Tendens presser små spillesteder: - Det bliver sværere og sværere at sælge billetter
Ifølge kulturleder ved Huset i Hasserisgade, Michael Falk Marino, har det altid været svært at sælge billetter til ukendte navne. Men nu står det endnu værre til.
Mens billetterne til festivaler og store koncerter rives væk, kæmper de små spillesteder med billetsalget.
Lange, rolige toner lyder i det mørke lokale i Huset i Hasserisgade, da oppustede kinder fylder saxofonen med luft.
En gruppe musikere lægger sidste hånd på værket inden aftenens koncert. Men det har ikke været let at sørge for, at stolene senere bliver besatte.
– Det bliver sværere og sværere at sælge billetter, det bliver sværere og sværere at nå ud til publikum og det bliver sværere og sværere at få publikum ind til kunstnere, de ikke kender, siger Michael Falk Marino, der er kulturleder og musikansvarlig ved spillestedet.
Det er også på den lange bane udviklingen af de store nationale navne, som kan blive påvirket af det her
Esben Marcher, direktør, Dansk Live
Mens store koncerter og festivaler med bredt kendte navne melder udsolgt efter få øjeblikke, bliver det nemlig sværere for de små spillesteder at lokke folk ind at se de mindre kendte navne.
Og dét kan spænde ben for musikbranchen, da det netop er på de små spillesteder, de store navne faktisk kan gå hen at blive store.
Sofaen lokker mere
Besværet med at få billetterne solgt finder ikke kun sted i Aalborg. Ifølge Esben Marcher, der er direktør ved interesseorganisationen for danske spillesteder, Dansk Live, er det et landsdækkende problem.
- Det er desværre en melding, vi får flere steder fra, at salget på de mindre scener desværre går meget trægt, siger han.
- Det skyldes selvfølgelig nok, at mange fik nye vaner under corona, men der har også været en økonomisk ustabil periode og folk passer lidt på pengene.
Esben Marcher peger derudover på, at folk også i højere grad vælger at blive hjemme foran skærmen frem for at tage ud at opleve musikken.
I skal huske den fantastiske fornemmelse, det er at blive overrasket
Michael Falk Marino, kulturleder og musikansvarlig, Huset i Hasserisgade
Og at flere fravælger at opsøge de ukendte navne på de små spillesteder frem for at drage til de store koncerter med velkendte navne, har sine konsekvenser, lyder det.
- Hvis der er færre koncerter til de nye musiknavne, betyder det jo, at der er mindre udvikling, og at man måske kun kan spille i de større byer, og man får mindre mulighed for at afprøve sit materiale foran publikum.
- Så det er også på den lange bane udviklingen af de store nationale navne, som kan blive påvirket af det her.
Flere bærer ansvaret
Lige netop bekymringen for, hvilken betydning tendensen kan få for kommende danske musikere, deler kulturlederen i Huset i Hasserisgade, Michael Falk Marino.
– Jeg har stået til en koncert med Minds of 99 med 40 andre personer. Havde man ikke gjort det dengang, havde de ikke spillet tre gange udsolgt i Parken til sommer, siger han.
Han understreger samtidig, at der er et fælles ansvar for at løse problemet. Ifølge kulturlederen skal spillestederne kunne tilbyde publikum det, de efterspørger.
- Vi skal spejle de tendenser, der er relevante nu. Vi skal ikke spejle de tendenser, der var relevante for ti år siden. Det skal i hvert fald ikke være vores primære fokus.
Han mener dertil også, at både artister, presse og publikum har et ansvar. Til sidstnævnte har han en særlig bøn.
– I skal huske den fantastiske fornemmelse, det er at blive overrasket over noget, man aldrig har oplevet før. Og det er det, som spillestederne har.
Se indslaget om spillestedernes problematik herunder.