Ny tjener er rykket ind i feriecenter - kan hente otte tallerkner ad gangen
Tjeneren 'Bella' er hurtigt blevet en populær kollega.
Efterårsferie er lig med travlhed i feriecentret Landal, der ligger ved Rønbjerg syd for Løgstør. Derfor er der i år hentet forstærkning ind, så feriegæsterne kan blive betjent i restauranten.
Den nye medarbejder hedder Bellabot, og som navnet måske antyder, så er der ikke tale om en tjener af kød og blod.
Landal har nemlig indsat robotter i kædens tre feriecentre.
- Det er for at hjælpe tjenerne. 'Bella' tager otte tallerkner ad gangen, og det ville tage mig tre til fire omgange at rende ud til et bord med dem. Derudover sparer det mig en række løft, så det er en kæmpe hjælp for tjenerne, siger Kim Øland, som er restaurantchef ved Landal Feriecenter Rønbjerg.
Løser personaleudfordring
Det har i flere år været svært for Landal at skaffe personale nok i højsæsonen, og derfor prøver de nu med robotter i stedet.
- Robotterne skal ikke ses som direkte erstatning for vores dygtige personale i brasserierne, men de er til stor hjælp i de travle perioder, hvor vi gerne vil have tid til at give en personlig og nærværende betjening. Her hjælper robotterne med det hårde arbejde, så vi har mere tid til gæsterne, fortæller Operations Manager hos Landal, Carsten Jellesen.
Landal har i alt fem robotter i drift i de tre ferieparker Landal Søhøjlandet, Landal Rønbjerg og Landal Seawest.
- Med en sommer, der har været mere travl end nogensinde før og udfordringer med at rekruttere nok personale, er det genialt at kunne indføre et alternativt koncept, der er med til at løse udfordringen. Og at det samtidig skaber minder og underholdning for vores gæster er meget positivt. Det beviser, at vi godt kan styrke vores tilbud og services ved at tænke lidt ud af boksen, siger Kent Lodberg, der er Regional Marketing & Sales Manager.