Svindlere forsøger at lokke nordjyder i fælden: Her er politiets råd
Foto: Grafik / TV2 Nord
Nordjyllands Politi kommer med tre gode råd.
Nordjyllands Politi har i løbet af de seneste dage modtaget en række anmeldelser fra nordjyder, der er blevet udsat for svindelforsøg. Det får nu politiet til opfordre til, at man tager sine forholdsregler, så svindlerne ikke har heldet med sig.
I døgnrapporten omtaler Nordjyllands Politi fem anmeldelser om svindelforsøg lørdag, en anmeldelse søndag og en mandag.
En borger fra Aalborg kontaktede lørdag Nordjyllands Politi efter at have fået et opkald, hvor en robotstemme havde præsenteret sig som ”Danish National Police” og oplyst, at der var udstedt en arrestordre på anmelder.
Politiets servicecenter vejledte anmelderen om, at der var tale om spoofing og forsøg på svindel.
Kort efter anmeldte en borger fra Hjørring, at hun havde fået et opkald fra en kvinde, som sagde, at hun var blevet ringet op fra anmelders nummer, hvor en anden og engelsktalende kvinde havde sagt, at hendes cpr-nummer var blevet misbrugt, og at der var udstedt en arrestordre.
Anmelders telefonnummer blev således misbrugt til svindelforsøg.
Fupmail om børneporno
Nordjyllands Politi blev kontaktet af andre, der var blevet udsat for samme forsøg på svindel.
Derudover ringede en meget bekymret, ældre kvinde fra Fjerritslev lørdag eftermiddag til Nordjyllands Politis servicecenter. Kvinden havde tilsyneladende fået en stævning via e-mail, som handlede om, at hun skulle have været i besiddelse af børneporno.
Servicecenteret beroligede og vejledte kvinden i, at mailen var fup og svindel, og at hun blot skulle slette den.
Søndag aften ringede en ældre kvinde fra Sindal til politiets servicecenter, fordi hun var nervøs for, om hendes MitID var blevet hacket.
Kvinden havde i weekenden modtaget en sms-besked, hvori der stod, at hendes MitID skulle opdateres. Der var ligeledes et link, som anmelder havde klikket på.
Servicecenteret vejledte kvinden om at spærre sit MitID og henvende sig til sin bank for yderligere hjælp.
Mandag eftermiddag anmeldte en ældre mand fra Nørresundby, at han havde modtaget et link per sms, hvori der stod, at han skulle opdatere sine MobilePay-oplysninger.
Anmelderen havde indtastet sit navn og sin adresse, men ikke sine kontooplysninger.
Herefter blev han ringet op af nummeret 7010 7020, hvor en mand præsenterede sig som ansat i Jyske Bank. Denne mand oplyste, at der var ved at blive foretaget et køb på anmelders betalingskort i Holland.
Anmelder afviste at give ”bankmanden” oplysninger, hvorefter denne afbrød samtalen.
Politiet: Sådan undgår du at blive svindlet
I kølvandet på de mange svindelforsøg kommer Nordjyllands Politi med tre råd til, hvordan man undgår at blive svindlet.
• Banker og myndigheder beder dig aldrig om dine koder.
• Udlevér aldrig koder eller personlige oplysninger til fremmede.
• Stol ikke på telefonnumre. Læg på og ring selv op til den virksomhed, som angiveligt kontakter dig.