Energiselskab svarer på kritik
Frederikshavn Forsyning har blandt andet tænkt sig at politianmelde Energiselskabet Elg. Nu svarer selskabet på kritikken.
- Vi er mega kede af at blive sat i bås med alt det andet, der foregår af dårlige ting på elmarkedet i Danmark - vi er netop stiftet det modsatte formål.
Sådan lyder det fra Michael Jørgensen, der er administrerende direktør og stifter af Energiselskabet Elg, efter TV2 Nord i går kunne fortælle, at Frederikshavn Forsyning er på vej til at anmelde selskabet for svindel.
I følge Frederikshavn Forsyning oplever de nemlig, at energiselskabet ringer til deres kunder for at få dem til at skifte energiselskab, blandt andet ved urigtigt at påstå, at de samarbejder med Frederikshavn Forsyning, og at de derfor kan gøre strømmen billigere for kunderne.
Jeg vil være en kæmpe skovl, hvis jeg siger, vi ikke laver fejl
Michael Jørgensen, direktør og stifter, Energiselskabet Elg
Det skete blandt andet for Karina Nyeman-Thode, der mandag fik et opkald fra en sælger, der påstod han kunne gøre hendes strømregning billigere.
- Han snakker om, at han har en aftale med Frederikshavn Forsyning, og at han kan gøre det billigere, når de fakturerer.
Hun indgik ingen aftale med Energiselskabet Elg og ringede bagefter til Frederikshavn Forsyning, hvor hun fik bekræftet, at de altså ikke havde et samarbejde med Elg.
Kan ikke genkende sagen
Men hvis man spørger energiselskabets direktør har de slet ikke haft ringet til nogen i Frederikshavn ved navn Karina.
- Vi kan ikke genkende den dialog, I beskriver. Vi har sat himmel og hav i bevægelse, men kan ikke finde en dialog med nogen i Nordjylland, der hedder Karina, siger direktøren og fortsætter:
- Men nogle gange, når vi køber de her lister, så bliver vi sendt videre til den anden halvdel af husstanden. Så selvom vi ikke har en Karina listerne, kan det godt være vi alligevel har ringet. I så fald skal der lyde en stor undskyldning herfra. Det er ikke den måde, vi hverken kan eller vil have kunder i butikken, lyder det fra Michael Jørgensen.
Direktøren fortæller, at de har kigget deres lister helt tilbage til februar.
Han fortæller, at de har flere processer i selskabet, der skal undgå, at folk bliver kunder, uden de ved, hvad de har sagt ja til.
Det indebærer blandt andet, at der bliver sendt en ordrebekræftelse digitalt, hvis den ikke når frem til kunden på e-mail, så stopper processen med at flytte kunden over til firmaet.
- Vi er meget forsigtige, og det føler jeg, vi er nødt til at være med tanke på det dårlige omdømme, som markedet har. Vi gør alt, hvad vi kan for at undgå at komme i den kategori. Men jeg vil være en kæmpe skovl, hvis jeg siger, vi ikke laver fejl, men vi har processer, der skal dæmme op for de fejl, siger Michael Jørgensen.
Bevæger sig væk fra salgsstrategi
Frederikshavn Forsyning fortæller til TV2 Nord, at de er flere energiselskaber, der bedriver aggressiv markedsføring mod deres kunder.
Den seneste tid er Energiselskabet Elg dog gået igen.
- Vi har ugentligt kunder, som enten møder op hernede eller ringer til os og fortæller, at de faktisk føler sig truede af de her sælgere, sagde Kathrine Bech Fanøe, der er markedsspecialist hos Frederikshavn Forsyning til TV2 Nord torsdag.
Men det er direktør Michael Jørgensen uforstående overfor.
- Det forstår vi ikke. Selvfølgelig kontakter vi kunder over hele landet, men vi har på ingen måde blæst til angreb - slet ikke i Nordjylland.
Og han har i det hele taget svært ved at se, hvordan man kan få kunder ud af at lyve om et samarbejde med et forsyningsselskab.
En af de måder som Energiselskabet Elg får navne og telefonnumre på potentielle kunder, er ved at købe kontaktoplysninger, eksempelvis når folk deltager i konkurrencer online.
Men ofte er der flere energiselskaber, der byder ind på at købe listerne.
- Det er en strategi, vi bevæger os væk fra, fordi man kan blive i tvivl om, hvem der kontakter en. Ofte er vi flere selskaber, der ringer til de potentielle nye kunder, slutter direktøren.