Kamp mod rejseselskab: Steffen og Karina håber at Detur går konkurs
Karina Ritter og Steffen Højgaard har 10.000 kroner til gode hos Rejseselskabet Detur. De skulle have rejst med dem til Alanya fra Aalborg Lufthavn. Nu samler de andre kunder i samme situation i forsøget på at lægge pres på selskabet.
Et ungt par fra Aalborg har 10.000 kroner til gode hos rejseselskabet Detur efter en corona-aflyst rejse. Nu har de så taget initiativ til at samle alle de kunder, der har penge til gode hos Detur, og dem er der mange af.
I maj 2020 skulle Karina Ritter og Steffen Højgaard have været på ferie til Alanya med rejseselskabet Detur fra Aalborg Lufthavn. Det var en rejse der i første omgang kostede 8000 kroner. Parret havde tidligere rejst med Detur og havde gode erfaringer med dem, så da Detur aflyste rejse på grund af Covid-19 tøvede parret ikke med at sige ja til at udskyde rejsen til august 2020. Heller ikke selvom det skulle koste dem 2000 kroner ekstra. Men allerede i juni aflyser Detur den udskudte tur, og parret beder derefter om at få deres penge refunderet.
- Lovgivningen siger jo at vi skal have vores penge inden 14 dage, men Detur sagde at der kunne gå op til 90 dage. Det syntes vi dengang var okay, for vi vidste jo godt, det nok var en svær situation for dem, siger Karina Ritter.
Detur lovede, at de ville få pengene senest i uge uge 42 i 2020. Det skete ikke. Ni måneder efter, at parret skulle have været afsted og utallige mail og opkald senere, har selskabet stadig ikke refunderet de 10.000 kroner, som parret har til gode.
- Jeg bliver frustreret, sur og irriteret. Jeg synes ikke, man kan være sådan med andre folks penge siger Karina Ritter.
Mange flere sure kunder
Parret har nu sat sig i spidsen for at samle alle de kunder, der har penge til gode hos Detur. Indtil videre er det blevet til 196 familier, der til sammen har 2,1 millioner kroner til gode hos selskabet.
- Vi håber jo på, at vi nemmere kan blive hørt og blive taget seriøst, når vi er mange. Når man ringer til Detur får man en sælger i røret, der ikke kan gøre noget, og når man skriver, får man et standard svar eller slet ikke noget svar, siger Steffen Højgaard.
Karina Ritter og Steffen Højgaard har klaget til Pakkerejse-Ankenævnet, og det er ifølge Forbrugerrådet Tænk den rigtige vej at gå. Pakkerejse-Ankenævnet oplyser, at de i 2020 har haft 622 klagesager, hvor de på et normalt år har omkring 200 sager. Hvis rejsekunderne vinder sagen i nævnet, er det ingen garanti for, at Detur betaler, men det vil betyde at kunder gratis kan føre en civil retssag mod rejsebureauet.
- Hvis de er kommet igennem Pakkerejse-Ankenævnet og domstolssystemet, så vil de kunne lave en fogedforretning og have kongens foged til at gøre udlæg i princippet, men det er en lang og træls vej, siger vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk, Vagn Jelsøe.
Burde begære sig konkurs
Hvis selskabet ikke har pengene til at betale kunderne tilbage, så burde de begære sig selv konkurs. Det er sådan en anstændig virksomhed opfører siger, mener Vagn Jelsøe.
- Det er jo en absurd sag og absurd situation, man står i som kunde. Vi har et system i Danmark, der bygger på, at virksomheder opfører sig, som de skal. Når der er nogen, der så ikke gør det, så fungerer tingene simpelthen ikke, siger Vagn Jelsøe.
På Deturs hjemmeside kan man se, at de er i gang med at sælge nye rejser til Tyrkiet til april også fra Aalborg Lufthavn. På mail sender selskabet tilbud og reklamer til de kunder, der endnu ikke har fået deres penge retur.
- Det er helt vildt provokerende, at få de her tilbud på mail fra dem, når de ikke betaler os det, de skylder. Det gør mig virkeligt rasende, siger Karina Ritter.
De mange kunder som Steffen Højgaard og Karina Ritter har samlet via Facebookgruppen ”Detur dårlige oplevelser” overvejer nu at gå sammen om at anlægge en civil sag mod Detur. Mest af alt håber de på, at selskabet går konkurs, for det betyder at kundernes får deres penge fra Rejsegarantifonden.
- Detur har jo nok store økonomiske problemer ligesom store dele af rejsebranchen har lige nu, så er I ikke også nødt til at være tålmodige?
- Jeg synes også vi har været tålmodige meget længe, men nu er vi snart oppe over 200 dage, så det er ret lang tid at skulle gå og vente, siger Steffen Højgaard.
Detur har ikke ønsket at stille op til interview, men har i stedet bedt om nogle skriftlige spørgsmål. TV2 Nord har fremsendt disse, men Detur er ikke vendt tilbage på vores henvendelse.