Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Regionen mangler 44 millioner: Bus- og togruter kan blive sparet væk

Foto: Henning Bagger / Scanpix Denmark

Busser og tog kan komme til at køre færre gange i døgnet i fremtiden, hvis ikke Region Nordjylland finder en måde at få budgettet til at hænge sammen.

Udvalgsformand kalder den nuværende situation for en ”regulær bombe” under den kollektive trafik.

Skyhøje priser på brændstof og færre passagerer efter coronapandemien ser nu ud til at få store konsekvenser for den kollektive trafik i Nordjylland.

Region Nordjylland har aktuelt udsigt til et underskud på 44 millioner kroner på trafikområdet. Det svarer til 10 procent af det samlede budget på den kollektive trafik, og det kan i sidste ende betyde færre busser og tog, samt lukning af natbusser og sommerruter.

- Det er en regulær bombe under den kollektive trafik, vi står over for. Det vil få meget store konsekvenser for hele regionen, hvis der skal spares, hvad der svarer til 10 procent af det samlede budget på den kollektive trafik, siger Peder Key Kristiansen, Soc.Dem., der er formand for udvalg for Regional Udvikling og Innovation i Region Nordjylland.

- Vi ser ind i lukninger af ruter, færre ekspresbusser, færre toge på skinnerne. Det får stor betydning for nordjyderne, og vi er stærkt bekymrede.

Danske Regioner: Hver 7. bus er i fare

Region Nordjylland er ikke den eneste region, der har overordentligt svært ved at få budgettet til at hænge sammen på trafikområdet. Danske Regioner anslår, at der er udsigt til ekstraudgifter på området på hele 233 millioner kroner i år.

Det skyldes, at brændstofpriserne er historisk høje, samtidig med, at flere passagerer ikke er vendt tilbage til den kollektive trafik efter corona. Det store hul i budgettet kan betyde, at hver 7. bus risikerer sparekniven.

SÅ MANGE PENGE MANGLER REGIONERNE

  • Regionerne mangler 233 millioner kroner i 2022 til den kollektive transport
  • I 2023 forventes problemet at blive lige så stort
  • På trods af Covid-19-kompensation for januar og februar 2022 vil regionerne i 2022 mangle 117 millioner kroner som følge af Covid-19. Oveni kommer en ekstraregning på brændstof på 216 millioner kroner, hvoraf 101 millioner kroner delvist dækkes af pris og lønregulering aftalt i forbindelse med økonomiaftalen
  • Danske Regioner og KL vil drøfte den kollektive trafik på et møde med regeringen midt i september


Kilde: Danske Regioner

Det bekymrer næstformand i Danske Regioner, Stephanie Lose, Venstre:

- Besparelserne kommer til at gå ud over lokalsamfund, der måske helt mister deres daglige bus. Unge i oplandet til byer – for eksempel i Nordjylland – vil få svært ved at komme frem til deres uddannelsessted, og busafgange om aftenen og i weekenderne risikerer at blive sløjfet.

Næstformanden fortæller, at regionerne og de regionale trafikselskaber har løftet en kæmpe opgave med at opretholde driften af den kollektive trafik under corona:

- Men nu kan vi blive ramt hårdt, fordi mange passagerer ikke er vendt tilbage, siger Stephanie Lose.

Efterlyser hjælp fra Folketinget

Danske Regioner håber, at regeringen og Folketinget vil gå sammen og finde en løsning på problemet. Regionerne er bekymrede for, at en forringelse af den kollektive trafik vil få miljømæssige konsekvenser, hvis flere må ty til bilen i stedet for bus eller tog.

- Hvis trafikselskaberne bliver tvunget til historiske besparelser på grund af en midlertidig indtægtskrise, kan det gøre varig skade på den kollektive trafik, siger Stephanie Lose, Venstre, næstformand for Danske Regioner.

- Det ville klæde en regering, der har et klart sigte om reduktion af CO2-udledningen at rette op på den her uretfærdighed.

