Bus-kaos: Svigtede elever falder ikke for NTs kvaje-boller
Kirstine Paulsen er 1.g-elev på Hasseris Gymnasium. Flere gange har hun kommet for sent, fordi bussen ganske enkelt ikke er kommmet.
NT's kvaje boller er ikke et plaster på såret, lyder det fra 1.g-elev Kirstine Paulsen.
Mere end to måneder efter skolestart er det fortsat et spil i lotteriet for Kirstine Paulsen og andre studerende i NT-land, om der kommer en bus om morgenen, eller om de endnu engang kommer for sent og bliver noteret for fravær.
NT har sat en charmeoffensiv ind med at uddele 17.000 chokoladeboller for at sige undskyld for de kaotiske tilstande. Kirstine Paulsen vil hellere have busser, man kan regne med.
Tirsdag morgen var den gal endnu engang på rute 5, som Kirstine Paulsen tager fra området ved Aalborg Universitet til Hasseris Gymnasium, hvor hun går i 1. g. Afgangen kl. 7.37 kom aldrig.
Af rejseplans-appen fremgik det blot, at afgangen var ”udgået”.
- Det er ikke noget nyt, at 5’eren ikke kommer til tiden eller slet ikke kommer, så når jeg står og venter på bussen, forbereder jeg mig altid på, hvad jeg skal gøre, hvis bussen ikke kommer, fortæller Kirstine Paulsen.
Tirsdag morgen måtte hun for gud-ved-hvilken-gang siden skolestarten i august skaffe en nødløsning i sidste øjeblik i form af et lift i bil, så hun denne dag lige akkurat nåede frem til gymnasiet i tide.
Der blev hun så modtaget af en medarbejder fra NT, som stod og delte chokoladeboller ud på Hasseris Gymnasium.
På grund af generne og ulejligheden har NT besluttet at dele 17.000 chokoladeboller ud i Aalborg-området sammen med noget, der minder om en undskyldning, hvor der står:
”Vi ved det godt. Vi knokler hver dag for at løse de udfordringer, som du kan møde i bussen lige nu. Vi lover, at det bliver godt igen”.
Kirstine Paulsen tog imod den brune pose med en undskyldning i.
Hellere busser end boller
- Men jeg tænkte helt ærligt, at jeg vil hellere vil have, at de bruger deres penge på at løse problemet eller få ansat nogle nye chauffører, i stedet for at købe chokoladeboller, siger Kirstine Paulsen, som ikke lige uden videre tilgiver NT for måneders bøvl. Hver måned betaler hun 395 kroner for et Ungdomskort, og også i forhold til det, frustrerer det hende, at hun betaler for noget, som hun ikke får.
- Jeg tilgiver dem, når de får fikset de busser. Når busserne kommer til tiden hver dag, og jeg ikke længere skal komme for sent, fordi NT ikke kan få kørt de busser, så er de tilgivet, siger Kirstine Paulsen.
Forfærdelig start på gymnasiet
Hun opfatter sig selv som en pligtopfyldende pige, og i forhold til det har det været en forfærdelig start på Hasseris Gymnasium gang på gang at komme for sent og se, at fraværsstatistikken bare stiger og stiger.
Det er meget langt fra det førstehåndsindtryk, hun har ønsket at give kammerater og lærere på Hasseris Gymnasium, at hun kommer for sent på grund af NTs bus-bøvl.
- Nogle gange har jeg næsten plaget min lærer om at fjerne mit fravær, fordi årsagen er, at busserne igen er forsinkede eller helt aflyst. Jeg synes, det er frusterende, men også pinligt, at jeg skal bede mine klassekammerater om at sige til lærerne, at min bus igen er forsinket eller aflyst, og at jeg dermed kommer for sent, siger Kirstine Paulsen.
- Det går selvfølgelig også ud over undervisningen. Jeg går glip af noget fagligt, som jeg er der for at lære.
Hun understreger, at hun nogle dage HAR forsøgt at møde før op ved stoppestedet i håb om, at en tidligere bus kommer til tiden, men det har de fleste gange ikke ændret noget som helst.
- Det er til grin
Mere end to måneder efter studiestarten, er hun træt af, at NT ikke har formået at få styr på busserne.
- Jeg synes, det er til grin. Jeg bliver dybt frustreret når bussen ikke kommer, for jeg har ikke andre muligheder. Nogle dage skal jeg vente op til 40 minutter, før der kommer en 5’er, og det har været helt vilkårligt, hvornår der kommer en, og hvornår der ikke gør, siger Kirstine Paulsen.