er farlig. Det fremgår af et svar 19. december fra miljøministeren til Enhedslistens folketingsmedlem Søren Egge. Styrelsen undersøger, om der dannes miljøfarlige og forurenende stoffer ved produktion og anvendelse af biokul. Der ventes afklaring på problemet i 2026, hvor Miljøstyrelsen vil offentliggøre en rapport om emnet.

I Rakkeby arbejder Daniel Overgaard Pedersen videre med sit projekt. Den stor udvidelsesplan har været otte uger i offentlig høring, og Hjørring Kommune ventes at tage stilling til ansøgningen om udvidelse i løbet af 2025.


Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Her kan du læse højdepunkterne fra fredagens trav.

Birger Jørgensen snuppede et par sejre i dag ved sit visit i Aalborg, men de unge nordjyske kuske viste også gode takter.

Dagen begyndte med en overraskende sejr til Per Astorp, der vandt for første gang siden 2018 med Galdur. I andet løb slog Birger Jørgensen til for første gang, da han sejrede med Dontgetinmyway.

- I dag har vi fået et bedre spor, end vi har haft rigtig længe. Så det var klart, at med den starthurtighed han har, så fik vi udnyttet det. I sidste sving trak han vel sådan set også fornuftigt fra. Han er lidt besværlig, men lad os se efter nogle starter, om det bliver godt eller skidt, lød det fra Birger Jørgensen efter den sikre sejr.

I tredje løb vandt Morten Friis med Iena Downs, men så begyndte de nordjyske kuske at komme først. Først Mads Henriksen, som fik sin første sejr efter sit skifte fra Flemming Jensens stald til Marc Bæk Nielsens. Kometen fra 2023 var da også godt tilfreds efter sejren med Girl Happy E P.

- Der var et godt tempo, og der blev en fin rejse op igennem feltet. Der er jo store forventninger til hende, men når det hele går op i en højere enhed, så kommer der også en sejr, lød det fra Mads Henriksen.

I femte løb, tog Birger Jørgensen sin anden sejr inden de nordjyske kuske Nicklas Korfitsen, Kasper K. Andersen og Jacob Christiansen hapsede tre sejre. Kun afbrudt af Martin Andreassen.

Du kan se alle løbene her


Skal du til Aalborg? Frakørsel er spærret hele weekenden

Foto: Malthe Birger Jensen / TV2 Nord

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

En ny stibro over motorvejen er ved at blive etableret. Det er en bro, som skal forbinde de to campusområder ved Tech College i Aalborg - og det får konsekvenser for trafikanterne denne weekend.

Monteringen af den nye bro betyder nemlig, at til- og frakørslen fra motorvejen ved Aalborg N er spærret frem til mandag morgen klokken 05.00.

Dertil kommer det, at tilkørslen ved Rørdalsvej og frakørslen ved Øster Uttrup Vej er spærret, da man skal montere de første dele af trædækket hen over weekenden.

- Det er en spektakulær operation at montere de to store betonbuer til den nye stibro, som desværre betyder, at vi også generer trafikanterne, mens broen skal sættes op, siger Lotte Braad Sander, projektleder i Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet beklager de gener, arbejdet medfører.

Sådan så det ud, da den gamle bro blev fjernet.


Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

Palle Birk Nielsen har levet efter rådet lige siden.

Palle Birk Nielsen var kort inden sin mors død på besøg hos hende.

Hun var meget syg med kræft i hjernen, men hun havde et klart øjeblik.

Og her gav hun sønnen et råd, der satte sig fast.

- Nu går du hjem og tager et langt bad og finder ud af, hvad du vil, og så giver du den fuld gas, sagde hun.

Se Drømmen om Le Mans herunder - artiklen fortsætter under videoen:

Jeg har en udløbsdato

52-årige Palle Birk Nielsen er til daglig underviser på Aalborg Handelsgymnasium, og han har i bogstavelig forstand levet efter sin mors råd lige siden.

For udover jobbet som underviser, er han for få år siden begyndt at køre gokart.

Og det er ikke bare en hobby.

Asger Radsted og Palle Birk Nielsen drømmer om at køre Le Mans om fem år.

Han har fundet ud af, hvad han vil, og det er at køre det legendariske racerløb Le Mans om fem år.

Og han giver den fuld gas for at nå målet, ligesom moren opfordrede ham til.

- Jeg er meget bevidst om, at jeg har en udløbsdato. Så jeg vil gerne leve mit liv fuldt ud, siger Palle Birk Nielsen.

Le Mans

Le Mans er et 24-timers racerløb i den franske by Le Mans.

Løbet er blevet afholdt siden 1923.

Der findes tre klasser i Le Mans, hvor der både er professionelle kørere og amatører.

