Betal eller flyt: Niels Jørgen må betale 8000 kroner for køre i sin dieselbil i Aalborg
Fra 1. oktober er det ikke længere lovligt at køre ind i Aalborgs midtby i en gammel dielsebil, hvis bilen ikke har et partikelfilter. Det giver travlhed på bilværkstederne.
Tekniker Kennet Jakobsen har nok at se til på bilværkstedet Ketler Aalborg.
- På den her bil er det ret nemt at montere filteret. På andre er det noget mere kompliceret, forklarer Kennet Jakobsen.
Fra 1. oktober må man ikke længere køre ind i Aalborgs Midtby i en dieselbil uden partikelfilter. Mange bilister skal derfor have et eftermonteret. De nye miljøzonekrav for dieseldrevne personbiler skal være med til at sikre renere luft i de større byer.
- Vi har rigtig travlt lige nu. Der er rigtig mange, der ringer og spørger om priser. Det er ikke sådan, at vi får alle hjem, for mange skal lige overveje det en ekstra gang, inden de vælger at bruge 8.000 kroner eller 12.000 kroner på er partikelfilter, pointerer Sebastian Thompson, der er værkstedchef hos Ketner Aalborg.
Krydstogt skibe forurener mere
Det er Niels Jørgen Jakobsens' 16 år gamle Volkswagen Jetta, som værkstedet arbejder på, og han synes partikelfilterkravet er fjollet.
- Jeg har svært ved at tage det alvorligt, siger irriterede bilist.
Niels Jørgen Jakobsen bor i Aalborgs Midtby, og er derfor nødt til at eftermonteret et partikelfilter, hvis han vil blive ved med at køre i bilen. Det koster ham 8000 kroner.
- Jeg har jo sådan set fået at vide, at jeg kan betale for det filter, eller også må jeg flytte ud af byen. Vi har krydstogtsskibe, der anløber havnen i Aalborg. Et middelstort krydstogtskib forurener 5000 gange mere end min bil, konstaterer Niels Jørgen Jakobsen.
Se hele indslsaget herunder:
Filter eller skrot?
Siden 2011 har der været krav om partikelfilter på nye dieselbiler. Myndighederne har sendt breve ud til de 77.000 ejere af ældre dieselpersonbiler, der ikke har et filter. Det koster fremover en bøde på 1500 kroner at køre ulovligt ind i miljøzonen.
Ifølge Sebastian Thompson vælger flere at skrotte deres gamle biler i stedet for at få eftermonteret et filter.
- Det er ikke altid, de her gamle biler er så dyre, så de skal overveje et ekstra gang, om det kan svare sig at få monteret det her partikelfilter, siger værkstedchefen.
Værksted i miljøzone
Ketler Aalborg når ikke at montere filtre på alle kundernes biler, inden de nye regler træder i kraft. På grund af den store efterspørgsel er der ventetid på levering af flere filtermodeller. De kunder, der får monteret filteret efter 1. oktober, får en udfordring, for værkstedet ligger inden i miljøzonen.
- Det er lidt noget rod. Så skal man jo have sin bil op på et fejeblad og have transporteret den herind for den må ikke selv køre herind. Hvis nummerpladen bliver fotograferet på vej herind, så får man jo en bøde, siger Kennet Jakobsen.
Får en dieselbil et partikelfilter monteret, vil man årligt spare 1.000 kr. i partikeludledningsafgift. Man kan søge om tilskud til eftermontering af et partikelfilter, hvis ens skattepligtige indkomst er under 300.000 kr. om året.
Kravet om partikelfilter gælder allerede for lastbiler og varebiler. Der er også miljøzoner i København, Frederiksberg, Odense og Aarhus.