Bøder for tocifret millionbeløb: Halvdelen af nordjyderne betaler ikke
Den 1. oktober 2023 blev der indført nye regler for kørsel med dieselbiler i landets fem miljøzoner i henholdsvis København, Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg.
De nye regler betyder, at det koster en bøde på mellem 1500 og 12.500 kroner, hvis man kører ind i miljøzonerne i et dieselkøretøj uden partikelfilter. Efter ét år har det resulteret i, at der er udstedt knap 20.000 bøder.
Det er dog langt fra alle, der betaler bøden. Faktisk vælger halvdelen af bilisterne i Aalborg at lade være med at betale bøden.
Det viser en ny oversigt, som Miljøstyrelsen har udleveret til Autoparts24.
Manglende betaling af bøder i miljøzoner
København/Frederiksberg 64 procent (6.565 bøder)
Odense 60 procent (1.666 bøder)
Aarhus 55 (2.442 bøder)
Aalborg 50 procent (1.263 bøder)
Så mange betaler ikke bøden
Af de 20.000 udstedte bøder på landsplan, er knap 12.000 af dem ikke blevet betalt til Miljøstyrelsen. Et beløb der svarer til lige knap 19 millioner kroner.
I Aalborg er det 1263 bøder, som ikke er betalt, hvilket svarer til hele 50 procent.
Når bøderne ikke bliver betalt, bliver de overdraget til politiet, der får til opgave at efterforske og inddrive pengene.
Men det er et unødvendigt spild af ressourcer, når så mange miljøzone-bøder ender på politiets bord, lyder det fra Troels Meier, der er direktør i Autoparts24.
- En lille del af bøderne, er ikke blevet betalt inden fristen på 60 dage, og så kan der være tilfælde, hvor en bøde er udsendt uberettiget, og man derfor ikke vil betale den, men når antallet af ubetalte bøder er på så højt et niveau, er det et tegn på, at mange simpelthen ignorerer deres bøder, og koster samfundet yderligere ressourcer, siger han