Skoleundervisning på Aalborg Stadion: - Fedt at prøve noget nyt
Foto: Niels Yuri Iltchenko Rasmussen / TV2 Nord
Eleverne fra 9.A på Vesterkærets Skole fik sig en noget anderledes skoledag. Torsdagens undervisning foregik nemlig på Aalborg Stadion.
Fodboldstadioner bruges hovedsageligt til fodboldrelaterede arrangementer, om det så enten er kampe eller sæsonkort-arrangementer. Men nu kan de måske også bruges til undervisning af skoleelever.
Torsdag fik eleverne i 9.A på Vesterkærets Skole nemlig muligheden for at bruge en hel skoledag på Aalborg Stadion, hvor stadionets faciliteter skulle bruges. Her var demokrati og stereotyper på programmet.
- Det at vi er i de her fantastiske faciliteter gør, at eleverne kommer ud af klaselokalet, og få en anden oplevelse af tingene og huske tilbage på det som en oplevelse, lyder det fra Steen Ammundsen.
Sammen med sin bror Ulrich har de skabt projektet "Klasseholdet". De har draget inspiration fra et lignende projekt i Tyskland, som har eksisteret siden 2009.
Projektet på Aalborg Stadion er det første af sin slag i Danmark.
- Det er ikke nogen hemmelighed at fodbold er en fascinations kraft, ikke kun i Tyskland og Danmark, men over hele verden. Derfor bruger vi stadionfaciliteterne til at inspirere og give ny viden om de her temaer vi taler om i dag, fortæller Ulrich Ammundsen.
I Tyskland har 100.000 elever været på stadion til andet end fodbold, og storklubber som Borussia Dortmund og Bayern München har deltaget i projektet.
Det er i samarbejde med AaB og Børn og Unge Aalborg, at projektet har set dagens lys. Målet og håbet med projektet er, at kunne udbrede det til flere skoler landet over.
Stereotypøvelser på Vesttribunen
Elever fra Vesterskærets Skole brugte det meste af dagen i Vinloungen på Aalborg Stadion, men undervejs var der øvelser rundt omkring på stadion.
Blandt andet fandt en øvelse omkring stereotyper sted på Vesttribunens trappetrin. Her fik eleverne en rolle, som de skulle sætte sig ind i, og derefter tage et trin op eller blive stående, afhængigt af, om udsagnet passede til rollen eller ej.
Med andre ord, elevernes opfattelse af deres rolle var afgørende for øvelsen. En øvelse, som faldt i god jord hos eleverne.
- Det var ret sjovt der var de forskellige trin vi kunne gå op på, for at vise hvor meget man kunne i hverdagen, lyder det fra Philip Bechgaard, der går i 9.A på Vesterkærets Skole, og han bliver bakket op af sine klassekammerater.
- Det var sjovt at leve sig ind i rollen, som en man ikke er normalt, og tænke over hvad jeg synes er rigtigt, fortæller William Stubben.
- Jeg har fået et andet synspunkt. Bare fordi vi alle er lige, så er der nogle der har flere ting som de kan, forklarer Malucca Overgaard.
Som noget af det sidste, kom AaB-spillerne Amar Diagne og Sebastian Otoa et smut forbi, hvor eleverne fik mulighed for at stille spørgsmål til de to spillere.
- At kunne dele ud af mine erfaringer, både indenfor, men også udenfor fodbolden, det er ret fedt, siger Sebastian Otoa.
Eleverne fik også lov til at opleve, hvordan det er at marchere ind på banen til kampstart. Ledsaget med melodien fra Labans hit "Hvor skal vi sove i nat", blev eleverne ført ind side om side, med Sebastian Otoa og Amar Diagne som 'anførere'.