Den mest succesfulde kører i Le Mans nogensinde er danske Tom Kristensen, der har vundet løbet ni gange

Træner dagligt

Palle Birk Nielsen knokler for at stille op til 24-timers-løbet sammen med sin noget yngre makker - den 20-årige gokartkører Asger Radsted.

Og han gør, hvad han kan, for at alderen ikke sætter en stopper for drømmen.

- Jeg ved godt, at fysikken kommer til at spille ind, jo ældre, jeg bliver, men jeg har trænet hele mit liv og gør det stadig dagligt, så jeg sørger for at holde mig i fysisk rigtig god form, fortæller Palle Birk Nielsen.

Palle Birk Nielsen har smidt 25 kilo muskelmasse og væske for at blive hurtigere på banen. Foto: (Privatfoto)

Udover at træne og holde sig i god form arbejder Palle og Asger på nuværende tidspunkt på at skaffe sponsorer, da de forventer, at det vil koste dem 25-30 millioner kroner at realisere deres drøm.

Se 'Drømmen om Le Mans' længere oppe i artiklen eller på TV 2 Play.


Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

I aften skal de altså ikke komme rendende. Mændene.

Nej, fordi fredag aften var en "kun adgang for kvinder" aften i Volstrup Golfcenter.

En aften forbeholdt kvinder, der kan lide at svinge køllen. Dem er der immervæk nogle stykker af. Faktisk hele 6.767 kvinder i Nordjylland.

16 af dem samledes fredag aften til en golfturnering.

- Jeg tror egentlig, at folk bliver tiltrukket af, at der kun er kvinder, siger Lene Ugilt Hansen.

Arrangementet er da også en succes i Volstrup Golfcenter, hvor arrangementet afholdes hver måned.

Men selvom at tæt på 7.000 nordjyske kvinder spiller golf, er antallet for mænd væsentlig højere. I Nordjylland er hele 18.254 mænd vilde med køllesporten.


Foto: Thomas Hansen / TV2 Nord

Lyt til artiklen

Stop afspilningen

Genoptag afspilning

84 personer blev blitzet på knap fem timer.

Dan Smith Christensen har knoklet løs i det orange tøj langs landevejene i 20 år. Han er anlægsstruktør og har siden november sidste år arbejdet på at etablere en busholdeplads ved Fjellerad.

Undervejs har han oplevet, hvordan talrige bilister er kommet buldrende med al for høj fart på Hadsund Landevej.

- Det er skræmmende. Det jord eller sand, eller hvad der nu lige har været ude på vejen, det har vi jo fået i ansigtet, når folk er kørt forbi, siger Dan Smith Christensen.

Under arbejdet er fartgrænsen sat ned fra 80 til 50 kilometer i timen. Ifølge anlægsstruktøren ser mange bilister imidlertid stort på det, hvilket tal fra Nordjyllands Politi bakker op.

For politiet var mandag ude at afholde en fartkontrol på strækningen, der ikke er mere end et par hundrede meter lang. På knap fem timer blev 84 personer blitzet, fordi de havde trådt for hårdt på speederen. 10 af disse fik et klip i kørekortet, mens 13 endte med en betinget frakendelse af førerretten.

De mange lovovertrædelser forbavser Jess Falberg, der er leder af Trafiksektionen i Nordjyllands Politi.

-  Det er jo alt, alt for mange sager langs en vej, hvor folk skal gå og passe deres arbejde helt ud til vejen. Jeg tror, at den, der kørte hurtigst, kørte 90 kilometer i timen. Det er jo meget tæt på vanvidskørsel, siger han.

Se indslaget herover.

Kommer med opfordring

Dan Smith Christensen fortæller, at det sommetider kan være utrygt, og han oplever, at de fartglade bilister skaber farlige situationer.

Det er heller ikke første gang, at politiets kontrol viser, at bilisterne kører for stærkt. I december havde politiet også bødehæftet fremme. Her blev 70 personer taget i at køre for stærkt på selvsamme strækning, mens syv personer fik en betinget frakendelse af kørekortet.

Ifølge Jes Falberg er det langt fra alle steder, der er problemer med fartoverskridelser langs vejarbejde. Han opfordrer det arbejdende folk til at kontakte politiet, hvis de er utrygge. For så har politiet nemlig mulighed for at komme ud og lave en kontrol.

Arbejdet på Hadsund Landevej er ved at være løst for Dan Smith Christensen. Han håber dog fortsat, at de fartglade bilister ændrer adfærd.

- Sæt hastigheden ned, når der er vejarbejde. Følg skiltningen. Alt andet er for dumt, siger han.

I april 2014 blev loven om dobbelt bødetakst indført. Dermed blev det dobbelt så dyrt at køre for stærkt ved vejarbejde.