TV2 Nord tester: Så farligt er det at rode med mobilen, mens man kører
Foto: TV2 Nord
Tre modige bilister afprøvede konsekvenserne af at sms'e, mens man kører, og blev overraskede over det nedslående resultat.
Flere og flere bilister er begyndt at slippe rattet under kørslen for at besvare opkald eller sms'er, der tikker ind. Noget, myndigheder og eksperter advarer stærkt imod, fordi det kan udløse farlige situationer i trafikken.
Men hvad sker der egentlig, hvis man griber telefonen eller giver sig til at rette på radio, bakspejl eller andet, mens man kører? Hvad er konsekvensen?
De spørgsmål satte to TV2 Nord-reportere og tre modige bilister, der selv kan finde på at sms'e bag rattet, sig for at besvare i Fokus torsdag aften sammen med to kyndige kørelærere. Heldigvis foregik forsøget ikke på offentlig vej, men derimod på Køreteknisk Anlæg i Løgstør.
Kører med knæene
Under testen skal de tre bilister køre ved en fast hastighed på cirka 70 kilometer i timen og følge efter en bil foran, der bliver kørt af en af kørelærerne. Ved denne prøve kører de dog i hvert sit spor, og testbilisterne får ydermere til opgave at skrive en sms, mens de kører.
Første mand bag rattet er Jonas Larsen fra Thisted. Han slipper rattet med begge hænder og styrer i stedet med knæene, mens han taster løs på telefonen og kun engang imellem løfter øjnene for at se, hvad kørelæreren foretager sig.
Hvad testbilisterne ikke ved, er, at de under prøven vil blive udsat for en pludselig opbremsning. Og den opbremsning kommer meget bag på Jonas Larsen - så meget, at han langt fra når at bremse i tide.
- Jeg er noget rystet
- Det føles da ubehageligt, når man ser, at ham foran bremser, og man ikke engang når at bremse i samme tid som ham. Det er noget, der påvirker én. Det kan jeg godt mærke. Jeg kunne lige så godt have kørt bagved ham og hamret op i ham, men nu kørte jeg heldigvis bare ved siden af ham, siger Jonas Larsen.
Heller ingen af de to andre testbilister, Mette Jensen fra Frøstrup og Bent Kristensen fra Klim, klarer testen. Ved opbremsningen reagerer de begge to for sent, fordi de har øjnene et andet sted, og de suser som konsekvens langt op på siden af kørelæreren ved siden af.
- Det kom noget bag på mig, at jeg kom så langt forbi. Jeg er noget rystet, siger Bent Kristensen.
Kørelæreren, der har holdt øje med forsøget fra sidelinjen, kan godt forstå, at de tre testbilister er rystede - men resultatet kommer på ingen måde bag på ham.
- De var noget rystede, og de var så hårde, da de skulle ud at køre og tænkte "ja ja, vi ved godt, at vi skal ud og prøve noget". Men det, vi så, talte for sig selv. Hvis det havde været i den virkelige verden, havde vi haft tre uheld med hver af eleverne her, for der var ikke en eneste af dem, der nåede at bremse, siger kørelærer Jimmy Madsen.
- Hvis et barn var løbet ud foran dem i den her situation, ville de have påkørt barnet, tilføjer han.
- Det går ud over andre
Forsøget har givet stof til eftertanke for de tre bilister. Inden forsøget gik i gang havde de alle tre indrømmet, at de godt kunne finde på at sms'e, mens de kørte.
- Jeg er noget chokeret over det, for jeg kunne være kørt lige op bag i bilen og have slået en hel familie ihjel ved det. Jeg kan nemt mærke det i hjertet, at det banker, siger Bent Kristensen.
- Det er jo andre mennesker, det går ud over. Det kan være, du er den, der lever, og så tager du en andens liv. Det er ikke det værd i sidste ende at sms'e, siger Jonas Larsen.
Tallene taler da også deres eget tydelige sprog. Hvert år bliver næsten 300 mennesker slået ihjel i trafikken i Danmark, fordi for mange bilister har travlt med telefonen eller med at indstille radioen eller nå solbrillerne i handskerummet.
Mange er heller ikke klar over, hvor langt de kører i blinde, når de laver noget end at koncentrere sig om trafikken. Men ved en fart på 80 kilometer i timen kan man ved fire sekunders uopmærksomhed nå at køre 89 meter uden at ænse, hvad der sker omkring én.
Og risikoen for uheld øges gange 12, hvis man skriver sms'er, mens mans kører.
Se hele indslaget herunder - og mere om TV2 Nords fokus på uopmærksomhed i trafikken her.