Bent vil have gratis kørsel over Storebæltsbroen – nu diskuteres forslaget i Folketinget
Foto: Sine Bach Jakobsen / TV MIDTVEST
Forslagsstilleren fulgte slagets gang hjemme fra adressen i Thy.
Bent Thodsens borgerforslag om at køre en tur over Storebæltsbroen gratis er fredag blevet taget op i Folketinget. Et enkelt parti bakker thyboen op.
Skal det være gratis at køre over Storebæltsbroen?
Ifølge Bent Thodsen så er svaret et klart ”ja”, men i sidste ende er det folketingets partier, der bestemmer - en diskussion, der torsdag blev taget hul på.
I Folketingssalen blev campingpladsejerens borgerforslag nemlig førstegangsbehandlet, efter det på en måned rundede 50.000 underskrifter og dermed minimumsgrænsen.
- Det er da meget sjovt. Det er demokrati i hvert fald, lyder det fra Bent Thodsen.
Fakta om Storebæltsbroen
Det kostede 21,4 milliarder kroner for hele Storebæltsprojektet i 1988-priser.
I 2021 kørte 12.436.060 køretøjer over broen.
Det koster 250 kroner for en almindelig personbil at køre over broen.
Broen er den eneste i Danmark, hvor man skal betale en afgift for at køre over den.
Jernbanen over broen åbnede i juni 1997, mens biler fik lov at køre over et år senere i juni 1998.
Kilde: Storebælt.dk
Og selvom han på forhånd godt vidste, at kampen for et ”ja” ville lægge fjernt, så tog politikerne godt imod forslaget.
- Jeg støtter i princippet intentionen om, at det bør være gratis at passere Storebælt, lød det fra den socialdemokratiske transportminister, Trine Bramsen.
Også Venstres transportordfører startede med rosende ord.
- Det er rigtig sympatisk. Man kan faktisk sige, at det er et godt forslag…, sagde Kristian Pihl Lorentzen, hvorefter han færdiggjorde sætningen:
-… men problemet er, at forslaget ikke kan gennemføres.
Ét parti stemmer for
Inden den politiske diskussion gik i gang, var Bent Thodsens forventninger til politikernes opbakning minimal.
- Politikerne vil ikke opgive sådan en let og nem pengekasse og begynde at opføre sig ordentligt. De er dårligt opdraget, og det bliver de ved med.
Og det skulle vise sig, at hans fornemmelse var god nok.
- Det vil koste staten 19 milliarder kroner her og nu samt forøge statens årlige udgifter med i underkanten af en milliard kroner, hvis brugerbetalingen afskaffes, lagde transportminister Trine Bramsen ud.
En fjernelse af broafgiften vil binde vores land bedre sammen og fremme mobiliteten for borgere og virksomheder. Det er sund fornuft.
Mette Thiesen, transportordfører, Nye Borgerlige
Også Kristian Pihl Lorentzen holdt fast i de økonomiske udfordringer.
- Hvis man forestillede sig, at vi gjorde det gratis at køre over med de beslutninger, der er truffet, så skal vi ud og finde i omegnen af 19 milliarder kroner, lød det fra Venstres transportordfører.
Kun Nye Borgerlige bakkede op om en gratis Storebæltsbro.
- Det er på tide at fjerne betalingsmuren mellem øst og vest. Det er på tide, at lade danskerne få den betalingsfrie bro, som de har betalt for igennem alt for mange år, lød det fra transportordfører Mette Thiesen, da hun kom på talerstolen.
- En fjernelse af broafgiften vil binde vores land bedre sammen og fremme mobiliteten for borgere og virksomheder. Det er sund fornuft.
Selvom Nye Borgerlige som det eneste parti støtter op om Bent Thodsens forslag, så skal det stadig anden- og tredjebehandles, inden der endeligt skal stemmes for eller imod.
Lige gyldig udfaldet så føler thyboen stadig, at forslaget har gjort en forskel.
- Der er kommet en debat, og jeg tror ikke, at der er nogen i Folketinget, som ikke er klar over, at der er en vilje.
Flere artikler fra TV MIDTVEST