Aalborg-virksomhed skal forvandle ammoniak til brændstof
Foto: Henning Bagger / Scanpix Denmark
En kamp om at blive de første til at udvikle teknologier, der gør det muligt at bruge ammoniak som brændsel i søfart, er i gang. En nordjysk virksomhed glæder sig derfor over at være Danmarks første til at måtte teste det.
Aalborg-virksomheden Alfa Laval er som den første virksomhed i Danmark blevet godkendt til at teste, om det basiske stof ammoniak kan bruges som en grønnere og mere miljøvenlig form for brændstof til skibe.
Ammoniak ligesom metanol ses som at være en af de bedste drivmidler i søfarten i fremtiden, og der er efterspørgsel fra blandt andet Mærsk.
Alligevel er teknologien ikke så langt fremme endnu.
- Med vores testsetup godkendt til test med ammoniak kan vi nu blive blandt de absolut første ude af starthullerne i kapløbet om at udvikle teknologier til implementeringen af ammoniak i søfarten.
- Vi ønsker at understøtte vores kunders grønne omstilling, uanset hvilken af fremtidens brændstoffer, de vælger at bruge, og derfor er vi meget glade for, at vi nu – sammen med nogle af branchens førende aktører – får muligheden for at blive meget klogere på ammoniaks potentiale, siger Lars Skytte Jørgensen, der er Vice President for Technology Development i Alfa Laval.
Udleder ikke CO2
Alfa Laval er førende inden for miljø- og forbrændingsteknologi, og testcentret i Aalborg er veludrustet til at arbejde med forskellige kemikalier. Men da ammoniak som brændstof er en ny opfindelse, har virksomheden sammen med Søfartsstyrelsen måttet etablere nogle ekstra sikkerhedsforanstaltninger i testcentret.
Derfor går virksomheden nu i gang med at udvide faciliteterne. Blandt andet skal en dobbeltvægget ammoniaktank op, og der skal dobbeltvæggede rørføringer til og fra tanken. Heldigvis opvejer de mange fordele det ekstra arbejde.
- Anvendelsen af ammoniak rummer blandt andet de fordele, at ammoniak kan produceres i stor skala ved at bruge genanvendelig elektricitet og uden at tilføre CO2. Produktion af ammoniak kræver derfor ikke CO2-fangst for at være bæredygtigt, og en forbrænding med ammoniak vil ikke udlede CO2, siger Lars Skytte Jørgensen.