Nordjyske ambulancer på nye hænder
Foto: Palle Mouritsen, TV MIDTVEST
Region Nordjylland overtager sammen med firmaet PreMed driften af ambulancerne i landsdelen - det betyder et farvel til Falck.
Falck er snart fortid, når det gælder ambulancekørsel i Nordjylland. Fra 1. april 2022 bliver det i stedet dels Region Nordjylland selv, dels et nyt privat firma, PreMed, der skal udføre kørslen med ambulancer.
Det vedtog et flertal i regionsrådet på et ekstraordinært møde tirsdag.
Som noget nyt blev ambulancekørslen denne gang udbudt i fire geografisk opdelte områder. I to af disse bliver det regionen selv, der forestår kørslen, i de to andre PreMed. Sidstnævnte er et firma, etableret i 2018 og ejet af den finske 9Lives Group, som er Finlands største ambulance-operatør.
Bag beslutningen står Socialdemokratiet, Enhedslisten, SF, Radikale Venstre samt et enligt Venstre-medlem, 1. næstformand i regionsrådet Lone Sondrup, og løsgængeren Thomas Hav.
Ambulancedriften koster et trecifret millionbeløb og ifølge regionsrådsformand Ulla Astman (S) kan regionen årligt spare 26 mio. kr. i forhold til i dag.
Denne besparelse tvivler de borgerlige partier på, og det var en af de væsentligste grunde til, at de stemte imod at lade regionen stå for en del af ambulancekørslen, oplyser Venstres gruppeformand, Martin Bech.
I Nordjylland har ambulancedrift i årtier været lig med Falck. Hver gang opgaven var udbudt, endte det med, at én kontrakt med Falck blev erstattet af en ny kontrakt med ... Falck. Firmaet havde i mange år særdeles mange ambassadører også blandt politikerne i først amtsråd og siden regionsråd: Ikke mange andre faggrupper har i nordjysk regionalpolitik været så velrepræsenteret som Falck-reddere.
I de seneste år har flere af regionsrådets partier i den røde blok imidlertid talt for, at man i stedet "hjemtog" opgaven, altså selv stod for ambulancekørslen. Det er sket med den argumentation, at Falck er et privat firma, der skal tjene penge på kørslen - i modsætning til regionen.
Efter det udbud, der blev sat i gang sidste år, har politikerne gennem de seneste uger drøftet flere forskellige modeller. Man kunne lade regionen overtage al kørsel eller en del af den. På regionsrådsmødet i sidste uge faldt alle de tre modeller, der var på bordet, imidlertid, fordi der lige akkurat ikke var stemmer nok bag nogle af dem. I mellemtiden har et par af politikerne skiftet side, og det sikrede på tirsdagens ekstraordinære møde flertal bag en model, hvor regionen og private deler kørslen.
Den nye aktør, PreMed, er ifølge regionen tjekket grundigt. Det består ifølge regionen af "erfarne folk, der har arbejdet på det præhospitale område i Danmark og udlandet".
I hvert af de fire delområder vil enten regionen eller ProMed stå for baser med et vist antal ambulancer. Ringer man efter en ambulance, vil det på fælles regionalt niveau blive sikret, at den bedst placerede ambulance bliver sendt afsted.