Meget konkrete og mærkbare forringelser

Regionsrådet ser det som et skrækscenarie, hvis der ingen hjælp kommer fra regeringen. En besparelse på 44 millioner kroner vil få store konsekvenser, lyder det fra udvalgsformand Peder Key Kristiansen:

- Vi kan ikke håndtere et budgetunderskud på 44 millioner kroner, uden at det vil føre til meget konkrete og mærkbare forringelser af den kollektive trafik i Nordjylland.

Besparelserne kan gå ud over busruter og lokaltogsruter. Det kan også betyde færre natbusser, ekspresbusser og weekendruter. Foto: Arkivfoto/Per Frank Paulsen / TV2 Nord

Gruppeformændene for samtlige partier i Regionsrådet henvender sig nu i fællesskab til regeringen med en anmodning om, at der tages højde for de stigende brændstofpriser og lønudgifter til de opfølgende forhandlinger om regionernes årlige økonomiforhandlinger.

- Vi beder regeringen om en fair kompensation for det stigende pris- og lønniveau, sådan at vi kan se borgerne i øjnene og videreføre den kollektive trafik i Danmark med et både nødvendigt og godt serviceniveau, siger regionsrådsformand, Mads Duedahl, Venstre.

Danske Regioners næstformand, Stephanie Lose, håber også, at regeringen og Folketinget  tilgodeser den kollektive trafik:

- Hvis vi først har skræmt kunderne væk med ringe service, har vi ingen chance for at vinde dem tilbage, siger hun.

Herunder kan du se interview med regionsrådsformand, Mads Duedahl, om sagen:


Hold på hat og vanter: Det bliver hamrende koldt i dag

Foto: Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix

Arkivfoto

Hvis du ikke allerede har fundet vinterjakken og halstørklædet frem, så er fredag morgen en rigtig god anledning til det.

For selvom solen kommer til at stå højt på himlen her i starten af dagen, så er får Nordjylland 'varmt kakao-vejr' udenfor.

- Der er temperaturer helt ned til minus otte grader med sne og isglatteveje rundt om i Nordjylland, lyder det fra Andreas Nyholm, meterolog og vært på TV 2 Vejret.

Se hele vejrudsigten her:

En bidende kold dag

Selvom det dog bliver en anelse varmere op ad dagen, så bliver vi altså omkring frysepunktet, og der kan komme sne flere steder efterhånden som vi når eftermiddagstimerne.

- Ud på aftenen vil der dog komme en opklaring, men også en tiltagende vind, fortæller Andreas nyholm.

Går du derfor glip af den varme kakao her til morgen, så er der stadig rig mulighed for at hygge med det i aften, hvor temperaturen igen går et godt stykke i minus.

Er du nysgerrig på, hvordan vejret bliver i dit område? Spørg Solvej Vindblæs!

Vejret tre timer frem
Vejret senere

Skal der bygges nyt i Birkelse? Lokalplan er sendt til høring

Arkivfoto

Kommunalbestyrelsen i Jammerbugt Kommune forsøger med den nye plan at anlægge to nye byggegrunde.

Tranumvej, Gl. Landevej og Bindeleddet i Birkelse. Imellem de tre velkendte veje i Birkelse ligger lokalplanområdet, der nu skal erstattes af den nye plan.

- Formålet er at opdatere plangrundlaget i området og give mulighed for nye byggegrunde ved Skolevangen, skriver Kommunalbestyrelsen i en pressemeddelelse.

Foto: Kommunalbestyrelsen, Jammerbugt Kommune

Der er angiveligt taget hensyn til, at områdets karakteristika bevares - og nu skal den altså så til høring i de næste otte uger.

Har du en holdning til den nye lokalplan? Du kan afgive dit høringssvar på kommunens hjemmeside.


