Tredobling af omsætning på Black Friday: - Vi har haft helt vanvittig travlt
Mange nordjyder har nydt godt af de gode tilbud til Black Friday.
Der er fart på lagerassistenterne hos Danske Fragtmænd, hvor pakkerne hober sig op.
Firmaet håndterer lager og distribuering for virksomheden Sackit, som har haft en Black Friday ud over forventnigerne.
- Vi har haft helt vanvittig travlt. Hele weekenden har vi siddet på kontoret, og tastet ordrer ind, så der har virkelig været knald på. Det er helt fantastisk, siger Kristoffer Glerup, der er administrerende direktør hos Sackit.
Black Friday har fået vokseværk
Hos Sackit har de valgt at sprede Black Friday ud over en hel uge - i stedet for blot at have tilbud en enkelt dag eller weekend. Og det skulle vise sig at være en god beslutning.
Når man sammenligner ugens omsætning i år med ugen sidste år, har virksomheden haft en stigning på 300 procent.
- Førhen sad folk ved computeren til midnat og var klar til at købe. Nu har vi jo spredt salget ud over en hel uge, siger Kristoffer Glerup.
Hos Nets oplevede de også en ændring i forbrugernes adfærd. Starten af Black Friday ugen var ekstra travl med en samlet vækst på over 20 procent.
Mindre pres på logistikken
Det er ikke kun Sackit, der kan nyde godt af, at salget er blevet spredt ud over flere dage.
- Der er mindre pres på alt lige fra logistikken, til teknikken på diverse hjemmesider, til betalingssystemer hos Nets. Den enkelte kunde har også mere tid til rent faktisk at lave sine indkøb, og på den måde bliver panikken mindre, siger Lars Funck, der er udviklingskonsulent og ekspert i e-handel hos UCN.
Hos Sackit oplevede de en stigning i online-omsætning på 300% i den forgange uge, og ifølge Kristoffer Glerup, er der en god grund til det.
- Vi er vokset rigtig meget på nettet, og jeg tror, det er fordi, at folk har vænnet sig til at handle på nettet under corona, siger han.
Ifølge Lars Funck er det en klar tendens, at mere og mere overgår til nettet. Han mener, at coronapandemien har fremskyndet processen, og at det giver flere muligheder.
- Det giver muligheder for at nå ud til mange mennesker, muligheder for at stille et stort sortiment til rådighed for folk, men samtidig giver det også folk mulighed for at sidde derhjemme i ro og mag og beslutte tingene, siger han.