Royal Arctic-direktør: Forholdene er bedre i Aarhus
Foto: Arkiv TV2 Nord
Royal Arctic Line vil væk fra Aalborg. Aarhus Havn er bedre, siger direktør.
Det er en samlet vurdering af infrastruktur og fremtidsudvikling, der får Royal Arctic Line til at flytte fra Aalborg. Direktør tager trussel om søgsmål med sindsro.
Nyheden om, at Royal Arctic Line rykker til Aarhus, spreder sig som en steppebrand i Nordjyllands, hvor op mod 1800 arbejdspladser og en milliardomsætning er ved at glide ud af hænderne på Aalborg Havn og nordjyske virksomheder.
Royal Arctic Line har en aftale med Aalborg Havn om at fortsætte sine aktiviteter på havnen frem til 2022, men Royal Arctic Line vil fremrykke den og i stedet begynde at sejle til gods til Grønland - fra Aarhus.
- Vi har vurderet, at infrastrukturen er bedre i Aarhus. Besejlingsforholdene er bedre, terminalkapiciteten er bedre, der er flere kraner, myndighederne er til stede - den samlede pakke er bare bedre, siger Verner Hammeken, der er direktør for Royal Arctic Line.
Udmeldingen har fået formanden for bestyrelsen i Aalborg Havn, borgmester i Aalborg Kommune Thomas Kastrup-Larsen, til at true med et søgsmål på flere hundrede millioner kroner. Det tager direktøren med sindsro.
- Der er ikke tale om noget kontraktbrud, og jeg kan slet ikke forstå, at Aalborg Kommune ser det sådan. Vi har ikke opsagt nogen aftale. Vi har skrevet til Aalborg Havn og forklaret, at vi ikke ser nogen mulighed for at forlænge aftalen. Derfor inviterer vi til forhandling, siger Verner Hammeken.
Fakta om Royal Arctic Line
Royal Arctic Line A/S er ejet af Grønlands Selvstyre. Linietrafikken samt sejladsen mellem de grønlandske byer foretages af skibene i Royal Arctic Line.
Royal Arctic Line står for arbejdet i de 13 største grønlandske havne, og er samtidig selvstyrets repræsentant som havnemyndighed i de 13 havne.
I Danmark er koncernen repræsenteret ved Royal Arctic Line Danmark A/S. Her bookes og koordineres mere end 85.000 forsendelser om året. Samtidig driver Royal Arctic Line Danmark også stevedoring i filialen i Aalborg, og står dermed for den praktiske håndtering af gods der skal til eller fra Grønland gennem Aalborg.
Royal Arctic Line er også aktiv på andre markeder. Blandt andet drives passagerbefordring i Grønland gennem Arctic Umiaq Line.
Han afviser samtidigt, at der kan blive tale om en forlængelse på nogen måde.
- Tiden er løbet fra den aftale, vi har nu, og når løsningen ikke længere er relevant, skal man finde ud af, hvad man så gør. Vi går i forhandling om at kunne forlade Aalborg i 2019.
Royal Arctic Line er i samarbejde med islandske Eimskip i gang med at bygge tre nye skibe, der er tre gange så store, som skibene i den eksisterende flåde. Dem er der ikke plads til i Aalborg ifølge direktøren.
Vi har meget mere om Royal Arctic Line i vores nyhedsudsendelser i løbet af dagen og i aften klokken 19.30.