Sushirestaurant skiltede med forkert rapport – havde ikke tjekket postkassen
Tre besøg på tre måneder. Fødevarestyrelsen kvitterede med bøder og sure smileyer.
Kraftige hvide og gule kalklignende belægninger, slimede skimmellignende hjørner, manglende egenkontrol og forkert håndtering af fødevarer.
Det er, hvad kontrolrapporterne, foretaget hos Viking Sushi i Hadsund i oktober og november, viser.
En bøde på 10.000 kroner og en sur smiley medførte, at sushirestauranten fik bragt forholdene i orden. Trods det har de nu modtaget endnu en sur smiley.
- Bøderne har selvfølgelig påvirket os, da vi er en lille forretning, fortæller Kedi Wang, der ejer af Viking Sushi i Hadsund.
Ugennemsigtige omkring kontrolrapport
Fødevarestyrelsen gav en løftet pegefinger i form af en sur smiley 7. januar, fordi det seneste smileymærke ikke var hængt op i indgangspartiet. I stedet hang der nemlig en helt anden smiley, som ikke var retvisende og viste det korrekte billede for sushirestaurantens kunder.
- Jeg har misforstået det. Jeg troede først, at jeg fik et nyt smileymærke til ophængning ved næstkommende kontrolbesøg, siger Kedi Wang.
Fødevarestyrelsen oplyser, at det nye smileymærke blev sendt både elektronisk og med fysisk post til virksomheden cirka to uger efter det udførte fødevarekontrol. Restaurantejeren fortæller, at han ikke havde tjekket sin postkasse, og han troede samtidig, at medarbejderne fra Fødevarestyrelsen kom og udleverede den nye smiley i fysisk form.
Førnævnte er ifølge Kedi Wang årsagen til fejlen, og forklaringen på hvorfor han ikke gjorde yderligere.
Viking Sushi har overtrådt fødevarelovgivngen på minimum tre ud af de seneste fire kontrolbesøg, hvilket giver Fødevarestyrelsen 'mulighed for at tage skærpede sanktioner i brug under visse forudsætninger' fremgår det af kontrolrapporten.
Skuffet ejer
Det ærgrer Kedi Wang, at det, han betegner som en misforståelse, nu skal lægge til grund for endnu en sur smiley, og han er meget skuffet over, at Viking Sushi ikke fik en glad smiley, efter både rengøring og hygiejne er kommet i orden.
Sushirestauranten har nu hængt det seneste smileymærke op og håber på snart at kunne fremvise den glade smiley.
- Vi vil uden tvivl gøre os bedre hver dag og overholde regler og retningslinjer, så vores kunder kan føle sig trygge, når de får mad hos os, siger Kedi Wang.