![](/img/asset/aW1hZ2VzLzIwMjUvMDIvMDYvMjAyMTA5MjgtMTM0MjAwLTUtMHgwbWEuanBn/20210928-134200-5-0x0ma.jpg?fm=jpg&w=3871&h=2327&s=2c749892fc9f7163627b224440a0fe68)
![](/img/asset/aW1hZ2VzLzIwMjUvMDIvMDYvMjAyMTA5MjgtMTM0MjAwLTUtMHgwbWEuanBn/20210928-134200-5-0x0ma.jpg?fm=jpg&w=3871&h=2327&s=2c749892fc9f7163627b224440a0fe68)
Nåede du ikke at se det, inden han tog pengene og løb? Så får du nu chancen
Foto: Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Efter et forlig og donation, kan Kunsten i Aalborg nu udstille det verdenskendte værk.
Det gik nok de færrestes næser forbi, da kunsteren Jens Haaning i september 2021 leverede sit værk til Kunsten i Aalborg.
Værket, der egentligt skulle have heddet ' Work it Out', var i udgangspunktet et værk, der skulle rette et kritisk fokus mod penges værdi, økonomisk overforbrug og social ulighed.
Men værket kom hurtigt til at handle om noget helt andet.
Værket bestod af to rammer, der skulle indeholde penge. Penge, som kunstneren havde lånt af museet. Men da Jens Haaning afleverede værket, var pengene væk. Der var i stedet kun vedlagt én seddel. Uden værdi.
- Kære Amalie. Jeg håber, I har modtaget mine værker. Jeg har valgt at lave et nyt værk, der tager udgangspunkt i jeres nye udstillingskoncept. Titlen er 'Take the Money and Run'. Kærlig hilsen Jens Haaning, lød beskeden.
Kan kun se en del af værket
Siden har der været både søgsmål rettet mod kunstner og kunstmuseum, men efter der er indgået et forlig, og Kunsten har modtaget en donation fra Det Obelske Familiefond, er museet nu klar til at udstille værket igen.
- Folk spørger ind til værket og vil gerne se det. Som del af forliget med Jens Haaning erhvervede vi værket til vores samling og kan nu vise det på museet samt låne det ud til andre museer. Vores fornemste opgave som museum er at formidle kunst og skabe nye oplevelser, samtaler og refleksioner, derfor udstiller vi nu værket, siger Lasse Andersson, der er direktør på Kunsten Museum of Modern Art Aalborg i en pressemeddelelse.
Værket skal udstilles sammen et af Jens Haanings andre værker, nemlig Turkish Jokes fra 1994, som Kunsten erhvervede i 2015.
- Når man står foran Take the 'Money and Run', er det kun en del af værket, man oplever. Værket udgøres ikke blot af de to rammer på væggen, men også af den handling, der resulterede i, at rammerne nu er tomme. Det er altså lige så meget det, der efterfølgende udspillede sig i form af samtalen over hele verden, retssagen og forliget, der har formet værket, som vi nu kan stå foran her på Kunsten, siger museumsdirektøren.