Nordjyllands Politi advarer: Kør forsigtigt

Foto: Arkivfoto/Per Frank Paulsen / TV2 Nord

Arkivfoto

Vinterkulden har for alvor lagt sig over det nordjyske landskab - og selvom det endnu ikke har givet anledning til uheld natten til i dag, så advarer politiet alligevel morgen trafikanterne.

- Der er blevet saltet i hele kredsen i løbet af natten. Kør forsigtigt i morgentrafikken, det kan stadig være glat, skriver Nordjyllands Politi på det sociale medie X.

Fredag morgen står temperaturen på -6 grader, så det handler også om at få både vanter, hue og halsedisser på, hvis du bevæger dig ud på cykel.

Uanset hvordan du skal til og fra i dag, skal du ifølge Vejdirektoratet også passe på.

- Det betyder risiko for sne- og isglatte veje i hele landet, så vær opmærksom, hvis du skal ud at køre og kør efter forholdene, skriver de på deres hjemmeside.

Er du nysgerrig på vejret? Spørg Solvej Vindblæs, hvordan det står til ved dig.

Vejret tre timer frem
Vejret senere

Byen vil lukke sig selv - og lære andre at gøre det samme

Lille by vil være model for, hvordan et mindre bysamfund kan tilpasses en fremtid med færre indbyggere.

For nylig fik Foreningen Snedsteds Revitalisering opbakning til at arbejde videre med sit projekt ”Revitalisering af Snedsted 2030”.

Det skete på et borgermøde, der samlede cirka 200 af de 1119 indbyggere, som bor i Snedsted ifølge den seneste opgørelse fra 2024.

Det skriver foreningen i en pressemeddelelse.

Fremskrivning af indbyggertallet viser, at det i de kommende år kun går en vej. Der bliver færre indbyggere og dermed stadig flere tomme boliger især i Snedsteds gamle bymidte.

Projekt ”Revitalisering af Snedsted 2030”, vil, blandt andet med økonomisk støtte fra Thisted Kommune, vise muligheder for at gennemføre en planlagt afvikling af den del af byen, som der ikke er brug for i en fremtid med stadig færre indbyggere. Hvordan afsløres til august 2025, når projektet i samarbejde med Arkitektskolen i Aarhus præsenterer seks modeller til udformningen af fremtidens Snedsted, som en velfungerende by for færre indbyggere end i dag.

I lighed med Snedsted har mange andre mindre byer brug for gentænke deres rolle og funktion i fremtiden, siger Karl Erik Jensen, formand for Foreningen Snedsteds Revitalisering.

- Når vi næste år præsenterer de seks modeller til Snedsteds fremtidige udvikling, vil vi som del af det samlede projekt lave en national konference med fokus på at kaste lys over en udvikling med fraflytning, stagnation og tilbagegang, som udfordrer 500 til 600 andre landsbysamfund i nu 29 kommuner i Danmark, siger han i pressemeddelelsen.

Foto: Snedsted Forening

Konferencens skal blandt andet forsøge at finde en fælles forståelse af den affolkning, der systematisk og vedvarende sker i de 29 kommuner og omfanget af den. Både i de kommende årtier og frem mod århundredskiftet.

- De 29 kommuners fælles udfordring skal løftes op til et nationalt ansvar, der fordrer en særlig national bevågenhed og indsats, siger Karl Erik Jensen.

Han håber, at konferencen kan formulere et udspil til regering og folketing om, hvorfor de 29 kommuner og de mere en 500 berørte landsbyer må kræve en langt bredere og mere nuanceret tilgang til den befolkningsmæssige tilbagegang.

- Men det er også vigtigt at drøfte modeller for en finansiering, der gør det muligt for landsbyerne i samarbejde med deres kommuner igen at kunne tage et proaktivt medansvar for en løbende tilpasning til den forventede og voksende tilbagegang, der vil ske over de næste 10, 20, 50 og måske 100 år, siger Karl Erik Jensen.

