Fra shitstorm til lovestorm: Tøjmærke møder stor opbakning
Foto: Sine Bach Jakobsen, TV MIDTVEST
Tøjmærket ELSK kom i en shitstorm for en donation, nu bugner indbakken med pæne ord.
Ugen startede med kommentarer som disse:
"FØJ FOR SATAN! Godt jeg ikke ejer tøj fra jer!"
"Hold da op går i ind for udsultning af dyr."
Men nu er tonen en helt anden:
"I er for fede!"
"Tak for at I bliver ved med at være jer selv!"
Det har været nogle hektiske dage for Thy-baserede tøjmærke ELSK, der begyndte ugen med en shitstorm, men som nu møder stor opbakning og kærlighed fra kunderne.
- De fleste kan godt forstå det, når man får lov til at forklare sig, fortæller indehaver af ELSK Lars Riis, der tirsdag var i studiet hos TV MIDTVEST, for at fortælle om tankerne bag donationen til Den Danske Naturfond.
Den Danske Naturfond giver blandt andre projekter penge til Molslaboratoriet og rewilding i Mols Bjerge, hvor heste og kvæg lever så vildt som muligt udenfor hele året – et projekt, der har været meget debat om, siden det gik i gang i 2016.
Der er stadig modstandere af Naturfonden, der skriver, men de kommer rent faktisk med nogle argumenter, der skaber en god debat
Lars Riis, indehaver, Elsk
Den debat ramte så ELSK, men nu er er det andre vinde, der blæser.
- Det er ikke gået ud over salget, nærmere tværtimod. Vi har folk, der ikke har bestilt før, der lægger ordre og skriver til os, at de synes, vi er fede og generelt positive ting, og det er selvfølgelig noget, der varmer, fortæller Lars Riis.
Om ELSK
ELSK er forankret i en drøm om at gå egne veje og vise, at der i modebranchen ikke bare er plads til, men rent faktisk er behov for et brand, som tør at gå forrest. Et brand hvor nærvær, bæredygtighed, substans og kvalitet er i fokus.
ELSK vil inspirere både forbrugere og andre brands til at gå efter kvalitet og bæredygtighed og efter den gode historie. Virksomheden kæmper ikke på pris, betingelser og masseproduktion.
Virksomheden forsøger at lave tøj, som belaster miljøet så lidt som muligt, og ELSK donerer en procent af virksomhedens omsætning til miljøbeskyttelse.
Tøjfirmaet er medlem af 1% For The Planet, hvilket betyder, at de giver minimum 1% af deres omsætning til miljøbeskyttelse.
Kilde: ELSK
Fra modstander til mulig samarbejdspartner
- "Tak for at støtte naturen ved at donere penge, og at I ikke er bange for at stå ved jeres principper", den besked er lige tikket ind, mens vi snakker, fortæller Lars Riis.
Selvom det vælter ind med pæne ord, så er kritikken ikke udeblevet. Men der er noget ganske væsentligt, der har ændret sig.
Hvor det før foregik med meget direkte kritik og voldsom retorik, så er mere saglige argumenter også dukket op i indbakken.
- Der er stadig modstandere af Naturfonden, der skriver, men de kommer rent faktisk med nogle argumenter, der skaber en god debat, fortæller Lars Riis.
Men måske skaber det også mere end det. En korrespondance med en modstander, har nemlig taget en lidt uventet drejning.
- Hun har været godt til at forklare, hvorfor hun er imod, og hvordan hun synes, man i stedet kan hjælpe naturen. Og så foreslog hun, at vi måske skulle lave noget sammen, hun er nemlig grafiker og illustrator. Det er fedt, fortæller Lars Riis.
Står fast
Shitstormen, der nu altså har lagt sig, har givet stof til eftertanke hos ELSK.
Men selvom der er mange gode modargumenter, så mener de stadig, det er det rigtige for dem, at donere penge til Den Danske Naturfond.
Både nu og i fremtiden.
- Mange spørger, om vi bliver ved, er i ikke bange? Nej vi bliver ved, for vi synes, det er det rigtige, fortæller Lars Riis.
ELSK er medlem af ”1% For The Planet”, hvor virksomheden hvert år donerer en procent af sin omsætning til miljøbeskyttelse.
De har flere gange doneret 100.000 kroner til Den Danske Naturfond.