Stolen sat for døren: Brancheforening har fået nok af rejseselskabet Detur
Karina Ritter og Steffen Højgaard kæmper for at de selv og andre kunder skal have de penge tilbage som rejseselskabet Detur skylder dem.
Det udskældte rejseselskab Detur får nu 14 dage til at tilbage betale alle de kunder, der har penge til gode i selskabet efter aflyste rejser. Ellers bliver de smidt ud af deres brancheforening.
Selvom det er en svær tid for rejsebranchen, så skal rejseselskaberne tilbagebetale de penge, de skylder kunderne for aflyste rejser på grund af covid-19. Det mener direktøren for brancheorganisationen Rejsearrangører i Danmark, Henrik Specht. Der er kunder der indtil videre har ventet op til 10 måneder på at få refunderet rejser fra rejseselskabet Detur, og det mener Henrik Specht er useriøst. Derfor har brancheorganisationen nu besluttet at give Detur et ultimatum. Selskabet skal betale alle de penge tilbage, som de skylder deres kunder inden 14 dage. Ellers bliver de smidt ud af foreningen.
- Vi er en seriøs forening for seriøse rejseselskaber. Vi kan ikke sidde det her overhørigt. Vi har bedt vores kunder om at være tålmodige i en svær situation, men der er altså grænser for hvor længe kunderne skal vente. Kunderne har ventet alt for længe, siger Henrik Specht.
Økonomisk krav vokser
Brancheorganisationen gik ind i sagen efter at TV2 Nord den 14. februar fortalte om Steffen Højgaard og Karina Ritter, der har 10.000 kroner til gode hos Detur, efter at deres rejse til Alanya fra Aalborg Lufthavn i maj 2020 blev aflyst af Detur. Parret havde på det tidspunkt samlet 196 familier, der til sammen har 2,1 millioner kroner til gode. Efter omtalen på TV2 Nord er der flere kunder der har meldt sig, så listen nu lyder på 240 familier, der har 2,7 millioner kroner til gode.
Rejsearrangører i Danmark håber på at deres ultimatum kan få Detur til tilbagebetale det de skylder.
- At være medlem hos os er jo et kvalitetsstempel, som man som rejseselskab gerne vil have. En enig bestyrelse vil gerne lægge pres på Detur på kundernes vegne, så de kan få deres penge tilbage. siger Henrik Specht.
Har ikke søgt alle hjælpepakkerne
Karina Ritter og Steffen Højgaard har klaget til Pakkerejse-Ankenævnet, og det er ifølge Forbrugerrådet Tænk den rigtige vej at gå. Pakkerejse-Ankenævnet oplyser, at de i 2020 har haft 622 klagesager, hvor de på et normalt år har omkring 200 sager. Hvis rejsekunderne vinder sagen i nævnet, er det ingen garanti for, at Detur betaler, men det vil betyde, at kunder gratis kan føre en civil retssag mod rejsebureauet. Pakkerejse-Ankenævnet bekræfter overfor TV2 Nord, at Detur ikke har søgt alle de hjælpepakker, som staten ellers har lavet til rejsebranchen.
Vi vil gerne spørge Detur, hvorfor de ikke har søgt hjælpepakkerne, og hvorfor de ikke tilbagebetaler kundernes penge. Rejseselskabet har meddelt, at de ikke ønsker at stille op til et interview, og de har udbedt spørgsmål på skrift. Det har vi sendt, og vi har fået følgende svar fra Detur:
"Regarding the information about any decision to exclude Detur from Rejsearrangører I Danmark, the management is not aware of any official announcement nor public statement from the said organization. (....)
Detur is aware that there are customers who still have not received refunds from tour operators for holidays that has been cancelled due to the on-going pandemic. In this, Detur is not an exception or the only one. At this point, close to 70 % of all cancelled trips has been managed with the customers of Detur and compensations has been settled. That there are still cases to be settled is an undesired and unfortunate position that Detur is not satisfied with. With a new management, these issues are being addressed and worked with to be resolved in an on-going processes. We are truly sorry and apologise to all that have been waiting for feedback and resolutions. We really don’t want our customers to suffer."
Rejseselskabet Detur sælger forsat rejser fra deres hjemmeside.