Sparerunde: NORDJYSKE Medier nedlægger 12 stillinger
Færre ugeaviser til nordjyderne og færre medarbejdere på redaktionen bliver konsekvensen af NORDJYSKE Mediers faldende indtjening på annoncer.
Nordjyderne får fremover kun én ugeavis i postkassen fra NORDJYSKE Medier. De seneste to års faldende annonceindtjening tvinger mediehuset til at stramme produktionen.
Derfor sløjfes der fremover 99.000 ugentlige aviser, og man lukker ugeavisen i Hanstholm. Samtidig lægges Svenstrup-avisen lægges under netmediet aalborg:nu, Østhimmerland lægges under Aalborg-avisen, og Rold under Hobro. Dronninglund og Hals vil fremover få samme avis.
Det skriver fagbladet Journalisten.
De nærlokale sites har ikke fået tilstrækkeligt godt fat i såvel brugere som omsætning, så den digitale vækst kompenserer ikke for faldet på print.
Lars Jespersen, chefredaktør, NORDJYSKE Medier, i en intern mail
De indskrænkede ugeaviser betyder også en nedlæggelse af 12 redaktionelle stillinger på ugeaviserne og foto. Det blev meddelt medarbejderne i en intern mail.
- De seneste to år er annonceomsætningen og -indtjeningen for vores ugeaviser blevet presset hårdt, sådan som det også ses i andre mediehuse. Samtidig har de nærlokale sites ikke fået tilstrækkeligt godt fat i såvel brugere som omsætning, så den digitale vækst kompenserer ikke for faldet på print, skriver chefredaktør Lars Jespersen i mailen.
De 12 stillinger bliver delvist fundet ved udløb af midlertidige stillinger, dels ved ni fratrædelser pr. 1. marts 2019.
Nye tiltag: Digitalt team
Udover de konkrete nedlæggelser af stillinger, planlægger man hos NORDJYSKE Medier også at styrke andre områder.
Et nyt digitalt team på fire medarbejdere skal være med til at styrke de nærlokale netmedier, oplyser Journalisten.
Også tilbage i 2016 gennemførte NORDJYSKE Medier en sparerunde. Dengang skulle der skæres 15 fuldtidsstillinger. Avisen undgik dog fyringer takket være frivillige fratrædelser og andre besparelser.
Torsdag er medarbejderne indkaldt til møde omkring ændringerne.