Flere tusinde handlede på Black Friday - men en ting var anderledes i år
Foto: Lars Lyngdahl
Flere butikker begynder at strække Black Friday til flere dage eller endda uger, og det påvirker antallet af kunder på selve Black Friday.
Forbrugsfesten plejer at være på sit højeste, når danskerne svinger dankortet på det amerikanske fænomen kaldet Black Friday.
Det er dagen, hvor mange fysiske såvel som onlinebutikker kaster om sig med tilbud, der kan være for gode at sige nej til.
Og i Aalborg Storcenter og Friis Aalborg har man igen i år mærket nordjydernes interesse i tilbudene. Dog ikke i så stor stil på selve Black Friday.
- Black Friday bliver jo strukket mere og mere ud. Nu er der mange butikker, som kører tilbud hele ugen eller endda hele måneden. Derfor er vi faktisk lidt under, når det kommer til antal kunder, hvis vi kigger på Black Friday. Men samlet set over hele november er vi lidt over, fortæller Niels Adolfsen, der er centerdirektør for Aalborg Storcenter og Friis.
Samme problem går igen
I forbindelse med året Black Friday har der til direktørens store glæde ikke været en masse problemer. Dog er der et problem, som årligt går igen.
- Der har været de almindelige problemer, hvis man kan sige det, griner han og fortsætter.
- Det er klart, at når der kommer så mange mennesker, så er vi presset på p-pladser. Der har jo været over 30.000 i Storcentret og 20.000 i Friis, konstaterer han.
Der kan nok godt være noget utryghed ved nethandel, fordi svindlerne er blevet så dygtige.
Niels Adolfsen, centerdirektør, Aalborg Storcenter & Friis
Tryghed og gode oplevelser får folk i butikkerne
Der har i mange år været snak om, at flere danskere køber deres gaver og tilbud via nethandel fremfor i de fysiske butikker. Det er dog ikke noget, som Niels Adolfsen har lagt mærke til.
- Sådan som jeg ser på det, så handler det om, at vi har de rigtige butikker og giver kunderne de gode oplevelser, så skal de nok komme, og så kan vi sagtens konkurrere mod nethandlen, påpeger han.
Tror du, svindel på nettet spiller ind i, at i oplever samme success i jeres fysiske butikker?
- Jeg kunne godt forestille mig, at det spiller ind. Der kan nok godt være noget utryghed ved nethandel, fordi svindlerne er blevet så dygtige. Samtidig kan vi godt lide at røre ved tingene og se dem, inden vi køber det, og så tror jeg mange bedre kan lide at bytte tingene i butikkerne, forklarer direktøren.
Er det en bestem aldersgruppe, der besøger jer fremfor nethandel?
- Der er ingen forskel i alder, og jeg vil sige, at vi har et repræsentativt udvalg, som besøger os.
Kommet for at blive
Og det kan centerdirektøren også godt nikke genkende til.
- Set ovenfra kan man godt sige, det er et skørt tidspunkt at holde udsalg på, men det er ikke noget, vi kan gøre noget ved, nu er det kommet, og så må vi få det bedste ud af det, konstaterer Niels Adolfsen.