Peters kunder afkræves gebyr til elregningen - og de vil gerne give mere
De eksplosive energipriser efterlader flere nordjyske butiksindehavere fortvivlede over, hvor det mon skal ende. Derfor ser nogle sig nødsaget til at opkræve et energitillæg blandt de handlende kunder.
Flere nordjyske butikker har svært ved eller kan slet ikke betale deres elregning. Det er en realitet, uanset hvor meget de skruer ned for strømmen.
Vi har slukket alt lys, vi kan i butikken
Peter Balzer, købmand i Købmandsgården
I Købmandsgården i Serritslev går kunderne derfor rundt i butikkens mørke, når de handler ind. Det er blevet en nødvendighed, eftersom butikkens elregning for dette kvartal steg fra 18.000 kr. til 70.000 kr.
Det er lige knap en firedobling af, hvad de plejer at betale, og det vækker stor bekymring.
Hvor alvorlig er den her situation for jer?
- Den er lidt presset som de andre små butikker, såsom bagere, slagtere og så videre. Det er jo dyrt. Det er mega dyrt, siger Peter Balzer, der er købmand i Købmandsgården beliggende i Serritslev, og tilføjer:
- Vi har sat timere på vores køleskabe med drikkevarer, så de slukker en times tid, og så er de tændt igen en times tid.
Økonomisk donation i kassen
Med de raserende energipriser har købmanden set sig nødsaget til at indføre et frivilligt energitillæg på 1,5 krone per kunde.
- Det synes jeg er helt i orden. Helt sikkert, siger Brian Kristensen, da han handler i Købmandsgården.
Og det er overordnet den indstilling, købmanden møder hos kunderne på gebyret. Faktisk vælger flere kunder at lægge 10 eller flere kroner i håb om at holde liv i den lokale butik, mens andre vælger at donere deres pant eller ligefrem tilbyder at hjælpe til i butikken ganske gratis.
- Det varmer og giver jo det sidste, siger Peter Balzer om kundernes opbakning.
For de handlende er det nemlig afgørende, at Købmandsgården stadig står, når energipriserne falder, forhåbentlig snart, igen.
- Det var en af årsagerne til, at vi købte hus her. Fordi der var en købmand og en skole, så de ting skal vi værne rigtig meget om. Især nu hvor det hele spidser til, siger handlende Anne Sophie Fuglsang.
Og den fælles mission om at værne og bevare de små, lokale butikker har fået flere kunder til at opfordre købmanden til at hæve energitillægget.
- Der er mange, der har sagt, at vi skulle hæve energitillægget, men vi vil også passe på med ikke at presse den. 1,5 krone hjælper os på vej, og så må vi ellers løbe det stærkere og se, hvad vi kan gøre, siger Peter Balzer.
Flere bruger samme model
I Købmandsgården er man dog langt fra de eneste, der har været nødt til at skrue op for priserne. Også i iskiosken i Blokhus har man indført et energitillæg på mellem tre og ni kroner, som afhænger af, hvor meget man som kunde køber for.
- Det har fungeret virkelig godt, selvom det selvfølgelig ikke dækker hele energiregningen, men det er et supplement dertil, siger Rasmus Hundrup, indehaver af Iscaféen by the Sea i Blokhus.
For energitillægget dækker langt fra den store elregning, og derfor håber de i Iscaféen også på hjælp fra Folketinget.
- Når vi både har haft coronapandemien, hvor vi har lånt og benyttet os af hjælpepakker, og vi nu har stigende energipriser, så skal der ske et eller andet. Om det er, at man sætter lånene, foretaget under corona-pandemien på hold, eller hvad det kan være, det ved jeg faktisk ikke.