Nordjyske virksomheder skal ud over Danmarks grænser
Foto: Torben Lykke Larsen
Hver krone investeret i væksthusene giver 5,07 kroner igen, viser en ny opgørelse.
Danske varer og dansk ekspertise er eftertragtet i udlandet, men de nordjyske virksomheder halter efter resten af landet, når det kommer til eksport.
Det er eftermiddag hos MapsPeople i Nørresundby - men morgen i Texas, og det betyder, at dagens første videomøde med firmaets amerikanske kontor er startet.
Kontoret i USA åbnede for fire måneder siden, og det tog lidt tid for den mindre virksomhed at finde ud af, hvordan de skulle gribe det amerikanske marked an:
- USA er jo et kæmpe marked, så det var svært for os at finde ud af, hvor vi skulle åbne kontor. Først tænkte vi, at vi ville åbne i Silicon Valley, for det var det oplagte, men vi overvejede også New York og mange andre steder, fortæller direktør for MapsPeople, Michael Gram.
Valget faldt på et helt tredje sted: Austin i Texas, hvor det er billigere at starte op, og hvor der er mange lignende firmaer. MapsPeople fik hjælp fra Udenrigsministeriet og Vækstfondens Vitus-program, som tilbyder konsulenthjælp til firmaer, der vil handle internationalt eller udvide globalt.
- Vi er nye i eksport, og vi er nye i USA, men her er der nogen, der har hjulpet mange andre før os. De har en tjekliste, som de kan trække på, og det er en kæmpestor værdi for et firma som os, siger Michael Gram.
Virksomheder kan få hjælp til eksport
Hos Væksthus Nordjylland håber de, at flere nordjyske virksomheder vil følge MapsPeople og begynde at eksportere. Væksthuset arbejder sammen med Udenrigsministeriet, og de hjælper årligt 250 nordjyske virksomheder med eksport:
- Den store gruppe af små og mellemstore virksomheder, vi har i Nordjylland, er ikke altid tilstrækkeligt opmærksomme på, at der er nogle muligheder, man kan realisere i forhold til eksport, siger Lars Erik Jønsson, der er direktør i Væksthus Nordjylland.
MapsPeople er en nordjysk virksomhed, der siden 1897 har lavet landkort, men i takt med den teknologiske udvikling er de nu skiftet over til at lave indendørs kort på mobilen til store virksomheder, sygehuse, lufthavne og universiteter.
Valget om at udvide til USA har vist sig at være en klog beslutning. Fra sommeren 2017 til sommeren 2018 er medarbejderstaben i MapsPeople vokset fra 24 ansatte til 49.
- Jeg var nervøs for, hvor lang tid det ville tage, og jeg var nervøs for, hvor hurtigt vi ville få kontakt med kunderne, men det er heldigvis gået over alt forventning, siger Michael Gram.
Nordjylland eksporterer mindre
I Nordjylland er eksportandelen på 26 procent, hvilket betyder, at Nordjylland halter efter både Region Hovedstaden, Syddanmark og Midtjylland på eksportområdet:
- Vi har i øjeblikket en situation i Nordjylland, hvor vores omsætning per ansat er lavere end i resten af landet, og det handler blandt andet om, at vi ikke er så gode til at eksportere, så der er virkelig noget at hente her, siger Lars Erik Jønsson fra Væksthus Nordjylland.
Der er stor forskel på at eksportere til Tyskland og Norden eller eksportere til Kina eller USA. Derfor har Udenrigsministeriet en konsulent ansat i Nordjylland, som skal gøre de nordjyske virksomheder opmærksomme på, hvilken hjælp de kan få i udlandet og på de danske ambassader.
Derudover kan virksomheder med et stort potentiale også få hjælp af konsulenter med ekspertise inden for et særligt land eller eksportmarked. For MapsPeople skal det næste år bruges på at fokusere på udvidelsen til USA, men herefter regner firmaet med at erobre nye markeder mod øst:
- Hvis vi vil have samme effekt i Asien, så bliver vi nødt til også at være der fysisk. Men hvor det i givet fald skulle være, det ved vi ikke endnu, men det må vi se på til den tid, siger Michael Gram.