Fejl kan koste Dronninglund Fjernvarme en stævning
Dronninglund Fjernvarmes forsikringsselskab har nu modtaget et udkast til en stævning, som vil blive sendt, hvis man ikke når til enighed om erstatning.
En fejl hos Dronninglund Fjernvarme har kostet kunderne dyrt. 6000 kroner mere præcist.
Flere kunder hos varmeværket var nemlig berettiget til at modtage den varmechek, som var politisk vedtaget til at hjælpe de mest trængte forbrugere, men varmeværket indberettede forkerte tal, så ingen kunder fik checken.
Nu kan regningen dog ende hos fjernvarmeselskabet eller i sidste ende hos selskabets forsikring.
For på vegne af to af selskabets kunder har advokat Kim Østergaard fra Nielsen & Østergaard Advokatfirma nu sendt et udkast til en stævning til varmeværkets forsikringsselskab.
- Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at hvis man har krav på 6000 og kun får 5500 så er man også glad og tilfreds over at få det og få sagen lukket, lyder det fra en af kunderne, Benny Engelsted Karlsen.
Bestyrelsen stiller ikke op
Bestyrelsen i Dronninglung Fjernvarme ønsker ikke at stille op til TV, før de har talt med forsikringsselskabet, men bestyrelsesformand Svend Bøgh fortæller, at de er kede af, at nogle forbrugere ser sig nødsaget til at stævne dem.
Lykkes det ikke for kunderne og forsikringen at finde en løsning, så bliver sagen taget videre til retten.
Foretrækker en erstatningsordning
Varmeværket er altså ikke stævnet, men stævningen kan blive en realitet, hvis ikke parterne når til enighed om en erstatning.
- Det er min vurdering, at vi kan føre bevis for, at bestyrelsen har handlet uagtsomt, fordi de ikke reagerede på brevet, de fik. Jeg mener, at beregningen ville have givet kunderne penge, så vi skal vise, at bestyrelsen har været skyld i et tab for kunderne, siger Kim Østergaard.
Han har i første omgang opfordret forsikringsselskabet til at betale erstatning til de berørte kunder. Hvis ikke de indvilger i det, har han på vegne af to af kunderne forhåndssøgt om retshjælpsdækning, så de kan få dækket udgifterne til en retssag, og så vil forsikringsselskabet blive stævnet.
- Hvis det når til en retssag, anmoder vi om en procesaftale, så udfaldet af retssagen for de to vil være gældende for alle de kunder, som har tabt penge på det, siger Kim Østergaard.
En procesaftale laves, så ikke alle berørte behøver at gå igennem en retssag, når det er de samme omstændigheder, der gør sig gældende for alle.
Hvad, der kommer til at ske, afhænger af svaret fra forsikringsselskabet, som advokaten forventer at få indenfor cirka 10 dage.
Herunder kan du se det nyeste indslag om fjernvarmesagen.