Nordjysk kunstværk trak overskrifter verden over: Forsvundne penge skal snart afleveres
Foto: Morten Germund / Ritzau Scanpix
Kunstneren Jens Haaning har til på søndag til at aflevere 534.000 kroner til museet Kunsten i Aalborg. Han ses her i et af sine tidligere værker.
Søndag er dagen, hvor det vil vise sig, om kunstneren Jens Haaning i virkeligheden er en tyv gemt i en kunstners klæder. Det er nemlig dagen, hvor han har aftalt med museet, at han skal aflevere de lånte 534.000 kroner.
Kunstværket 'Take the money and run' trak nationale og internationale overskrifter, da kunstneren Jens Haaning lånte 534.000 kr. af museet Kunsten i Aalborg. På søndag er dagen, hvor han skal aflevere pengene tilbage.
To billedrammer uden penge
I stedet for to billedrammer fyldt med pengesedler, er billederammerne, som fortsat hænger på museet Kunsten i Aalborg, tomme.
Aftalen var, at to billedrammer skulle være fyldt med fysiske pengesedler, der skulle være med til at symbolisere en dansk og østrigsk årsindkomst. I stedet overraskede kunstneren museet med to tomme rammer med navnet 'Take the money and run' - Tag pengene og løb.
Titlen illustrerer ret godt, hvad der er sket, for løbet med pengene er han, og om museet får pengene tilbage, vil vise sig på søndag.
Hvorfor værket er blevet hængt til udstilling på kunstmuseet i Aalborg, har direktør for Kunsten Lasse Andersson en klar holdning til.
Han har tidligere udtalt til TV2 Nord, at den tomme ramme ér et værk, og at selvom Jens Haaning ikke har givet dem det værk, de regnede med, så er det stadig et interessant værk.
TV2 Nord har prøvet at få en udtalelse fra Jens Haaning, men han vil på nuværende tidspunkt ikke kommentere yderligere på sagen.
En plads i danmarkshistorien
Kunstkritikeren og Berlingskes kunstredaktør Birgitte Ellemann Höegh mener, at kunstnerens værk sagtens kan komme til at blive husket længe og dermed også få en værdig plads i den danske kunsthistorie. Hun mener desuden også, at der er mulighed for, at kunstværket kan komme til at få en større værdi, end de "stjålne" penge har.
- Det er jo lykkedes for Haaning at skabe debat. Han har fået en kæmpe stor bevågenhed, der er af meget større betydning, end hvis han bare havde gengivet det værk, de aftalte. Det har tilvejebragt en helt særlig begivenhed, som har rakt langt ud over det konkrete værk og selve udstillingen. PR-værdien er måske meget mere end de 550.000 kroner værd for begge parter, siger hun.
Hun oplever, at værket fortsat er i udvikling. Om udviklingen fortsætter afgøres af, hvad der sker på søndag.
- Haaning kan vælge at arbejde videre på sit konceptuelle værk ved ikke at aflevere pengene, i så fald politianmelder museet ham jo højst sandsynligt, og sagen og kunsten vil derfor stadig have liv. Afleverer han pengene tilbage helt konkret, bliver der sat et slags punktum for kunstværket, siger Birgitte Ellemann Höegh.
En del af værket
Kunstneren Jens Haaning har før udtalt til DR, at han ikke har til henseende at aflevere pengene tilbage igen, og at kontraktbruddet, som han kalder det og ikke tyveri, er en del af kunstværket.
Det skal nemlig ifølge ham selv forestille at være en protest imod de aflønningsforhold som museet tilbød.
Ikke et mediestunt
Det har før været på tale, om museet har indgået en aftale med kunstneren, og alt det her bare er et show for at få mere medieomtale. Det har Lasse Andersson tidligere afvist over for TV2. Han siger:
- Det gør vi på ingen måde. Det er magtpåliggende for mig at gøre det tydeligt. Som museum skaber vi rum for kunstnere. Det er deres valg, hvis de skaber et stykke fiktion af virkeligheden, siger Lasse Andersson.
Tyv eller kunstner?
Om Jens Haaning er en sand kunstner, som har benyttet sig af kreativiteten til at skabe et historiske kunstværk, er der delte holdninger til, men for kunstkritikeren Birgitte Ellemann Höegh, er Jens Haanings titel som kunstner fuldt berettiget.
- Jens Haaning er en allerede en eksisterende og anerkendt kunstner, og det er jo på den baggrund, at Kunsten i Aalborg har inviteret ham ind. Så at han videreudvikler sit værk, devaluerer ham ikke som kunstner i mine øjne. Desuden valgte Kunsten i Aalborg at hænge hans ”dematerialiserede” værk op i deres udstilling, og det indikerer, at også de fortsat opfatter Hanning som en betydelig kunstner, og at hans værk har en vis kvalitet, siger hun.
Hvad konsekvenserne for kunstneren helt konkret er, hvis han vælger ikke at aflevere pengene tilbage, står på nuværende tidspunkt uklart.
Direktøren for Kunsten, Lasse Andersson, har dog før udtalt til TV 2, at museet bliver nødt til at tage sagen videre, hvis de ikke får pengene igen.
- Jeg tøvede til at starte med. Vi har jo en kontrakt med Jens, og jeg vil ikke eskalere situationen yderligere. Men hvis ikke vi får pengene tilbage, når kontrakten foreskriver det, så bliver vi nødt til at tage nogle foranstaltninger. Det er jo vores penge, siger han til TV 2.