Viceborgmester, formand for Erhverv-, Klima-, Miljø- og Teknikudvalget i Thisted Kommune, Jens Kr. Yde (K), mener, at både projekt ”Revitalisering af Snedsted 2030” og den planlagte konference kan sætte tiltrængt fokus på en problemstilling, som omfatter andre kommuner end Thisted.

- Det kan være en øjenåbner. Thisted Kommune har støttet projektet med 100.000 kroner, og vi har fået pay-back for pengene. Projektet er en ny måde at tænke udvikling i små bysamfund. Det udtrykker en erkendelse af, at udvikling i nogle bysamfund ikke er vækst, men et spørgsmål om at se realistisk på tingene og tilpasse byen til en fremtid med færre indbyggere og stå sammen om at gøre det, siger Jens Kr. Yde., der får deltagelse af både borgmestre, kommunalpolitikere og repræsentanter for kommunale forvaltninger i de 29 kommuner.

En mulig dato for konferencen er onsdag 20. august 2025.

- Så kan vores gæster fra de øvrige kommuner fortsætte til Kulturmødet i Nykøbing 21. til 23. august, når de nu alligevel er på egnen, siger Karl Erik Jensen.

Han tilføjer, at det er oplagt at Foreningen Snedsted Revitalisering og Thisted Kommune får en fælles stand på Kulturmødet, hvor der er anledning til at drøfte den tiltagende affolkning af områder i Danmark.


Nordjyske faglærere hyldet med prestigefyldt pris

Foto: TechCollege Aalborg

De to faglærere har vundet prisen for deres arbejde med en helt ny målgruppe på Techcollege i Aalborg.

Torsdag aften vandt faglærerne Christian Røhl og Ole Wiehl fra Aalborg Techcollege byggeriets faglærerpris.

Det er netop blevet offentliggjort til Building Awards på The Plant i København.

Det er de to faglæreres arbejde med en helt ny målgruppe i Techcollege-sammenhæng, nemlig de unge, der går i ottende og niende klasse, og som tager en såkaldt EUD 8/9, der gør, at de er blevet indstillet til prisen.

"Initiativet omkring EUD 8/9 er et nyudviklet initiativ, som er skabt i samspil mellem Aalborg Kommune og Techcollege, og Ole og Christian er i den grad lykkes med at skabe et alternativt skoleforløb, der kombinerer praksisfaglig skolegang og værkstedsundervisning på nye måder. Faglærer-teamet har arbejdet målrettet og haft modet til at ”gå på tværs” og sammensætte værkstedsundervisningen på helt nye måder," lyder det i de to læreres indstilling.

Byggeriets faglærerpris

Byggeriets Faglærerpris uddeles i et samarbejde mellem Uddannelsesforbundet og Boligfonden Kuben.

En dygtig lærer kan skabe begejstring for faget, tænde gnisten i elevernes øjne og i sidste ende sikre eksamensbeviset. Alligevel er faglærerne ofte en overset gruppe i samfundet.

Derfor hylder Boligfonden Kuben og Uddannelsesforbundet den inspirerende byggefaglærer/lærerteam fra en erhvervsskole, som på exceptionel og usædvanlig vis motiverer, bakker op om og løfter de unge til at blive dygtige håndværkere. Prisen er siden 2022 blevet uddelt til byggeriets store prisfest Building Awards.

EUD 8/9 er et tilbud til skoletrætte elever, der kan bytte en del af den klassiske tavleundervisning i folkeskolen ud med tre dage med almindelige skolefag og to dage i værkstederne. Formålet med både den faglige og den praktiske undervisning er med henblik på at afslutte 9. klasse eksamen.

I et opslag på LinkedIn skriver Techcollege, at prisen er en anerkendelse og et skulderklap, der viser, at de to faglærere har ramt rigtigt i forhold til indsatsen med EUD 8/9.

Det er ikke første gang, at hæderen går til Aalborg Tech College. I 2021 vandt teamet bag grundforløb 1 på Techcollege Aalborg samme pris for deres nyskabende undervisning, evne til at fastholde eleverne og skabe gode relationer på tværs af fag.