Tryk på speederen: Skoleklasser har fart på skemaet
Foto: Sofie Bach / TV2 Nord
Emil Bjerggaard Midjord fra 8.B på Sortebakkeskolen i Nørager er klar til en skoledag i gokarten.
I denne måned har flere skoleklasser i Rebild Kommune haft motorer og mekanik på skoleskemaet som en del af et projekt, der skal vække elevernes interesse for autobranchens uddannelser.
Det er langt fra en helt almindelig skoledag, der venter for 8.A og 8.B fra Sortebakkeskolen i Nørager. Klasselokalet er nemlig skiftet ud med gokartbanen ved Nysum, hvor eleverne skal prøve kræfter med motorsport.
Regnen siler ned, og flere store vandpytter har allerede lagt sig på banen, men det skræmmer ikke eleverne, der hurtigt kommer i køredragterne og kører afsted i de hurtige gokarts.
- Det er megafedt, og det er fedt at komme ud at lave noget andet end at sidde derhjemme og lave lektier for eksempel, siger Asbjørn Nedergård Brøndum Christensen, der er elev i 8.B på Sortebakkeskolen.
Hans klassekammerat, Rosha Samet, er enig. Ifølge hende er det noget sjovere at være på gokartbanen end at have tysktimer.
Mangel på mekanikere
Klasserne deltager i projektet ”Hestekræfter”, der er et undervisningsforløb tilrettelagt af Dansk Automobil Sports Union (DASU) og støttet af blandt andre Autobranchen Danmark. Igennem fire uger skal eleverne lære om motorsport og mekanik.
Håbet er, at nogle af de unge vil få øjnene op for de erhvervsuddannelser, der knytter sig til autobranchen. Hvis udviklingen fortsætter som nu, så vil der i fremtiden komme til at mangle mekanikere, autolakerer og pladesmede.
- Vi står til at mangle ganske mange faglærte inden for de næste fem år og videre frem. Derfor vil vi gerne forsøge at få fat i de unge mennesker og fortælle dem om den gode karrierevej, autobranchen kan være, siger Carsten Ritter, der er kommunikations- og uddannelseskonsulent hos Autobranchen Danmark.
Herunder kan du se indslaget om motorsport på skemaet:
Lærlinge fortæller om faget
På gokartbanen kan ti elever køre ad gangen. Samtidig skal de andre elever løse forskellige opgaver, der både kan være fysiske eller teoretiske. De skal blandt andet rode med forskellige motorer og lære at rense og reparere dem.
Det hjælper to mekanikerlærlinge fra Holstebro dem med, og de er også klar på at svare på spørgsmål om deres uddannelse fra de nysgerrige elever.
- Jeg synes, det er fedt, at de får lov at prøve det af, så de kan lære noget om uddannelsen. Det ville jeg gerne have haft muligheden for, da jeg gik i 8. klasse. Jeg tror, at det er vigtigt, at vi kommer ud og reklamerer for erhvervsfagene, så der ikke bliver snakket dårligt om dem, siger mekanikerlærlingen Simon Westeraa, der selv valgte at gå mekanikervejen, fordi han altid har været glad for at arbejde med scootere og knallerter.
Hvis man spørger eleverne, så har dagen været en succes – også selvom vejret til tider har været en udfordring.
- Det er meget sjovt, men man bliver også helt våd, når det regner og der kommer store vandpytter, siger Rosha Samet fra 8.B på Sortebakkeskolen.