Modstandere af Egholm-forbindelsen: ”Vi kæmper fortsat”
Modstandere af Egholm-forbindelsen nægter at opgive kampen, på trods af at et bredt politisk flertal i går vedtog en trafikaftale, hvor netop en tredje Limfjordsforbindelse via Egholm indgår.
”STOP EGHOLM-MOTORVEJEN”. Et skilt med et klart budskab, som man møder, når man går forbi Anders Westeds butik i hjertet af Aalborg, og her er der ingen tvivl om indehaverens budskab:
- Politikerne kan beslutte, hvad de vil, det betyder ikke, det er den rigtige løsning. Og det er det bare ikke, og det har jeg prøvet at få nogle til at forholde sig til i meget lang tid, og det vil jeg blive ved med.
Et bredt politisk flertal vedtog 28. juni en trafikaftale, hvor etableringen af Egholm-forbindelsen, der skal påbegyndes i 2025, indgår.
Det er klart, når regeringen indgår sådan en aftale, så må vi gå ud fra, at det rent praktisk, juridisk og lovgivningsmæssigt kan lade sig gøre. Selvfølgelig er der en masse aftaler, der skal på plads og så videre, men jeg er heller ikke i tvivl om, at regeringen har kigget på de her forhold, inden man indgår sådan en aftale
Roger Buch, politisk forsker, DMJX.
- Det er ikke slutningen, vi vil blive ved med at kæmpe, og den vej, den aflaster ikke nogen, og der er ikke nogen logik i beslutningen, siger Anders Wested, der er politiker i sit eget parti, Trafikalt Folkeparti, der har som mærkesag at kæmpe mod Egholm-forbindelsen.
Modstanderne af en Egholmforbindelse har altså ikke opgivet kampen om at få placeret den tredje forbindelse over Limfjorden et andet sted.
- Det er tidligere lykkedes i København, hvor det var nået så vidt som til forlig, beslutning i Folketinget og starten på anlægsarbejdet. Og så fandt man ud af, at det var en vanvittig ide at placere en motorvej langs med søerne. Det, der hedder Søringen. I 1973 blev det stoppet på trods af, at man allerede var i gang med byggeriet, siger Anders Wested.
Ekspert: "Det er et puslespil, der er vanskelig at ændre ved nu"
Men det kan blive stort set umuligt at ændre udfaldet af trafikaftalen, i og med så bredt et flertal står bag, vurderer en forsker i politik.
- Det er et stort puslespil, hvor det her er en af brikkerne, og hvis man begynder at pille ved de her brikker, så er der andre, der siger, at så skal vi også have justeret den brik og den brik, og en fjerde og femte brik, så det er svært at ændre noget nu, siger Roger Buch, der blandt andet forsker i politik ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i Aarhus.
Mulighederne for modstanderne af den kommende Egholm-forbindelse er i bedste fald hypotetiske, mener Roger Buch.
- Det er klart, når regeringen indgår sådan en aftale, så må vi gå ud fra, at det rent praktisk, juridisk og lovgivningsmæssigt kan lade sig gøre. Selvfølgelig er der en masse aftaler, der skal på plads og så videre, men jeg er heller ikke i tvivl om, at regeringen har kigget på de her forhold, inden man indgår sådan en aftale, siger Roger Buch.
Anders Wested fortæller, at han lige nu indgår i dialog med andre modstandere af Egholm-forbindelsen. Da beslutningen om opførelsen er meget ny, er der ikke en fastlagt plan, men et bud på næste skridt har han.
- Jeg kunne godt tænke mig, at vi tager naturen ind i pointeringen af, hvor dejlig en natur, vi har, hvis vi passer på den. Og det, er det, som man vil ødelægge fra nord til syd med den nye forbindelse inklusiv Egholm.