Danske jetfly fylder 70 år: - Det var en ganske dejlig flyver
Foto: Emil Nordkvist Johansson
Oluf Eriksen er pensioneret major og har brugt mange timer i luften.
I oktober er det 70 år siden, de første jetfly blev indfaset i det danske flyvevåben. Overgangen fra propelfly til jetfly var en omvæltning, lyder det fra en af jetflyenes tidligere piloter.
Det er i år 70 år siden, at det danske forsvar fik jetfly. Det såkaldte Meteor MK 4 blev indfaset i Danmark fra den 7. oktober 1949.
Det britiskproducerede fly var det eneste jetfly, de allierede brugte i kamp under Anden Verdenskrig. I Danmark blev det dog ikke brugt i kamp. Dets primære opgave var at afvise fjenden, når de kom ind i dansk luftrum.
Det var lidt af en omvæltning. Propelmotoren bed med det samme, mens jetten tog noget tid. Så det skulle man lige vænne sig til. Men de havde jo en højere hastighed og en højere stigeevne. Det var to af de væsentlige forskelle.
Oluf Eriksen, pensioneret major.
Oluf Eriksen er pensioneret major, og han var blandt de første piloter til at flyve Meteor MK 4 i Danmark.
I dag var han på besøg på Forsvars- og Garnisonsmuseet i Aalborg, for at hilse på sin gamle følgesvend.
- Det var en ganske dejlig flyver. Den var jo ikke specielt hurtig, men stadig et ret renommeret luftfartøj, siger Oluf Eriksen.
Før Meteorflyene kom til Danmark, var der kun propelfly i det danske flyvevåben.
- Det var lidt af en omvæltning. Propelmotoren bed med det samme, mens jetten tog noget tid. Så det skulle man lige vænne sig til. Men de havde jo en højere hastighed og en højere stigeevne. Det var to af de væsentlige forskelle, fortæller Oluf Eriksen.
I første omgang blev der indkøbt 20 Meteor MK 4. Siden kom der 20 af typen MK 8 og 20 MK 11.
Den sidste flyvning med Meteorflyet blev foretaget i 1962. Det var et Meteor MK 11 med Oluf Eriksen i cockpittet. En kort tur fra Karup til Aalborg.
- Det var jo en ære. Og så tænker man jo på alle dem, der også har fløjet den gennem årene. Der var mange gode stunder i den. Ikke mindst fordi, der, i modsætning til de andre modeller, som var ensædet, var plads til en navigatør, så man havde en at snakke med.
I dag kan man blandt andet opleve Meteor MK 11 udstillet på Forsvars- og Garnisonsmuseet i Aalborg.