Nordjyske piloter i strejke: - Vores frihed er ikke beskyttet nok
Foto: North Flying
Flere af de 20 piloter i det aalborgbaserede selskab North Flying strejker på grund af "ringe arbejdsforhold", siger de.
Piloterne er dybt uenige med deres arbejdsgiver North Flying omkring en ny overenskomst.
For lav løn og for ringe arbejdsvilkår.
Sådan lyder det i dag fra en gruppe af piloter fra selskabet North Flying, der har base i Aalborg. De har derfor nedlagt arbejdet og nægter at flyve firmaets otte fly.
- Vores medlemmer har fået nok. De er trætte af, at de ikke kan forene deres privatliv med jobbet som pilot i Norh Flying. Selskabet ønsker at fjerne enhver form for beskyttelse af piloternes frihed. Derfor tager vi den her kamp. Det handler om at beskytte vores medlemmer, der fortjener meget bedre arbejdsvilkår, siger Kasper Svendsen, der er forbundssekretær i Flyvebranchens Personale Union (FPU).
Forbundet oplyser, at der er omkring 20 piloter ansat i North Flying - det er kun medlemmerne af FPU, der strejker.
Vores medlemmer ved, de skal være fleksible. Vi har nogle af Danmarks mest fleksible piloter
Kasper Svendsen, forbundssekretær, Flyvebranchens Personale Union (FPU)
Intet har ændret sig
Piloterne har gennem længere tid arbejdet på at lande en ny overenskomst med North Flying, efter den nuværende udløb i juli 2020.
Men forhandlingerne brød endegyldigt sammen mandag 14. august. Salgschef hos North Flying Jesper Kragelund bekræfter, at parterne er for langt fra hinanden.
- Vi blev mødt med lønkrav, som ikke muliggør en fremtidig forsvarlig økonomisk drift, siger han - og understreger, at han er ked af og uforstående over for, at det endte i strejke.
- Måden, vi har struktureret virksomheden på for piloter og vores øvrige medarbejdere, er jo, at vi lever af de ting, der ligger "skævt" i løbet af et døgn. Men intet har ændret sig i strukturen i forhold til, hvornår man arbejder og holder fri. Vi har ikke ændret på arbejdsforhold og fritid, siger Jesper Kraglund.
Dén udlægning er piloterne ikke enig i. Via deres fagforbund siger de:
- Vi har forsøgt at indgå en reel dialog om piloternes arbejdsvilkår, men selskabet har rystet på hovedet til enhver tilnærmelse fra vores side, siger forbundssekretær Kasper Svendsen.
Piloterne ønsker en lønstigning, der følger standarden i branchen og en højere beskyttelse af deres fritid.
- Vores medlemmer ved, de skal være fleksible. Vi har nogle af Danmarks mest fleksible piloter. Men vi vil beskytte piloternes frihed, når de ikke er på arbejde, for den mangler. Lige nu har de kun en lille beskyttelse, og den vil vi gerne forbedre, siger Kasper Svendsen.
Intet har ændret sig i strukturen i forhold til, hvornår man arbejder og holder fri
Jesper Kragelund, salgschef, North Flying
Klar med udstrakt hånd
Selv om parterne lige nu er langt fra hinanden, så håber de begge på at kunne finde frem til en fælles løsning.
- Det er sørgeligt for alle parter, at det er endt i strejke. Specielt i et lille, tæt selskab med 50 ansatte, der har eksisteret i 50 år, er det en sørgelig dag, siger salgschef hos North Flying, Jesper Kragelund.
Piloterne er også klar med en udstrakt hånd, lyder det via Flyvebranchens Personale Union (FPU).
- Vi har under hele forløbet forsøgt at møde selskabet og tage hensyn til dem og den måde, de opererer på. Vi føler, vi har forsøgt at række hånden ud, så lige så snart de vil indgå i en dialog igen, så står vi til rådighed. Vores telefoner er åbne, siger Kasper Svendsen.
På trods af strejken kan North Flying fortsat opretholde den daglige drift.
- Vi har stadig piloter, der flyver, så vi kører videre med normale "operationer", dog med reduceret kraft, siger salgschefen.
North Flying tilbyder udlejning af privatfly, ambulancefly og fragtflyvning.